UNICEF Norge

Telenor og UNICEF skal beskytte barn i Bangladesh på nett

Del
Telenor, Grameenphone og UNICEF går sammen for å hindre utnyttelse og misbruk av barn og unge på internett i Bangladesh.
10 år gamle Sehera Begum går på Projapoti Child Learning Centre i Bangladesh. Foto: UNICEF / Patrick Brown
10 år gamle Sehera Begum går på Projapoti Child Learning Centre i Bangladesh. Foto: UNICEF / Patrick Brown

Barn er svært sårbare for vold, utnyttelse og misbruk gjennom uanstendig innhold og oppførsel på nett. Dette søker UNICEF, Telenor og mobilselskapets datterselskap i Bangladesh, Grameenphone, å gjøre noe med.

Gjennom et nylansert prosjekt vil 1,2 millioner barn og unge få opplæring i hvordan de kan være trygge når de bruker internett. Mange foreldre i Bangladesh hindrer barn tilgang til internett for å beskytte dem, men mange barn mister da muligheten til å benytte seg av de mange fordelene internett har å by på. Derfor vil også 400.000 foreldre, lærere og omsorgspersoner få opplæring i hvordan de best kan beskytte barna.

UNICEF Norge og Telenor har siden 2014 samarbeidet på tvers av mange landegrenser og Telenors markeder, og sammen med flere av UNICEFs forskjellige landkontorer.

– UNICEF jobber for å sikre at hvert eneste barn i Bangladesh er beskyttet fra alle former for vold, utnyttelse og misbruk. Dette prosjektet sørger for at beskyttelse av barn på nett løftes fram i lyset. Vi håper også at dette vil danne fundamentet for at denne problemstillingen vil bli en viktig del av barns utdanning i Bangladesh, sier generalsekretær i UNICEF Norge,  Camilla Viken.

Prosjektet er beregnet å nå ut til 20 millioner mennesker gjennom en informasjonskampanje. I tillegg vil denne oppfordre beslutningstakere til å gå sammen om en plan for å fremme denne problemstillingen.

Ole Bjørn Sjulstad, Chief Corporate Affairs Officer i Grameenphone, viser til at trygghet på nett har blitt et globalt tema, og da spesielt hvordan det påvirker samfunn og fremtidige generasjoner.

– Det er viktig at barn får dra nytte av internett i form av læring og at de forstår viktigheten av å «bruke hue» og å bruke hjertet på nett, sier Sjulstad.

Han referer til en nettvettkampanje UNICEF Bangladesh, Grameenphone og Telenor lanserte i 2018 kalt «Be Smart, Use Heart». Det nye prosjektet er en utvidelse av denne kampanjen, og vil satse på å styrke og spre budskapet om beskyttelse av barn på nett.

– Som en del av vår globale forpliktelse til FNs bærekraftmål nummer 10, om å redusere ulikhet, vil vi innen 2020 lære opp fire millioner barn, på tvers av våre åtte markeder i Norden og Asia, om hvordan de holder seg trygge på nett. Vi er stolte av å ha hatt UNICEF som vår globale partner siden 2014 og alle samarbeidsprosjekter vi har hatt for å sikre barns rettigheter og utvikling for en digital framtid, sier leder for bærekraft for Telenor i Asia, Manisha Dogra.

Kontakter

Bilder

10 år gamle Sehera Begum går på Projapoti Child Learning Centre i Bangladesh. Foto: UNICEF / Patrick Brown
10 år gamle Sehera Begum går på Projapoti Child Learning Centre i Bangladesh. Foto: UNICEF / Patrick Brown
Last ned bilde

Om UNICEF Norge

UNICEF Norge
Sandakerveien 130
0484 Oslo

241 45 100https://www.unicef.no/

UNICEF jobber for å skape varige endringer og styrke rettighetene - for hvert barn. Som verdens største hjelpeorganisasjon for barn og en viktig del av FN, har vi unik gjennomslagskraft i over 190 land. Vi kjemper for å redde barns liv, beskytte de mest sårbare og bygge en bedre fremtid i verdens mest belastede områder.

Følg pressemeldinger fra UNICEF Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UNICEF Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UNICEF Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye