Tettere samarbeid mellom Mercedes-AMG og Mercedes-AMG Petronas F1

Mercedes-AMG i Affalterbach, Tyskland, og Mercedes-AMG Petronas F1 Teamet i Brackley, England, har samarbeidet siden 2012. Nå styrker selskapene båndene ytterligere og inngår et tettere samarbeid i utviklingen av fremtidsrettede og elektrifiserte teknologier for motorsport og for gateregistrerte modeller.

Tettere samarbeid mellom Mercedes-AMG og Mercedes-AMG Petronas F1

Med hyperbilen Project ONE setter Mercedes-AMG for første gang Formel 1-teknologien på veien, og de første bilene i denne svært eksklusive serien vil kunne leveres til kundene allerede i år. Det unike prosjektet viser den ytelsesorienterte elektrifiseringen hos AMG, og under E PERFORMANCE-teknologimerket fremmes den kraftige og effektive hybrid-teknologien for fremtidige gateregistrerte modeller.

- Det nå enda tettere samarbeidet med Formel 1-teamet bør glede enhver AMG-entusiast. Salget av sportsbiler de siste årene viser at interessen fremdeles er skyhøy og at ingeniørene virkelig leverer varene. Når AMG elektrifiserer porteføljen og introduserer E PERFORMANCE, blir modellene fra Mercedes-AMG enda mer spennende for det norske markedet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Fremtidens sportsbilmerke
I Affalterbach har Mercedes-AMG direkte tilgang til teknologi fra Mercedes-AMG Petronas F1-teamet. Det gjør at overføringen av kunnskap og teknologi mellom selskapene kan gå mer effektivt, og dermed sementere Mercedes-AMG sin posisjon som fremtidens sportsbilmerke. Samtidig åpner Mercedes-AMG opp for nye målgrupper som vet å sette pris på Formel 1, og som vil eie den nyeste, bærekraftige og motorsporttestede teknologien.

Formel 1-teknologi i gatebiler
Mercedes-AMG har samarbeidet med Formel 1-teamet siden 2012 og har jobbet tett sammen om mange prosjekter, spesielt innen teknologioverføring. Det siste eksemplet er den elektriske turboladeren som brukes i Formel 1. Snart vil denne også bli brukt i AMG-produksjonsmodeller. Det er også tett samarbeid om å dele erfaringer med simuleringsteknologi og utvikling innen batteri- og hybridfeltet.

Det nye designet til Formel 1-bilen Lewis Hamilton og Valtteri Bottas skal kjøre i årets sesong, understreker den tette alliansen og merkeidentiteten også visuelt. Ytterligere utvikling fra Formel 1 byr på celleteknologien til høyytelsesbatteriene, samt deres spesielle kjølekrav. Dette er enda et eksempel på teknologiske paralleller mellom Mercedes-AMG F1 W12 og de gateregistrerte høyytelseshybridene som er i startblokkene.

eSport-satsning og kundesportsprogram i GT3- og GT4-sektoren
Det nære samarbeidet inkluderer også andre motorsportaktiviteter hos Mercedes-AMG, som blant annet styrking og utvidelse av eSports-satsningen. Til slutt styrker denne enhetlige tilnærmingen en annen viktig pilar i prestasjons- og sportsbilmerket fra Affalterbach: det kontinuerlig voksende kundesportsprogrammet i GT3- og GT4-sektoren, som har vært meget vellykket de siste elleve årene. Med alle disse aktivitetene fortsetter AMG stolt å anerkjenne sine røtter innen motorsport.

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye EQS med rekkevidde på opptil 770 km - Verdenspremiere 15. april7.4.2021 12:52:19 CEST | Pressemelding

Det nærmer seg verdenspremiere på nye EQS, med kun få dager igjen til 15. april. EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform og har derfor mange fordeler med hensyn til plass og design. Rekkevidden er på opptil 770 km (WLTP), og to batteristørrelser på 90 kWh og 107.8 kWh vil være tilgjengelig. I tillegg har EQS verdensrekord i aerodynamikk for produksjonsbiler med en cd-verdi fra 0,20. Forventet lansering i Norge er i løpet av høsten 2021.

Mercedes-AMG definerer fremtiden med elektrifisering31.3.2021 16:17:05 CEST | Pressemelding

Med den fremtidige elektrifiseringen kombinerer Mercedes-AMG overlegen ytelse og imponerende kjøredynamikk sammen med maksimal effektivitet. De første helelektriske AMG-modellene er i ferd med å gå i serieproduksjon, og de nye E PERFORMANCE høyytelseshybridene vil være svært effektive. Denne utviklingen har dratt nytte av verdifull erfaring fra Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains og Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Flere spennende gateregistrerte modeller er forventet å debutere i år.