The Source er ute med nytt album!

The Source er en kvartett med lang fartstid, nå bestående av Øyvind Brække (trombone), Trygve Seim (saksofon), Per Oddvar Johansen (trommer) og Mats Eilertsen (bass). Etter flere årstidsrelaterte utgivelser som «The Source: of: Christmas», «The Source: of Summer» er det nå en ren kvartettutgivelse som foreligger. Musikken er signert alle medlemmene i kvartetten og spenner over et stort register: Raga, Shuffle, swing, lyriske partier, improvisasjon, heftig trombone- / tromme- duo med mer. Albumet "... but swinging doesn´t bend them down" er ute 15. oktober!

The Source: Trygve Seim, Mats Eilertsen, Per Oddvar Johansen & Øyvind Brække. Foto: Knut Bry.

The Source - "... but swinging doesn´t bend them down " - album ute 15.10

Lytt: https://orcd.co/thesource

The Source:
Øyvind Brække, trombone
Trygve Seim, saksofon
Per Oddvar Johansen, trommer
Mats Eilertsen, bass

The Source er en kvartett med lang fartstid. Faktisk startet bandet opp allerede i 1993, med besetningen Ingebrigt Haaker Flaten, bass, Per Oddvar Johansen, Trygve Seim og Øyvind Brække, som alle studerte ved jazzlinja ved konservatoriet i Trondheim den tiden.

Det nye albumet «... but swinging doesn´t bend them down» kommer nå ut på det legendariske plateselskapet Odin. Platetittelen er hentet fra diktet «Birches» av den amerikanske dikteren Robert Frost, en tittel som rommer den barnlige drømmen om klatring mot tretoppene på svingende bjørkegrener, men også en refleksjon over realiteten og voksenlivet som venter på bakken… Likevel, bjørkegrenene bøyer seg tilbake etter vår klatring…!

Historien om «The Source» - fortalt av Øyvind Brække:
Vi laget i begynnelsen mye musikk influert av Ornette Coleman-kvartetten, men også av det nordiske soundet. Spesielt var Jan Garbareks 70-talls trio Triptykon (med Wesala/Andersen) en sentral influens. Viktig var også Miles Davis 60-tallskvintett og Roswell Rudds ulike kvartettprosjekter med saksofonistene John Tchicai eller Steve Lacy. Låtene var nå ofte anekdotiske skisser, med vekselvis kollektive soloer og rene soloraid jaget av en høyenergisk rytmeseksjon. Bandets første utgivelse var «Olemanns Kornett» i 1994 på selskapet Curling Legs Prod. I 1995 fulgte vi opp med vår første juleplate: «The Source: of Christmas» - også utgitt på Curling legs. I 2000 utkom en live-innspilling vi gjorde med Motorpsycho Kongsbergjazz i 1995: «The MotorSource Massacre» på Stickman Records. Dette var et høydepunkt i et år preget av mange absurdistiske konserter i skjæringspunktet performance/frijazz. I 1996 overtok Finn Guttormsen bassrollen i bandet. Guttormsen var forøvrig også med på bootlegplaten «The Source: of Christmas Live at Blå» på selskapet Booting Legs året før (2001).

Samarbeidet med en strykekvartett i en frijazz-kontekst fikk sitt klimaks i vår utgivelse fra 2002 på ECM: “The Source and Different Cikadas”. Dette albumet ble også det siste med Finn Guttormsen på bass.
Prosjektet hadde sitt utgangspunkt i produksjonen «Den Pluralistiske Sitron», der Trondheimskunstneren Silje Sagfjæra monterte sitroner på lange metall-stativer for en konsert med The Source, Cikada kvartetten og Arve Henriksen. I september, år 2000 ble dette prosjektet iscenesatt som en ishockeykamp på Leangen Ishockeyhall i Tronheim med spesialdesignede drakter for spillerne!

Besetningen med Mats Eilertsen har vært konstant siden 2004, i forbindelse med vår første kvartettutgivelse på ECM i 2006: «The Source». Vår legendariske julekonsert-tradisjon, startet faktisk så tidlig som i 1995, med fantasifulle arrangementer på tradisjonelle julesanger, første gang på Pigalle i Oslo, med Prime Time Big Band og en rekke gjestevokalister. Fra 2000-tallet fikk showet en orientalsk dreining, da vi knyttet til oss raï-sangeren Cheb Hocine. I 2005 kom et klimaks i prosjektet i forbindelse med innspillingen av liveplaten «The Source: of Christmas Live» (utgitt i 2007 på Grappa ), med både Marinemusikken, bandet Sharkiat fra Cairo, og en rekke svært forskjellige gjestevokalister i sving, fra Tora Augestad, Anne-Lise Berntsen, Lars Klevestrand, Julius Winger, Cheb Hocine og andre. I årene fra 2005-2011 gjestet disse showene alle Norges største byer i førjulstiden, men alltid med et overfylt Cosmopolite i Oslo som årlig finale og høydepunkt. Det siste tiåret har indisk raga også blitt et element, etter at vi introduserte det indisk/norske bandet Shankara (med Jay Shankar og Sunanda Sharma i spissen). Et spektakulært dansenummer med derwishdanseren Raed AbdelGhany har også blitt lagt til. Juleshowene har siden 2010 kun vært fremført over flere opptredener på Oslo`s Cosmopolite.

I årene 2007-2016 har bandet også vært å høre på ulike festivaler på kontinentet sommerstid, men de senere år har hovedvirksomheten dreiet seg rundt nettopp disse spektakulære jule-og sommerkonsertene - som ofte kan inkludere opp mot 20 gjeste- artister!

Sommershowet ble første gang iscenesatt i 2007 under Olavsfestdagene og fikk sitt høydepunkt i utgivelsen; «The Source: of Summer» fra 2013 på Grappa. Denne gang var temaet sommer og gamle sommerschlagere i ny form. Disse showene ble fremført i Trondheim, Lillehammer og Oslo fra 2007- 2011.

I 2019 rakk bandet to viktige studioprosjekter; det første var en innspilling i juni av musikksporet for Elsa Kvammes dokumentarfilm om Jan Erik Vold: «Sorry Brødre, det ble meg!». Musikken ble innspilt live med kvartetten under instruksjoner fra Kvamme i NRK Radio, basert på låter fra The Source` kommende kvartettalbum, i tillegg til enkelte låter av Trygve Seim.

Det andre studioprosjektet i 2019 var innspillingen i oktober av The Source` nye kvartettalbum « ... but swinging doesn`t bend them down» i Hallibakken Lydstudio på Nesbyen, med Tor Magne Hallibakken som ansvarlig både for innspilling og mix. Albumet ble mixet i 2020 og fikk i mai 2021 sin siste mastering og cover art av Nick Alexander basert på Knut Brys flotte fotografier fra Hallibakken.

Cover foto: Knut Bry. Cover design: Nick Alexander.

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.

"Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret"19.11.2021 09:24:34 CET | Pressemelding

Frode Alnæs er klar med sin første og etterlengtede juleplate "Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret". Han har tidligere skrevet to av våre mest kjente juleklassikere "Long December Night" og "Vitae Lux". Disse to er begge med på platen, men i ny drakt. I tillegg kan man fråtse i åtte helt nye julesanger – alle på norsk. Hør albumet her Frode Alnæs er kjent som en låtskriver med sans for den gode melodien. "Lang desember natt" er intet unntak. Dette er blitt en usedvanlig vakker og varm juleplate, og musikken og tekstene fyller oss med alt julen har å by på, på godt og vondt. Her er det mange musikalske høydepunkter, både humor og alvor, lavmælte låter og salmer. Flere av låtene bør være høyaktuelle som potensielle nye juleklassikere vi ikke blir kvitt med det første. "Vitae Lux" slippes allerede 12. november og er årets julelåt hos Frelsesarmeen. Frode Alnæs har skrevet all musikken i tillegg til å være produsent, og har med seg et topplag av sangere og musikere på albumet. - "