"The Fourth Awakens" - Ny singel fra Espen Berg Trio!

"The Fourth Awakens" er tredje singel ut fra Espen Berg Trios kommende album Fjære. Det er en klassisk Berg-komposisjon som bringer frem det beste i trioen, og symboliserer det kommende albumet med brask og bram. Her er det høy energi, dynamisk spill, spontane utbrudd og kraftfulle polyrytmer, før det ender i en konkluderende, asymmetrisk Robert Glasper-inspirert neo soul-groove.

Espen Berg Trio: Bárður Reinert Poulsen, Espen Berg, Simon Olderskog Albertsen. Foto: Leikny Havik Skjærseth.

Espen Berg Trio: "Fjære"

Singel release: 08.april 2022

«Selv med det åpenbare ordspillet er det ingen musikalske referanser til Skywalker-sagaen, men låta er allikevel tilknyttet filmenes budskap om det gode mot det onde.» - Espen Berg.

Hør "The Fourth Awakens" her

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album på Odin Records i mai 2022. Fjære består av sju nye komposisjoner signert Berg og er spilt inn i en tid der det har vært vanskelig å samles. Som en motvekt til dette, og som et symbol på samhold og vennskap har trioen for første gang tatt med seg gjesteartister i studio: Mathias Eick (trompet), Hanna Paulsberg (sax) og Silje Nergaard (vokal). Albumet er på mange måter en naturlig evolusjon av trioens allerede etablerte kvaliteter, men byr på flere overraskelser underveis. Michael Scott Hartung i Propeller Music Division har også løftet musikken ytterligere med en gjennomarbeidet og detaljert produksjon.

Like før pandemien gjorde Espen Berg Trio et solid inntrykk på en samlet jazzbransje på jazzahead! i Bremen. Deres tredje album, Free to Play, ble listet i Downbeat som en av de beste utgivelsene i 2019, og fikk også solide anmeldelser i BBC (4/5), UK Vibe (5/5) og Jazz Journal (4/5). I 2022 planlegger trioen releasekonserter i Norge, Danmark, Nederland, Tyskland, England, Hellas og Ukraina.

Espen Berg er en internasjonalt anerkjent pianist og komponist. I 2016 ble han tildelt JazZtipendiatet på Moldejazz. Han har skrevet bestillingsverk for Trondheim Jazzorkester, og er også kjent for sitt samarbeid med Silje Nergaard, Hildegunn Øiseth og Seamus Blake. Han skriver låter med en usedvanlig sterk identitet, som igjen blir gjenstand for en dyp tolkning av Bárður og Simon. Sammen skaper trioen et høyst engasjerende samspill, med smil, temperament, og et vanvittig teknisk overskudd.

Espen Berg, piano og komposisjoner
Bárður Reinert Poulsen, bass
Simon Olderskog Albertsen, trommer

Konserter i Skandinavia:
6. april: Nordic Nights, Malmö (SE)
9. april: Victoria Nasjonal Jazzscene, Oslo (NO)
24. mai: Dexter, Odense (DK)
25. mai: Hamar Jazzklubb, Hamar (NO)

Singelrelease: 08.04.2022
Artist: Espen Berg Trio
Tittel: The Fourth Awakens
ISRC: NOFUA2281070
Plateselskap: Odin Records

Artwork og design av Andreas Berg.

Grappa Musikkforlag AS, established in 1983, is one of Norway's oldest and biggest independent record companies. The company represents prominent Norwegian artists, and the catalog consists of more than 35 000 tracks in all genres of music.

Ny låt fra Johanna Demker13.5.2022 10:43:51 CEST | Pressemelding

Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk og slipper første singel fra sitt kommende album. Lytt til DAYS her Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske vokal. Du er på vei, du er tilstede og tilfreds, fornøyd med det som akkurat er erfart, og med en pirrende

Hans Fredrik Jacobsen slipper sin 5. soloplate!12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Den innflytelsesrike og allsidige folkemusikeren Hans Fredrik Jacobsen er kjent for sin beherskelse av mange instrumenter, blant annet fløyter av ulike typer, gitar, saksofon, torader, sekkepipe og oud. Når multi-instrumentalisten nå skal gi ut sin 5. soloplate har han konsentrert seg kun om ett instrument, et av de enkleste og et som alle kan lage selv, nemlig seljefløyte. Vel, strengt tatt så dreier det seg om sju stykker med forskjellig lengde, og dermed i ulike tonearter, for å skape en viss variasjon. Hans Fredrik har så klart spikket alle fløytene selv!