Telenor og NENT slår sammen Canal Digital og Viasat Consumer

(Fornebu / Stockholm, 22. oktober 2019) Telenor og Nordic Entertainment Group (NENT) kunngjør i dag opprettelsen av et nytt selskap som kombinerer Canal Digital og Viasat Consumer (satellitt- og bredbånds-TV­).  Dette vil skape en fremoverlent nordisk TV-distribusjonsvirksomhet og hente synergier i et modent direct-to-home segment (DTH). Telenor og NENT vil hver eie 50 prosent av det nye selskapet.

Nøkkeltall

• Transaksjonen resulterer i et selskap med en total omsetning på ca 7 milliarder NOK og i overkant av 1,25 millioner kunder (Q2 2019).

• Transaksjonen er forventet å gi årlige synergier på inntil 600 millioner NOK med helårseffekt fra 2022.

• Det er forventet inntil 830 millioner NOK i integrasjonskostnader.

Selskapet vil ha hovedkontorer i både Oslo og Stockholm, og vil også ha en betydelig tilstedeværelse i København. Selskapet vil operere på armlengdes avstand i forhold til eierne. Det nordiske kundetilbudet vil fokusere på satellittdistribuert betal-TV (DTH) og strømmetjenester, samt IPTV på åpne fibernett, og vil fortsette å utvikle markedsledende TV-distribusjonstjenester.

- Fellessatsingen vil kombinere de respektive styrkene til Canal Digital og Viasat Consumer, og utnytte synergier til fordel for våre kunder og aksjonærer. Det er et solid forretningsgrunnlag for å kombinere DTH-driften til Canal Digital og Viasat Consumer, med store synergier som vil hentes innenfor transponderkapasitet, IT og driftskostnader. Joint venture-virksomheten vil bruke Telenor Satellite sine tjenester 1° vest for DTH-overføring, som representerer et solid fundament for Telenor Satellites kringkastingsvirksomhet, sier Jørgen C. Arentz Rostrup, finansdirektør i Telenor ASA.

- Vi er glade for å kunngjøre denne joint venture-virksomheten med Telenor. Å slå sammen Viasat Consumer og Canal Digital er en perfekt kombinasjon. Vi skaper en storskala TV-operatør som vil skape verdi for kunder og eiere, og som kan konkurrere med store og internasjonale konkurrenter. Vi har et felles eierskap gjennom en 50/50 joint venture-struktur og en felles visjon for merkevarer, produkter og hvordan vi kan gi enda bedre kundeopplevelser. Denne avtalen vil skape verdi for aksjeeierne og passer også til vår strategi om å fokusere på de betydelige muligheter vi ser i strømmesektoren. Det nye joint venture-selskapet vil være en av de største kundene for både de lineære Viasat-kanalene og Viaplay-strømmetjenesten, sier Anders Jensen, konsernsjef i NENT Group.

Styret for selskapet vil ha en lik representasjon fra Telenor og NENT Group, med roterende styreleder. Administrerende direktør i selskapet vil bli Bjørn Ivar Moen (nåværende CEO i Canal Digital og Telenor Broadcast) og finansdirektør vil bli Jonas Gustafsson (nåværende CEO i Viasat Consumer).  Andre viktige lederstillinger vil bli kunngjort før gjennomføringen av transaksjonen. Telenor og NENT anerkjenner betydningen av at deres ansatte er avgjørende for å lykkes med det nye selskapet, og at avtalen er underlagt ordinære konsultasjoner med fagforeningene.

Etableringen av selskapet er det siste i en rekke tiltak Telenor gjør for å gjennomgå sin forretningsstruktur og kjernesystemer, med den hensikt å finne og utnytte strategiske muligheter for å modernisere og optimalisere kundetilbudet for neste generasjons nettverk.

Transaksjonen er underlagt godkjenning av myndighetene og forventes gjennomført i løpet av første halvår av 2020.

For høyoppløselig bilde av Jørgen C. Arentz Rostrup, finansdirektør i Telenor ASA, klikk her.

Presse:
Tormod Sandstø, Informasjonssjef, Telenor ASA: + 47 90 94 32 15
Scott Engebrigtsen, Kommunikasjonsdirektør, Canal Digital: +47 90 04 34 84

Telenor Investor Relations:
Øystein Myrvold, leder for Investor Relations, Telenor ASA: +47 99 23 04 60

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

DIAC S.A.: UPDATE OF NEU MTN PROGRAMME3.7.2020 19:32:13 CESTPress release

July, 3rd 2020 DIAC S.A.: UPDATE OF NEU MTN PROGRAMME DIAC S.A. updated the Information Memorandum of its Negotiable Medium Term Notes (NEU MTN Programme). This documentation was approved by the Banque de France is available on its website under the following link: https://eucpmtn.banque-france.fr/public/#/liste-des-emetteurs/5f8b9dec-b611-ea11-80f7-001dd8b71ea9 DIAC S.A. Etablissement de crédit et intermédiaire d’assurances, au capital de 659 334 050 EUR. Siège social : 14, avenue du Pavé Neuf – 93168 Noisy-le-Grand cedex SIREN 702 002 221 RCS Bobigny – N° TVA : FR02 702002221 – Code APE 6492Z – N° ORIAS : 07 004 966 – www.orias.fr Attachment Update DIAC programme NEU MTN 2020

Maha Energy AB (publ) Announce June Production Volumes3.7.2020 17:13:36 CESTPress release