Telenor, NHH og NTNU etablerer nytt kraftsenter for kunnskap skal skape vekst og ny industri

(Arendal 13 August 2019) Landets sterkeste kunnskapsmiljøer forener kreftene for å bidra til digital suksess. NHH, NTNU og Telenor etablerer nå en åpen kompetanse- og samarbeidsarena for digital omstilling og innovasjon.

Omstilling, digital innovasjon og kunstig intelligens står høyt på agendaen for landets beslutningstakere, men bare et fåtall av de norske miljøene får det til – og alt for sjelden. En ny arena i Bergen skal øke suksessraten for de norske digitaliseringssatsingene.

«I et lite land som Norge må de ypperste miljøene dele og samarbeide om vi skal kunne hevde oss internasjonalt. Ved å koble NHH og NTNU sammen, og ved å bygge en åpen arena med utgangspunkt i store virksomheters kunnskap og kompetanse innen kommersialisering av teknologi, vil vi bygge en nasjonal spydspiss for digital transformasjon. Målet er å legge til rette for langsiktig digital industribygging, sier Sigve Brekke», konsernsjef i Telenor ASA.

Kunnskapsarenaen har fått navnet Digital Transformation Hub og vil bli lokalisert ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Foruten et fysisk sted der bedrifter, offentlige virksomheter, entreprenører, studenter og akademia inviteres til å dele kunnskap og utveksle erfaringer, innebærer avtalen mellom Telenor og NHH en styrket satsning på forskning knyttet til teknologidrevet innovasjon, digital omstilling og atferdsøkonomi.

En åpen møteplass for utvikling, deling og samarbeid

Digital Transformation Hub vil involvere to forskningssentre ved NHH og et stort antall forskere og PhD-kandidater.

Forskningen innen det nyetablerte senteret Digital Innovation for Growth (DIG) vil legge vekt på teknologidrevne og digitale forretningsmodeller og hvordan omstillingene dette krever vil påvirke strategi, organisasjon og ledelse. Bærekraftig inkluderende vekst og anvendelse av for eksempel kunstig intelligens vil være viktige tema for forskningen.

I tillegg knyttes NHHs senter for fremragende forskning innen atferdsøkonomi, FAIR, opp til møteplassen for å forske på kunders opplevelse av rettferdighet og personvern når de tilbys digitalt skreddersydde og persontilpassede løsninger..

Det legges opp til et tett samarbeid med næringslivspartnere og andre forskningsinstitusjoner, spesielt AI-laben ved NTNU som ble etablert etter initiativ fra Telenor i 2016.

«For å lykkes med gode løsninger for bruk av kunstig intelligens (AI) går kompetansebehovet begge veier: Økonomer må forstå mer av teknologien, mens teknologer må forstå mer om de forretningsmessige og samfunnsmessige implikasjonene av AI. Vi håper at Digital Transformation Hub kan bidra til at norske virksomheter ønsker å delta og lære sammen med oss, og legge grunnlaget for økt konkurransekraft og industribygging», sier professor Kenneth Fjell, prorektor for forskning ved Norges Handelshøyskole (NHH).

«Telenor bruker kunstig intelligens (AI), vi ved NTNU utvikler AI og NHH setter AI inn i en forretningskontekst. Tverrfaglighet og innovative anvendelser innen et bredt spekter av områder har vært sentralt for NTNU helt siden starten. Vi er videre opptatt av å samarbeide med de beste fagmiljøene i Norge og utenlands. Vi tror AI-laben og transformasjonshub’en vil bidra til å gjensidig styrke og skjerpe hverandre, og gleder oss til å intensivere samarbeidet,» sier Torbjørn K. Svendsen, professor og direktør ved NTNU Digital ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.

Viderefører satsning på digital omstillingsevne i Norge

«Norge trenger flere selskaper – både etablerte og nye – som virkelig lykkes og bygger konkurransekraft digitalt. Vi står overfor den perfekte stormen av teknologier: tingenes internett (IoT), nye nettverksteknologier som 5G og kunstig intelligens (AI) kommer sammen og setter fart på digitaliseringen. Vi må ha spisskompetanse som setter oss i stand til å gripe mulighetene dette skaper. Det handler om Norges rolle som digital leder,» sier Brekke.

Etableringen av Digital Transformation Hub ved NHH viderefører Telenors målrettede satsning på å stimulere Norges digitale omstillingsevne:

• I 2016 tok Telenor initiativet til et nasjonalt krafttak for kunstig intelligens ved å etablere en egen AI-lab sammen med SINTEF ved NTNU i Trondheim. Flere partnere har kommet inn og AI-laben er i dag kjent som Norwegian Open AI Lab, der selskaper som Equinor, DNB, DNV-GL og Kongsberg Gruppen bidrar med problemstillinger, kunnskap og ressurser.
  • Telenor er også partner til IoT ProtoLab i Trondheim, og lanserte i fjor landsomfattende IoT-dekning over 4G-nettet. I tillegg opererer selskapet gratis testnettverk for IoT i flere av landets største byer.
  • Telenor Norge har annonsert 5G-piloter og testprosjekter en rekke steder i Norge, inkludert Kongsberg, Trondheim, Elverum, Askvoll i Sogn og Fjordane og på Fornebu.

Klikk her for mer informasjon om hvordan Digital Transformation Hub er satt sammen.

Hanne Knudsen, +47 9080 4015, hanne.knudsen@telenor.com

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

NAXS Delårsrapport januari – september 201918.10.2019 17:45:00 CESTPressemelding

Nio månader 2019 Resultat efter skatt uppgick till 26,4 (22,2) MSEK. Resultatet per aktie uppgick till 2,29 (1,70) SEK. Substansvärdet uppgick till 717 MSEK (SEK 64,16 per aktie) per den 30 september 2019, jämfört med 736 MSEK (SEK 61,81 per aktie) per den 31 december 2018. De omfattande aktieåterköpen under delårsperioden samt betalning av utdelningen för 2018 var de två viktigaste orsakerna till det minskade substansvärdet. Nettokassan uppgick till 194 MSEK (17,40 SEK per aktie) per den 30 september 2019, jämfört med 261 MSEK (21,94 SEK per aktie) per den 31 december 2018. Årsstämman 2019 beslutade att lämna en utdelning om 2,78 SEK per aktie. Tredje kvartalet 2019 Resultat efter skatt uppgick till 11,7 (10,6) MSEK. Resultatet efter skatt per aktie uppgick till 1,05 (0,86) SEK. VD-kommentar NAXS hade en fortsatt stabil utveckling under det tredje kvartalet med en tillväxt i substanse/aktie om 3% under kvartalet och 7,4% över en 12-månaders period, inklusive lämnad utdelning. NAXS har

Interim Report January-September 201918.10.2019 17:45:00 CESTPress release

Nine months 2019 Net profit/loss for the period amounted to MSEK 26.4 (22.2). Earnings per share amounted to SEK 2.29 (1.70). Net asset value amounted to MSEK 717 (SEK 64.16 per share) at September 30, 2019, compared to MSEK 736 (SEK 61.81 per share) at year-end 2018. The fact that the total net asset value decreased, while the net asset value per share increased is due to the shares repurchases made during the period. Net cash amounted to MSEK 194 (SEK 17.40 per share) at September 30, 2019, compared to MSEK 261 (SEK 21.94 per share) at year-end 2018. The 2019 Annual General Meeting resolved that a dividend of 2.78 SEK per share to the shareholders for FY 2018. Third quarter 2019 Net profit/loss for the quarter amounted to MSEK 11.7 (10.6). Earnings per share amounted to SEK 1.05 (0.86). Comments by the CEO NAXS delivered a steady performance during the third quarter of 2019, with the NAV/share growing by 3% during the quarter and by 7.4% over 12 months, including the dividend paid. N

DNO ASA: Mandatory Notification of Trade18.10.2019 16:47:00 CESTPress release

Oslo, 18 October 2019 - DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, has today purchased 1,200,000 own shares at an average price of NOK 12.4482 per share. Following this transaction, DNO holds 78,800,000 own shares. -- For further information, please contact: Media: media@dno.no Investors: investor.relations@dno.no -- DNO ASA is a Norwegian oil and gas operator focused on the Middle East and the North Sea. Founded in 1971 and listed on the Oslo Stock Exchange, the Company holds stakes in onshore and offshore licenses at various stages of exploration, development and production in the Kurdistan region of Iraq, Norway, the United Kingdom, Netherlands, Ireland and Yemen. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

PCI Biotech: Mandatory notification regarding trade of shares18.10.2019 14:59:00 CESTPress release

Stocken Invest AS, a wholly owned company by Lars Viksmoen, has on 18 October 2019 transferred 12,966 shares in PCI Biotech Holding ASA (“PCI Biotech”) to Lars Viksmoen, board member of PCI Biotech, at an average price of NOK 26.80 per share. After the transaction, Lars Viksmoen holds 12,966 shares in PCI Biotech and Stocken Invest AS holds 0 shares in PCI Biotech. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 4-2 of the Norwegian Securities Trading Act.

Announcement of the Management Board of joint stock company “Olainfarm”18.10.2019 14:23:00 CESTPress release

The joint stock company “Olainfarm” has received draft decisions prepared by the initiators of the November 1, 2019 Extraordinary General Meeting of Shareholders – limited liability company “OLMAFARM” and Andrejs Saveljevs who is authorized representative of Nika Saveljeva, which include, inter alia, a list of candidates for the Council and Auditing committee of joints stock company “Olainfarm”. The requirements laid down in the laws and regulations in force in Republic of Latvia and in related documents determines the specific requirements to be complied with by capital companies listed in regulated market regarding their management and disclosure of information. Legislation of the Republic of Latvia (including the Financial Instrument Market Law) sets requirements for capital companies, and the European Union and the OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) set out recommendations for the corporate governance of the capital companies. Nasdaq Riga, AS has develope

Nordic American Tankers Limited (NYSE:NAT) Announces the date for its 2019 Annual General Meeting of Shareholders (AGM)18.10.2019 13:32:00 CESTPress release

Hamilton, Bermuda, October 18, 2019. Nordic American Tankers Limited today announced that its Board of Directors has scheduled the 2019 AGM, to be held on November 20, 2019 at 10:00 a.m., local time, at the LOM Building,27 Reid Street, Hamilton HM 11 Bermuda. The Board has set a record date of October 8, 2019 for the determination of the NAT shareholders entitled to receive notice of and to vote at the AGM or any adjournment thereof. The Notice of the Meeting and Proxy Statement will be furnished to the Securities and Exchange Commission (SEC) on October 18, 2019. CAUTIONARY STATEMENT REGARDING FORWARD-LOOKING STATEMENTS Matters discussed in this press release may constitute forward-looking statements. The Private Securities Litigation Reform Act of 1995 provides safe harbor protections for forward-looking statements in order to encourage companies to provide prospective information about their business. Forward-looking statements include statements concerning plans, objectives, goals,