«The Clock is Ticking» - første singel fra Annbjørg Liens kommende album!

01. oktober kommer «The Clock is Ticking», den første singelen fra albumet «Janus» (ute februar 2022). Denne singelen viser Annbjørgs evne til å skape fengende musikk i kombinasjon med fantastisk hardingfelespill!

Annbjørg Lien. Foto: Tobias Hole Aasgaarden.

Annbjørg Lien - "The Clock is Ticking" - release 01/10

Hør "The Clock is Ticking" her

«Ettersom det hverdagslige tempoet stadig øker og forårsaker mye stress, forblir tid et aktuelt aspekt i dagens samfunn. Fra tradisjonens perspektiv, er tid noe som understreker verdien av det å omfavne øyeblikket.» - Annbjørg Lien.

Annbjørg Lien har vært en ruvende skikkelse innenfor norsk og internasjonalt musikkliv i flere tiår. Det er få som har gjort like mye for å utvikle og formidle bredt den norske folkemusikken i inn-og utland.

Albumet “Janus” vil slippes i Februar 2022. I 2019 fullførte Annbjørg Lien doktorgraden i hardingfelespill ved Universitetet I Agder, dette albumet er resultatet av hva hun jobbet med – å gjøre det Annbjørg Lien gjør best: utvikle og utforske folkemusikken med full respekt for tradisjonen.

“Janus er en produksjon som ser både bakover og fremover i tid - fremkaller døråpninger som kan symbolisere avslutninger og nye begynnelser i en kompositorisk utforskingsprosess”

Albumet er inspirert av Liens gjensyn med folkemusikktradisjonen i Setesdal, Norge. Hun ble i 2020 prosjektleder for UNESCO Setesdal (Setesdalsfolk), og har et spesielt engasjement til denne tradisjonen. På sitt nye album har hun definert typiske musikalske kvaliteter, identiteter og signatur-egenskaper i tradisjonelle hardingfele-slåtter som er i bruk i Setesdal, og tatt utgangspunkt i disse som komposisjonsverktøy. Slike musikalske signaturer innebærer ofte instrumentale kvaliteter som kan påvirke hvordan musikken er organisert.

Annbjørg Lien har gitt ut syv soloalbum og bidratt på minst 100 album. For sine soloalbum har hun vært nominert til Spellemannprisen hele 5 ganger. Hun har mottatt en rekke priser både I Norge og I Norden, blant annet Gammlengprisen og Anders Jahres kulturpris.

ANNBJØRG LIEN: Hardanger fiddle, vocal
MATHILDE GROOSS VIDDAL: Bass Clarinet
ROGER TALLROTH: 12-strings guitar, Tenor guitar and Octave mandolin
KNUT REIERSRUD: Resonator guitar, Acc. guitar, El. guitars, Weissnborn Hawaian Lapsteel and Harmonica
BJØRN OLE RASCH: Harmonium, Mellotron and additional keyboards
TELLEF KVIFTE: Bagpipe and Low D whistle
PER ELIAS DRABLØS: Electric Bass
KNUT KVIFTE NESHEIM: Percussion, Drums and Vibraphone
JAN INGE NILSEN: Drums

Annbjørg Lien. Foto: Tobias Hole Aasgaarden.
Cover foto: Tobias Hole Aasgaarden. Cover design: Rune Mortensen

Synnøve Brøndbo Plassen slipper debutalbum med slåttetralling fra Folldal!22.10.2021 11:44:26 CEST | Pressemelding

"Hjemve" betyr hjemlengsel, og er tittelen på Synnøve Brøndbo Plassen sitt debutalbum! Med denne utgivelsen ønsker Synnøve å løfte frem den fantastiske tradisjonen for slåttetralling fra hennes hjembygd Folldal. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra, som har resultert i en nydelig debutplate, produsert av den prisvinnende folkemusikeren og komponisten Gjermund Larsen. Plateslipp blir på Sentralen i Oslo, fredag 22. oktober!

Stian Carstensen releases the musical masterpiece "Musical Sanatorium"22.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Listen to "Musical Sanatorium" here Drawing inspiration from the wild hills of Carpathia, the endless dark forests of Hyperborea, the ruin-strewn plains of Thrace to the rugged Anatolian plateau, noted multi-musician and composer Stian Carstensen has created a remarkable album that truly reflects his unique and versatile talents. The musical masterpiece "Musical Sanatorium" is out now. Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed band Farmers Market. He is actively involved in a variety of musical genres and plays an increasing number of solo concerts, classical and jazz, and folk music at festivals all around the globe. He is a multiple prize-winning recipient of music industry awards and has collaborated with several prominent artists on numerous projects. He was recently nominated for the prestigious Nordic Council Music Prize 2021 based on "Musical Sanatorium". Musically he is recognized for groundbreaking work blending diff

Stian Carstensen slipper det spektakulære mesterverket "Musical Sanatorium" i dag!22.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

Hør "Musical Sanatorium" her Multi-instrumentalist og komponist Stian Carstensen er en genierklært musiker og blant annet kjent som ledestjernen for det kritikerroste bandet Farmers Market. Han er mottaker av en rekke priser og har samarbeidet med flere renommerte artister. Stian ble nylig nominert til Nordisk råds musikkpris 2021 basert på albumet "Musical Sanatorium". Musikalsk er han anerkjent for banebrytende arbeid innenfor forskjellige stilarter og tradisjoner og for å sprenge grenser musikalsk. Musikken fra albumet kan beskrives som filmatisk, melodisk og rytmisk, en slags hybrid av vesteuropeisk film og kunstmusikk, forenet med de bulgarske eksotiske rytmene. Besetningen består blant annet av stryk, fagott, leirgjøker, pedal steelgitar, harpe, kor, diverse gitarer, rytmeseksjon, diverse analoge synther, orgler og horn. Musikken er dramatisk og storslagen med instrumentkombinasjoner som aldri tidligere har vært hørt. Albumet har bidrag fra anerkjente talenter som Mike Patton, Ol

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!