Tekniske uregelmessigheter begrenser bruken av nye ambulansefly

Fem av de nye flyene til Babcock Scandinavian AirAmbulance har den siste tiden opplevd enkelte tekniske uregelmessigheter, og babcock har besluttet at de inntil videre skal tas ut av tjeneste. Flyfabrikken er tilkalt for å bistå i arbeidet med å finne årsaken.
Beech B250 ambulansefly. Foto: BSAA

Selskapet har av samme årsak økt sikkerhetsmarginen for bruk av de resterende flyene ved å sette strengere krav til sikt, friksjon og maksimal sidevind ved landing.

-Sikkerheten kommer alltid først, og vi har derfor besluttet å sette de fire flyene som har opplevde uregelmessigheter på bakken inntil vi har hatt en teknisk gjennomgang av dem. Vi har også av sikkerhetsmessige årsaker satt inn kompenserende tiltak for å ha større sikkerhetsmarginer enn normalt, for de øvrige flyene. Vi jobber nå intensivt med å få elle flyene tilbake i normal produksjon, sier Hans Skog-Andersen.

Beech B250 ambulansefly. Foto: BSAA