Terranet uppdaterar om produktutvecklingen

Lund, 4 Maj 2022

Terranet AB (publ) (Nasdaq: TERRNT-B) ger idag en uppdatering om utvecklingen avbolagets BlincVision-teknologi, kommande steg i utvecklingsprocessen samt de viktigaste milstolparna framåt för att kommersialisera lösningen för den globala fordonsindustrin.

Under 2021 tog Terranet BlincVision från labbtestning till Proof of Concept, där systemets funktionalitet testades i en livedemonstration i ett fordon i samarbete med Mercedes-Benz på StartUp Autobahn i Stuttgart. Testet validerade konceptet och bekräftade att innovationen fungerar: BlincVision kan upptäcka objekt på vägen betydligt snabbare och med högre precision än någon annan livräddande ADAS-lösning idag. På så sätt blir BlincVision ett livsviktigt komplement till dagens förarstödssystem, särskild lämpad för att minska trafikskadorna i urbana områden med mycket och varierad trafik.

Status för produktutvecklingen

Konceptdesignen och den tekniska dokumentationen för hård- och mjukvara är på plats och produktutvecklingen går enligt plan.

Just nu arbetar Terranet intensivt med att förbättra BlincVision-systemet utifrån det Proof of Concept som presenterades under 2021. Arbetet fortsätter genom 2022 och inkluderar att minska den fysiska storleken, förbättra prestandan och att anpassa systemet efter fordonsindustrins tekniska och fysiska krav för integration. Det handlar också om att stärka samarbetet med hård- och mjukvarupartners som utvecklar komponenter till lösningen.

Viktiga milstolpar och tidplan framåt

Resultatet av arbetet kommer att bli en första prototyp av systemet som kan integreras i fordon. Därefter ska prototypen vidareutvecklas, testas och valideras i ett antal delfaser där olika milstolpar behöver uppnås innan en produktionsfärdig lösning kan presenteras. Bland annat behöver BlincVision anpassas till olika biltillverkares tekniska plattformar och gränssnitt. Att bygga relationer med industrin är därför en viktig prioritering som löper parallellt genom hela produktutvecklingsprocessen.

BlincVision bedöms vara redo för produktionsstart om ett par år.

Terranets tillförordnade vd Göran Janson kommenterar tidplanen:

“Utvecklingen av BlincVision kan jämföras med hur det går till när ett nytt läkemedel tas fram: vi utvecklar en helt ny teknologi som behöver valideras i flera steg innan produktionen kan starta. Med tanke på innovationsgraden och att det handlar om en säkerhetslösning inom bilindustrin är det en förväntad tidsram, som vi också ser som realistisk”, säger Göran Janson.

Terranets Senior VP Product Management, NihatKüçük, kommenterar utvecklingsprocessen:

”Jag är exalterad över de tekniska framstegen så här långt och den potential som vi ser att BlincVision har för urban trafiksäkerhet. Det finns ingen mall för det vi gör – vi utvecklar banbrytande tekniklösningar utifrån teori och forskning, som verkligen utmanar gränserna för hur säkert ett fordon kan bli”, säger Nihat Küçük.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Falkenberg, CFO
Tel: +46 703 360 346
E-mail: thomas.falkenberg@terranet.se

Om Terranet AB (publ)

Terranetsmål är att rädda liv i stadstrafiken.

Vi utvecklar banbrytande tekniklösningar för avancerat förarstöd (ADAS) och självkörande fordonsom skyddar utsatta trafikanter från att skadas på vägen.

Med hjälp aven unik, patenterad sensorteknologi laserskannarTerranetssystem BlincVision vägen och upptäcker objekt tio gånger snabbare och med högre precision än någon annan ADAS-lösning idag.

Terranet är baserat i Lundoch i Stuttgart, i hjärtat av den europeiska bilindustrin. Sedan 2017 är bolaget noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (Nasdaq: TERRNT-B).

Följ vår resa på www.terranet.se

Certified Adviser till Terranet är Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, ca@mangold.se.

Media Advisory: Bombardier to Host Special Celebration at the European Business Aviation Conference and Exhibition in Geneva20.5.2022 23:30:00 CEST | Press release

GENEVA, May 20, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bombardier will host a special live and virtual event at the European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE) in Geneva on Monday, May 23, 2022. The event, led by Éric Martel, President and CEO, Bombardier, will highlight the continued ingenuity, innovation and leadership that is an integral part of Bombardier’s DNA. Date:Monday, May 23, 2022Time:11:00 a.m. – 11:45 a.m. (Central European Time) 5:00 a.m. – 5:45 a.m. (Eastern Time; North America)Venue:Geneva Palexpo Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex, Switzerland Bombardier Booth Z117 For those unable to attend in person, the event will also be available live on LinkedIn and Facebook at the following links: LinkedIn Event: https://www.linkedin.com/events/anewerabegins-unenouvelle-recom6931966844190781440/ Facebook Event:https://fb.me/e/1TJdkC7rS YouTube Event:https://www.youtube.com/watch?v=DdotViyJROc About Bombardier Bombardier is a global leader in aviation, focused on

EVS Q1 2022 Business Update – Continued Strong Momentum20.5.2022 17:45:00 CEST | Press release

EVS Q1 2022 BUSINESS UPDATE – CONTINUED STRONG MOMENTUM Liège, Belgium, May 20, 2022 EVS, global leader in live video technology for broadcast and new media productions, today announces its business update for the first quarter ending 31 March 2022. HIGHLIGHTS The secured revenue* at end of March 2022 is at EUR 91,0 million Secured revenue excluding Big Event Rental is at EUR 81.8 million versus EUR 54.1 million at the same date last year, a growth of +51,2%Secured revenue for Big Event Rental is set at EUR 9.2 millionOrder intake for 2022 demonstrating important wins across the worldMediaInfra performance underlining success of past acquisition (Axon)Gross margin evolves according to expectations and operational expenses remain in line with the full year guidance set forward *secured revenue, formally reported as booked revenue, includes the already recognized revenue as well as open orders on hand that will be recognized as revenue in 2022 COMMENTS Serge Van Herck, CEO comments the b