Norges Kampsportforbund

Thaiboksing: NM etter internasjonalt regelverk

Kampsporten muay thai (thaiboksing) har fått godkjenning til å arrangere årets NM etter det internasjonale regelverket. Dette regelverket tillater knockout. NM arrangeres i Oslo 11. desember. - Å få arrangere NM etter det internasjonale regelverket er en viktig milepæl for muay thai i Norge, sier Chris Nilsen. Nilsen leder muay thai-komiteen i Norges Kampsportforbund.
Invitasjon til MT-NM.

Nilsen, som også driver Frontline Muay Thai, mottok nyheten fra Godkjenningsnemda med glede. I midten av oktober var Nilsen også med på å arrangere teststevne etter semi-kontaktregelverk. Her var flere hundre tilskuere innom for å se på kampene.

- Det å få arrangere NM etter internasjonalt regelverk innebærer at vi kan trene og konkurrere etter det internasjonale regelverket. Dermed kan vi forberede oss til større internasjonale konkurranser. Ett av de viktigste stevnene for vår del i 2023 blir European Games. European Games arrangeres i Krakow i månedsskiftet juni/juli. Her er muay thai på programmet for første gang. Muay thai er nå en IOC-anerkjent sport – hvis idretten på sikt også blir en del av OL-programmet sier dette noe om hvor stor denne sporten er blitt, forteller Nilsen.

Fullkontakt-klassene man har fått godkjent er B- og C-klassene: C-klasser er for de ferskere amatørene, mens B-klasser er for de mer erfarne. – Dette er noe vi er ekstremt glade for; på denne måten er muligheten for å utvikle både nye og erfarne utøvere på forskjellige nivåer mye større.

Tatt opp som nye idretter i 2019

- Vi i Norges kampsportforbund er veldig glade for at muay thai nå får muligheten til å arrangere konkurranser hvor man kan vinne på knockout. Muay thai og MMA ble tatt opp som nye idretter i Norges Kampsportforbund i 2019. Det allikevel er først nå at vi har fått godkjenning til å arrangere stevner etter det internasjonale regelverket.

- Det er viktig at man får dette på plass: Ifølge norsk lov er det forbudt med trening, konkurranser og samlinger med fullkontakt hvis man ikke har godkjenning av Godkjenningsnemda. Om man bryter disse reglene kan man straffes med inntil tre måneders fengsel, opplyser Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Lov om organisert kampaktivitet som tillater knockout [knockoutloven] - Lovdata

Vil søke permanent godkjenning

Målet nå er at man skal søke om permanent godkjenning i etterkant av NM.

- Etter koronaperioden satser vi nå på et 2022 med store konkurranser i Norge. Vi gleder oss til å endelig få utøve sporten under de rammer som gjelder internasjonalt for amatører. Nå vil det også bli mulig å gjennomføre internasjonale konkurranser i Norge med utøvere av høyt nivå, forteller Nilsen.

Viktig å få organisert seg

Nilsen kommer også med en klar oppfordring til alle muay thai-klubber om å melde seg inn i Norges Kampsportforbund så raskt som mulig. Dette vil sikre at alle konkurranser skjer under de rette rammer og regler.

- Mange tror kanskje at det bare er å holde konkurranser under regler som de kaller “lettkontakt”. Deler av dette grenser dessverre fort til det ulovlige, og er rett og slett farlig for utøverne. Vi har jobbet i nesten 12 år for at man skal kunne konkurrere i Norge, og for at sporten skal ha trygge rammer for utøverne. Er ikke stevnet du vurderer å melde deg på organisert av Norges Kampsportforbund, anbefaler vi deg fra nå av på det sterkeste til ikke å delta! Ikke bare risikerer du at stevnet er ulovlig - skader du deg har du heller ingen form for oppfølging eller sikkerhetstiltak tilgjengelig, avslutter Nilsen.

NM i muay thai arrangeres ved Frontline Muay Thai Kampsport Senter 11. desember. All informasjon om stevnet finner du i Sportdata.

For informasjon vedrørende NM kan Chris Nilsen kontaktes direkte: Mobil: 993 18 255. Epost: chrni2@hotmail.com

Invitasjon til MT-NM.
Chris Nilsen - foto: Privat.

Om Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund
Ullevål Stadion, Sognsveien 75K

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund