Testsenter for Covid-19 etableres i bagasjehallen på Avinor Oslo lufthavn

I samarbeid med Ullensaker kommune ble det torsdag 14. august etablert et testsenter i bagasjehallen ved bagasjebånd 1 på Oslo lufthavn. Dette kan benyttes av ankommende passasjerer fra utlandet som ønsker å teste seg for Covid-19.
Testsenteret for korona åpnet torsdag 14. august klokken 17.00 (Foto: Avinor)
Det er helsemyndighetene som er ansvarlige for testsenteret, mens Avinor tilrettelegger ved å stille med lokaler og nødvendig infrastruktur.

- Vi er glade for at testsenteret nå blir etablert, sier ordfører Eyvind J. Schumacher. Dette er en krevende operasjon å få på plass og stable på beina, ettersom flytrafikken til Oslo lufthavn er av helt andre dimensjoner enn ved landets øvrige flyplasser. For Ullensaker kommune har det vært viktig å understreke at landets hovedflyplass også er et nasjonalt anliggende. Ullensaker har ikke en økonomi som gir oss mulighet til å ta hele regningen for et testsenter som det koster minst 6 millioner kroner i måneden å drifte. Vi er glade for at Helsedirektoratet nå har gitt oss en skriftlig garanti på at dette er en utgift som staten tar, sier ordfører Eyvind J. Schumacher.

- Avinor er opptatt av at både ansatte og passasjerer skal føle seg trygge. Det er iverksatt mange ulike tiltak for å redusere faren for smitte. Helt siden januar har vi samarbeidet med og lagt til rette for at helsemyndighetene kan iverksette de tiltakene de mener er nødvendige på norske lufthavner, sier Ragnhild Vasset Hjerpsted, terminaldirektør i Avinor.

- Implementering av et testsenter for ankommende passasjerer er et nytt tiltak som kommer på plass for å redusere sannsynligheten for import av smitte fra utlandet, fortsetter hun.

Døgnåpen tjeneste
Testsenteret på Oslo lufthavn vil være bemannet 24 timer i døgnet av helsepersonell fra LHL på Jessheim.
Lokalene ligger ved bånd 1 i bagasjehallen og er tilgjengelig for de rundt 7000 passasjerene som ankommer fra utlandet hver dag.
Sjekk Avinors nettside for oppdaterte ankomst- og avreisetidspunkt.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Testsenteret for korona åpnet torsdag 14. august klokken 17.00 (Foto: Avinor)
Ordfører i Ullensaker kommune, Eyvind Schumacher, sammen med terminaldirektør på Oslo lufhavn, Ragnhild Vasset Hjerpsted (Foto: Avinor)