Terranet närmar sig konsumentmarknaden genom lanseringen av BlincBike

Terranet lanserar BlincBike som är en konsumentmarknadsprodukt vars AI-teknik baseras på bolagets befintliga utveckling av VoxelFlow. BlincBike hör till segmentet trafiksäkerhet och riktar sig initialt till användare av elcyklar.

Terranet som utvecklar VoxelFlow™ - en unik sensorteknologi för kollisionsvarning inom fordonsindustrin - meddelar idag att man under 2022 introducerar BlincBike som är en produkt avsedd direkt för konsumentmarknaden. Produkten består av ett monterbart tillbehör för elcyklar som säkerställer att cyklisten görs uppmärksam på faror som närmare sig.

Utvecklingen av tvåhjuliga fordon är på stark frammarsch och viktig för mikromobiliteten i den urbana miljön, där också 70% av alla cykelolyckor sker. BlincBike är framtagen för att minska antalet cykelrelaterade incidenter där 30% uppkommer genom fordon eller motorcyklar som närmar sig bakifrån.

Funktionaliteten hos BlincBike består i att upptäcka, klassificera och spåra faran, för att därefter varna cyklisten om bakomvarande faror i trafiken. Cyklisten behöver därmed inte vända sig rakt bakåt utan kan fokusera på att hålla blicken i färdriktningen.

BlincBike består av en kamerasensor som varnar cyklisten, antingen via en mindre display eller genom en vibrerande signal i cykelns handtag. Genom att systemet upptäcker fordon och läser av avstånd samt förutser dess riktning uppmärksammas cyklisten på kritisk information som gör att hen kan fatta livsavgörande beslut i trafiken. BlincBike kan även spela in trafiksituationer vilket kan användas vid försäkringsärenden eller för att dela färden med vänner via digitala plattformar.

Detta är Terranets första produkt som når marknaden med visionen att rädda liv.

“BlincBike är vår första produkt som riktar in sig på mikromobilitet. Vi ser en stor potential i att kunna erbjuda trafiksäkerhetsprodukter till en snabbt växande marknad,” säger Terranets CTO Nihat Küçük. “Under de senaste fyra åren har e-bikes förorsakat 200.000 olyckor bara i USA. Med urban säkerhet i åtanke är det ett logiskt steg för Terranet att nu expandera till mikromobilitet. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla innovativa produkter, utöver VoxelFlow™., som räddar liv i våra städer.”

Från och med nu kommer även BlincVision bli den nya konceptuella samlingsbeteckningen för Terranets utveckling av VoxelFlow™plattformen. BlincVision utvecklas enligt tidigare plan för VoxelFlow och går nu in i en kommersialiseringsfas. VoxelFlow™ kommer fungera som underliggande teknik för framtida produktlanseringar.

Se videon om den nya produkten BlincVision https://youtu.be/9MOqTeYSS6g
Upptäck BlincBike: https://www.youtube.com/watch?v=MSeTccsYqvs

Om Terranet
Terranet (Nasdaq: TERRNT-B.ST). Med visionen att rädda liv utvecklar Terranet sensorteknologi för kollisionsvarning i trafiken. Bolaget levererar mjukvara med tillämningar för avancerat förarstöd och autonoma fordon. Bolaget var exklusivt utvalt till innovationsplattformen Startup Autobahn vid två tillfällen under 2021. Företaget har verksamhet i Lund och Stuttgart. Terranet AB (publ) är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Läs mer på: www.terranet.se
Du kan registrera dig för Terranets nyhetsbrev på www.terranet.se/for-investerare

Denna information är sådan information som Terranet AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 december 2021 kl.13.00 CET.

Utsedd Certified Adviser till Terranet AB är Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, ca@mangold.se

For more information
Michaela Berglund
Executive VP
michaela.berglund@terranet.com
+ 46 703 370 346

Press:
Sam Aurilia
terranet@fischtankpr.com
FischTank PR

Bilagor

Nordic American Tankers Ltd (NYSE: NAT) – Further Purchase of NAT shares by Board Member Alexander Hansson21.1.2022 16:32:14 CET | Press release

Friday, January 21, 2022 Dear Shareholders and Investors, Alexander Hansson, Board Member in Nordic American Tankers Ltd (NAT) and son of Herbjorn Hansson, the NAT Founder, Chairman and CEO, has today bought 50,000 shares in NAT at $ 1.557 per share. Following the transaction, Alexander Hansson privately owns 1,185,000 shares in NAT. As in the past, the Hansson family is the largest private shareholder in the company. Alexander Hansson commented: "I strongly believe in the future of NAT" Sincerely, Herbjorn Hansson Founder, Chairman & CEO Nordic American Tankers Ltd. www.nat.bm CAUTIONARY STATEMENT REGARDING FORWARD-LOOKING STATEMENTS Matters discussed in this press release may constitute forward-looking statements. The Private Securities Litigation Reform Act of 1995 provides safe harbor protections for forward-looking statements in order to encourage companies to provide prospective information about their business. Forward-looking statements include statements concerning plans, obje

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK TREASURY BILLS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-26BillsSWEDISH T-BILL: SE0017232689. 2022-04-20 Bid date2022-01-26Bid times10.00-11.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)SE0017232689: 2000 mln SEK +/-1000 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SE0017232689: 2000 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 11.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-01-28Delivery of billsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383 Stockholm, 2022-01-21 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be retrieved at www.riksbank.se.

CONDITIONS FOR RIKSBANK BID PROCEDURE KOMMUNINVEST BONDS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-25BondsKOMMUNINVEST I SVERIGE: 2311. SE0010948240. 2023-11-13 KOMMUNINVEST I SVERIGE: 2611, SE0012569572, 2026-11-12 KOMMUNINVEST I SVERIGE: 2805, SE0015660139, 2028-05-12 BidsBids on interest and volume are entered via Bloomberg Bond Auction SystemBid date2022-01-25Bid times10.00-11.00Requested volume (corresponding nominal amount)2311: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 2611: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 2805: 500 mln SEK +/-250 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)2311: 500 mln SEK per bid 2611: 500 mln SEK per bid 2805: 500 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 11.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-01-27Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383General Terms and ConditionsGeneral Terms and Conditions General Terms and Conditions för the Riksbank’s Purchase

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK GOVERNMENT BONDS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-28BondsSWEDEN I/L BOND: 3109. SE0005703550. 2025-06-01 SWEDEN I/L BOND: 3114, SE0013748258, 2030-06-01 Bid date2022-01-28Bid times09.00-10.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)3109: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 3114: 500 mln SEK +/-250 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)3109: 500 mln SEK per bid 3114: 500 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 10.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-02-01Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383 Stockholm, 2022-01-21 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be