Tenk brannsikkerhet på sjøen

For mange er sommer ensbetydende med båt og sjøliv. Livet på sjøen er fint, så lenge man tar sikkerheten på alvor. Norsk brannvernforening har noen råd for en brannsikker sommer på sjøen.
Tenk brannsikkerhet på sjøen for en trygg båtsommer. Foto: Shutterstock

Tall fra Finans Norge viser at det årlig brenner mellom 250 og 300 fritidsbåter i Norge. Brannvernforeningen frykter mange båteiere tar for lett på vedlikehold av drivstoffanlegg, el-anlegg og annet utstyr som kan forårsake brann eller eksplosjon.

- Vi mistenker at særlig uerfarne båteiere mangler kunnskap og bevissthet i forhold til nødvendig vedlikehold om bord. Vi oppfordrer alle til å tenke på brannsikkerheten, sier avdelingsleder Mari Bræin Faaberg i Brannvernforeningen.

Hun opplyser at båtbranner ofte skyldes lekkasjer i drivstoffanlegg eller feil ved båtens elektriske anlegg. Dårlig lufting og manglende rengjøring i motorrom er andre kritiske forhold som kan føre til brann i fritidsbåter.

- Renhold og god lufting i motorrommet er veldig viktig. Det gjelder spesielt bensindrevne båter. Her kan drivstofflekkasjer på grunn av utette koblinger eller slanger medføre stor fare for både eksplosjon og brann, påpeker Faaberg.

Tidlig varsling helt avgjørende – også på sjøen!
De fleste moderne fritidsbåter er bygget i plastmaterialer. Modellene blir stadig større, og er ofte rikholdig utstyrt med inventar av lettantennelige materialer. Brannfaren blir ikke mindre av at båtene ofte har betydelige mengder drivstoff om bord, gjerne også gass for matlaging.

- Alle som har sett plastbåter brenne vet hvor raskt slike branner kan utvikle seg til full overtenning. For å hindre katastrofe må brannen bekjempes i startfasen. Det forutsetter tidlig varsling og at personer om bord har slokkeutstyr lett tilgjengelig og kan bruke det riktig. Om en brann utvikler seg i et eksplosivt tempo kan det være mer fornuftig å evakuere enn å forsøke å slokke, sier Faaberg.

- I tillegg til et lett tilgjengelig brannslokkeapparat, anbefaler vi at alle båter som benyttes til overnatting har en fungerende røykvarsler. Benyttes gass om bord, bør båten i tillegg være utstyrt med en gassvarsler. Gjør det til en vane å sjekke at varslerne virker før båtturen starter og sørg for at alle om bord vet hvor brannslokkeapparatet er, sier Faaberg.

For båter under 8 meter er det et krav at alle om bord har på flyteutstyr. For større båter er kravet at det skal være tilgjengelig flyteutstyr til alle om bord.

- Det beste er om alle har på redningsvest når man er på sjøen. Ved rask evakuering for eksempel på grunn av en brann, er det ikke sikkert man rekker å finne fram vestene, sier Faaberg.

Her er Brannvernforeningens råd for en brannsikker båtsommer:

-          Ha brannslokkeapparat på minimum 2 kg lett tilgjengelig

-          Ha fungerende røykvarsler, gassvarsler og Co-varsler om bord

-          Sørg for jevnlig vedlikehold av el- og drivstoffanlegg

-          Sjekk at alt av ledninger og rør-systemer til gassutstyret er helt tett

-          Unngå søl av brennbare væsker, som drivstoff

-          Stopp motoren og unngå røyking ved fylling av drivstoff

-          Tenk gjennom hvordan du effektivt kan evakuere båten dersom det begynner å brenne

-          Ha med redningsvester til alle og gjør samtlige kjent med hvor de er plassert i båten, vi anbefaler at de er på under fart

-          Vær forsiktig med bruk av levende lys, Brannvernforeningen anbefaler LED-lys

Kilde: https://www.finansnorge.no/statistikk/skadeforsikring/skadestatistikk/

Tenk brannsikkerhet på sjøen for en trygg båtsommer. Foto: Shutterstock