Testing og restriksjoner vil gi køer på Avinors lufthavner

På grunn av myndighetenes strenge innreiserestriksjoner og generelle smittevernskrav er det behov for økt dokumentkontroll, utvidet grensekontroll, testing, krav om avstand og opphold på karantenehotell. Dette medfører store endringer i passasjerstrømmene på flyplassene i Norge. Dette betyr at spesielt utlandsreisende må forvente køer og tidvis lang ventetid i tiden fremover. For å hindre importsmitte må alle som ankommer Norge fra utlandet fremvise dokumentasjon for grensepolitiet. Kontrollene foretas stor grad manuelt.
De største utfordringene kommer på Norges mest trafikkerte flyplass, Oslo lufthavn.
- Vi jobber kontinuerlig med å legge til rette for god flyt i de arealene vi har, men med restriksjonene som fortsatt gjelder for utenlandsreisende må det forventes at køer vil oppstå, sier lufthavndirektør, Stine Ramstad Westby. Dette gjelder spesielt på ankomst utland hvor grensekontrollen tar vesentlig lenger tid enn normalt. Enkelte dager har vi hatt køer på opptil 5-6 timer, og uten større endringer i innreiserestriksjonene fra myndighetene forventer vi at denne situasjonen vedvarer og også kan forverres i tiden fremover, da flere skal ut og reise, fortsetter hun.
Utenlandsreisende må forberede seg godt - også på avgang
Krav til dokumentasjon, oppmøtetid og lignende vil variere fra flyselskap til flyselskap, men spesielt reisende som skal til utlandet anbefales å beregne ekstra god tid. Per i dag må alle som skal reise til utlandet sjekke inn via bemannede skranker. Dette skyldes omfattende krav fra myndighetene til reisedokumentasjon på grunn av koronasitasjonen. Det er derfor enda viktigere enn før at de som skal reise til og fra utlandet holder seg oppdatert på informasjon som kommer fra flyselskapet / reiseselskapet, og sette seg inn i hvilke krav som stilles til dokumentasjon når man reiser inn og ut av landet. Dette kan være med på å bidra til kortere ventetid.
- Jeg vil oppfordre alle som skal reise om å ha tålmodighet og ta hensyn til medpassasjerer og ansatte på lufthavnen, sier Westby. Vi ser frem til at de reisende kommer tilbake til flyplassene våre, men vi vet at situasjonen blir utfordrende frem til noen av restriksjonene eventuelt endres eller at kontrollene kan automatiseres. Passasjerene må være forberedt på køer og ventetider, og vi klargjør nå midlertidige arealer for å tilrettelegge for dette, forklarer hun.
Avinor samarbeider tett med myndighetene for å se på grep som kan øke kapasiteten i takt med at trafikken kommer tilbake.
Mer normal situasjon på innland
For de som skal reise innenriks i Norge forventer Avinor en mer normal situasjon. Innenlandsreisende trenger ikke vise frem noen spesiell dokumentasjon og kan bruke selvbetjente innsjekkingsautomater som vanlig. De som skal fly innenlands må likevel være forberedt på at det kan oppstå noe køer også her, spesielt på grunn av avstandskravene som gjør at de reisende må spre seg ut over et større areal enn vanlig.
De reisende bes om å bidra der de kan for å sikre godt smittevern.
- De generelle rådene om å bruke munnbind og holde deg hjemme hvis du er syk gjelder også når du skal ut og reise fra Avinors lufthavner, sier Ramstad Westby. I tillegg til at vi har ansatte som skal hjelpe til med å kunne holde avstand minner vi om at den enkelte selv er ansvarlig for å følge myndighetenes råd og ta hensyn til andre.
Mer informasjon og gode råd finner du her.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Lenker
Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Advarer om lommekniver og verktøy i håndbagasje: – Blir konfiskert og kastet18.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Høstferien nærmer seg, og mange reisende er snart på vei gjennom norske flyplasser. For mange betyr ferien hyttetur, jakt eller andre friluftsaktiviteter. Da kan lommekniven, multiverktøyet eller jaktutstyr fort havne i håndbagasjen ved en feil.
Oslo lufthavn styrker frakttilbudet med Menzies World Cargo15.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Flyfraktkapasiteten ved Oslo lufthavn får et løft når Menzies World Cargo etablerer seg på Norges største lufthavn. Selskapet fullførte 1. september oppkjøpet av Spirit, og har nå startet sin virksomhet på Gardermoen.
Fleire passasjerar i august og rekord på Bergen lufthamn11.9.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 5 millionar passasjerar reiste gjennom norske lufthamner i august. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med august i 2024.
Ny direkterute styrker norsk lakseeksport til Sørøst-Asia10.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Ethiopian Airlines åpnet lørdag 6. september en ny fraktrute fra Oslo lufthavn til Hanoi, med videreforbindelse til Bangkok. Første fly fraktet fersk norsk laks direkte til Vietnam, og åpningen ble markert med tradisjonell vannportal ved avgang.
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom