Test hørselen din på nett!

HLF (Hørselshemmedes Landsforbund) lanserer en nettbasert hørselstest på hørselstesteren.no og som mobilapp. Testen er et lavterskeltilbud som skal få flere med nedsatt hørsel til å søke hjelp.

Den 23. mai lanserte HLF en nettbasert hørselstest – Hørselstesteren.no. Den finnes også som app i iTunes og Google Play under navnet Hørselstesteren. Hørselstesten er et lavterskeltilbud som gir alle mulighet til å teste hørselen sin enkelt og diskret.

- En lavterskels hørselstest på norsk uten kommersielle bindinger har vært en mangelvare. Vi håper at flest mulig vil ta hørselstesten og at de som trenger det oppsøker hjelp. Testen vil forhåpentligvis bidra til økt bevissthet om hørsel, sier prosjektleder Chris Lyngaas i HLF.

Testen er utviklet av Forskningsinstituttet Hørselsbrønn i Sverige – eid av HLFs søsterorganisasjon HRF – og baserer seg på forskning fra Karolinska Institut i Sverige. Den er en tale-i-støy test der man skal oppfatte ord i støy. Metoden er pålitelig og velprøvd.

Testen er «oversatt» til norsk i samarbeid med professor Jon Øigarden ved audiografstudiet ved NTNU. Testen gjør bruk av Øigardens oppdaterte norske taleaudiometri og går ut på å kjenne igjen et sett med 10 vanlige norske flerstavelsesord i støy. Utviklingen av testen er støttet med midler fra ExtraStiftelsen.

For mer informasjon kontakt prosjektleder Chris Lyngaas på 408 54 965 eller lyngaas@hlf.no.

HLF er landets største organisasjon for personer med en funksjonshemming. HLF jobber hele tiden opp mot politikere og myndigheter med et mål for øyet; å gjøre hverdagen enklere for landets hørselshemmede.