Akademikerne

Thomas Hylland Eriksen mottok Akademikerprisen

- Med en imponerende forsknings- og formidlingsevne og med en svært sentral stemme i det norske ordskiftet, er Thomas Hylland Eriksen en verdig vinner av Akademikerprisen 2019, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø, som sto for prisoverrekkelsen.

Sosialantropologen mottar prisen for sin forskning og forskningsformidling.

- Jeg har et fagmiljø på universitetet som alltid har vært generøst, støttende og nysgjerrig. Vi har det stort sett hyggelig. Det skal man ikke undervurdere betydningen av, sa Thomas Hylland Eriksen da han mottok Akademikerprisen torsdag.

Akademikerprisens jury fremhever at Thomas Hylland Eriksen har bidratt til økt innsikt i temaer som globalisering, nasjonalisme, identitet og etnisitet. Han har også markert seg med sitt arbeid på klima og miljø. «Forskningen illustrerer på en god måte verdien av samfunnsvitenskapen i vår tid, nemlig overblikket og se trender i en sammenheng», skriver juryen.

- Den offentlige samtalen hadde ikke vært den samme uten Thomas Hylland Eriksen. Han er Norges fremste akademikere uansett fagfelt og han har også gjort seg svært godt bemerket internasjonalt, sa juryleder Merete Nilsson.

Akademikerprisen tildeles personer som har utmerket seg med sin forskning og kunnskapsformidling. Akademikerne står bak prisen som ble etablert i 2008.

Om Akademikerne

Akademikerne
Fridtjof Nansens plass 6

95 30 90 90http://www.akademikerne.no

Akademikerne er en arbeidstakerorganisasjon for folk med høyere utdanning, stiftet i 1997. Vi har 13 medlemsforeninger med tilsammen over 208 000 medlemmer.

Følg pressemeldinger fra Akademikerne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akademikerne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akademikerne