Terranet introducerar nya framsteg med sin sensorteknik på Startup Autobahn

VoxelFlow har en potential att upptäcka, positionera och klassificera objekt på ett fåtal millisekunder. Den patenterade teknologin kan redan nu detektera objekt på mindre än 20 millisekunder.

Lund, Sverige, juli 21, 2021 - Terranet AB (Nasdaq: TERRNT-B.ST) utvecklar livsavgörande sensorteknologi för ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Idag presenterar Terranet sin teknologi live på Startup Autobahns fysiska event i Stuttgart. Detta har framförts i en gemensam demo tillsammans med Mercedes-Benz i deras exklusiva bilmodell Maybach S-Class Configurator.

Efter framgångsrika funktionsprov på testbanan i Ljungbyhed tidigare i juli kan Terranet visa upp att VoxelFlow™ kan uppfatta objekt på under 20 millisekunder (att jämföras med en prestanda med idag tillgängliga system på runt 300 millisekunder). Den nuvarande detektionshastigheten är endast en milstolpe för utvecklingen av teknologin med potential att uppnå 100 gånger bättre prestanda än befintlig industristandard.

Den revolutionerande sensorteknologin, som ska användas för att göra vägarna tryggare, presenterades första gången digitalt via en medverkan i Startup Autobahn i februari. VoxelFlow™ består av eventkameror samt en laser som, med stöd av företagets egenutvecklade AI plattform, möjliggör positionering, detektering och klassificering av objekt i ett område framför bilen. Dagens kamerasystem baseras på ett pixelformat som inte kan fånga rörelsen av ett objekt tillräckligt snabbt. Datan från VoxelFlow™ uppfattar rörelser i realtid baserat på tredimensionella voxlar, och används som livsavgörande beslutsstöd för bilens bromssystem. Terranets patenterade teknologi är grunden och den första i ledet av flera innovationer inom ADAS för att möjliggöra självkörande fordon på våra vägar.

Terranet ser fram emot att kunna presentera nya uppgraderingar och tillämpningar på teknologin.

”Vår teknologi kan redan idag identifiera och klassificera objekt snabbare än något annat system. Vi definierar en ny nivå av säkerhet för ADAS och självkörande fordon. Men det är endast början för Terranet. Vi ser en stor potential med grundteknologin som kan användas för mycket mer i vår ambition att rädda fler liv." konstaterar Pär-Olof Johannesson vd för Terranet.  ”VoxelFlow™ är utvecklat för att skapa trygghet på vägen där 40% av alla dödsfall i trafiken idag utgörs av fotgängare. Våra senaste fälttester visar att vi är på god väg att utmana en otillräcklig industristandard med en ny banbrytande uppfinning för att närma oss vision zero.”

Bolaget har hittills i år presenterat ett antal strategiska händelser däribland ett gemensamt FoU-projekt med Mercedes-Benz, I juni tillkännagav Terranet att företaget rekryterat Nihat Küçük som CTO och SVP för Product Management samt att företaget är antaget till NVIDIA Inception. Dessförinnan kommunicerade Terranet ett exklusivt partnerskap med den tyska SXSW-vinnaren holoride för att utvidga teknikens adresserbara marknad, där Terranet även ledde startupens serie A-runda.

Delta i det digitala eventet på Startup Autobahn. Terranets vd Pär-Olof Johanneson talar i en Keynote den 22 juli kl.15.20. Tema: Safety at the blink of an eye. https://expo10.pnptc.events/open/

Se Terranets video från den senaste testningen av VoxelFlow™ här:

För att få mer information om STARTUP AUTOBAHN, besök: https://expo10.pnptc.events/open/

Om Terranet

Terranet utvecklar en banbrytande mjukvara för radiobaserade lösningar och tredimensionell bildanalys för avancerat förarstöd och självkörande fordon (ADAS och AD). I linje med Sveriges historia när det gäller att föra innovativa säkerhetsåtgärder till bilindustrin, är Terranet banbrytande genom sin säkerhetsteknik VoxelFlowTM för ADAS- och AD industrier. Teknologin blev 2021 utvald till det prestigefyllda eventet Startup Autobahn by Plug and Play. Med sitt huvudkontor i Lund, Sverige samt kontor i Kiev, Ukraina och i Stuttgart, Tyskland. Terranet AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (Nasdaq: TERRNT- B.ST). Se mer information på www.terranet.se.

För kontakt:

Michaela Berglund, VP Marketing
michaela.berglund@terranet.se
+46 723 388 288

Utsedd Certified Adviser till Terranet AB är Mangold Fondkommission AB, +46 8-503 015 50, ca@mangold.se

Equinor introduserer første transje av program for tilbakekjøp av aksjer28.7.2021 06:46:00 CEST | Pressemelding

Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) starter i dag første transje på om lag 300 millioner dollar av programmet for tilbakekjøp av aksjer, som ble kunngjort på kapitalmarkedsdagen 15. juni 2021. På kapitalmarkedsdagen kunngjorde Equinor en konkurransedyktig kapitaldistribusjon med en økning av det kvartalsvise kontantutbytte til 18 cent per aksje og oppstart av et nytt program for tilbakekjøp av aksjer, noe som gir en kapitaldistribusjonsstruktur med økt fleksibilitet. Første transje av tilbakekjøpsprogrammet er på inntil 300 millioner USD, inkludert aksjer som innløses fra den norske stat, og vil avsluttes senest 28. september 2021. For 2021 forventes programmet for tilbakekjøp av aksjer å utgjøre om lag 600 millioner USD, inkludert aksjer som innløses fra den norske stat. Fra 2022 forventes et årlig tilbakekjøpsprogram på om lag 1,2 milliarder USD å bli gjennomført når prisen på Brent-olje er i, eller over, prisnivået 50-60 USD/fat, Equinors netto gjeldsgrad(1) holder seg innenfor ambisjon

Equinor commences first tranche in share buy-back programme28.7.2021 06:46:00 CEST | Press release

Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) today commences the first tranche of around USD 300 million, of the new share buy-back programme announced at the Capital Markets Day on 15 June 2021. At the Capital Markets Day Equinor announced a competitive capital distribution with an increase of the quarterly cash dividend to 18 cents per share and the start of a new share buy-back programme, providing a capital distribution structure with increased flexibility. The first tranche of the share buy-back programme is up to USD 300 million, including shares to be redeemed from the Norwegian State, and will end no later than 28 September 2021. For 2021 the share buy-back programme is expected at USD 600 million, including shares to be redeemed from the Norwegian State. Starting in 2022 the annual share buy-back programme of around USD 1.2 billion is expected to be executed when Brent oil prices are in or above the range of 50-60 USD/bbl, Equinor’s net debt ratio(1) stays within the communicated ambition

Equinor ASA: Information relating to dividend for second quarter 202128.7.2021 06:45:00 CEST | Press release

Key information relating to the cash dividend to be paid by Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) for second quarter 2021. Dividend amount: 0.18 Declared currency: USD Last day including rights New York Stock Exchange (NYSE): 9 November 2021 Ex-date NYSE: 10 November 2021 Last day including rights Oslo Børs (Oslo Stock Exchange): 10 November 2021 Ex-date Oslo Børs: 11 November 2021 Record date NYSE and Oslo Børs: 12 November 2021 Payment date: 24 November 2021 Other information: Dividend per share in NOK will be communicated 18 November 2021. This information is published in accordance with the requirements of the Continuing Obligations. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 in the Norwegian Securities Trading Act

Equinor ASA: Informasjon angående utbytte for andre kvartal 202128.7.2021 06:45:00 CEST | Pressemelding

Nøkkelinformasjon vedrørende kontantutbytte for Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) for andre kvartal 2021. Utbyttebeløp: 0,18 Annonsert valuta: USD Siste dag inclusive, New York Stock Exchange (NYSE): 9. november 2021 Ex-dato NYSE: 10. november 2021 Siste dag inklusive, Oslo Børs: 10. november 2021 Ex-dato Oslo Børs: 11. november 2021 Record date (eierregisterdato) NYSE og Oslo Børs: 12. november 2021 Betalingsdato: 24. november 2021 Øvrig informasjon: Utbytte i NOK per aksje vil bli kommunisert 18. november 2021. Denne informasjonen offentliggjøres i henhold til kravene i Løpende forpliktelser. Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Equinor second quarter 2021 results28.7.2021 06:44:00 CEST | Press release

Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) reports adjusted earnings of USD 4.64 billion and USD 1.58 billion after tax in the second quarter of 2021. IFRS net operating income was USD 5.30 billion and the IFRS net income was USD 1.94 billion. The second quarter of 2021 was characterised by: Strong results due to higher prices, sustained value focus and strict capital discipline.Solid operational performance and progress in the project portfolio, some projects impacted negatively by Covid-19.Strong cash flow and significant improvement of adjusted net debt ratio(1) to 16.4%.Cash dividend of USD 0.18 per share and launch of share buy-back programme. “We deliver a strong result in the second quarter. Solid operational performance and continued focus on value creation have enabled us to capture additional value from higher commodity prices. Strict capital discipline and a net cash flow of more than USD 4.5 billion, reduce our net debt ratio to 16.4 percent and make us robust for volatility in commod

Equinors resultater for andre kvartal 202128.7.2021 06:44:00 CEST | Pressemelding

Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) rapporterer et justert driftsresultat på 4,64 milliarder USD, og 1,58 milliarder USD etter skatt i andre kvartal 2021. Driftsresultatet i henhold til IFRS var 5,30 milliarder USD, og IFRS-resultatet var 1,94 milliarder USD. Andre kvartal 2021 var kjennetegnet av: Sterke resultater som følge av høyere priser, kontinuerlig fokus på verdiskaping og streng kapitaldisiplin.Solid operasjonell drift og framdrift i prosjektporteføljen, noen prosjekter negativt påvirket av Covid-19.Sterk kontantstrøm og betydelig forbedring av netto gjeldsgrad(1) til 16,4 %.Kontantutbytte på USD 0,18 per aksje, og lansering av program for tilbakekjøp av aksjer. – Vi leverer et sterkt resultat i andre kvartal. God operasjonell drift og kontinuerlig fokus på verdiskaping har gjort at vi skaper høyere verdi fra økte råvarepriser. Streng kapitaldisiplin og en netto kontantstrøm på mer enn 4,5 milliarder dollar, reduserer gjeldsgraden vår til 16,4 prosent og gjør oss robuste for volat