TECO 2030 ASA

TECO 2030, Shell og partnere mottar 5 millioner euro i Horizon Europe-støtte for 2,4 MW TECO 2030 PEM brenselcellesystem for et retrofit prosjekt for tankskip

Del
(Lysaker, Norge, 3. november 2022) TECO 2030 (OSE: TECO, OTCQX: TECFF) med partnere har blitt invitert til HORIZON EUROPE-finansiering på 5 millioner EUR for å realisere det hydrogendrevne tankskipskonseptet, HyEkoTank. Alle mottakerne har nå signert GA-erklæringen, og sier at de er forpliktet til å delta i prosjektet. Konsortiet forventer å fullføre Grant Agreement-prosessen innen slutten av dette året, og planlegger prosjektoppstart innen 1. februar 2023.
Bildetekst: Konseptillustrasjon HyEkoTank. Retrofit installasjon av brenselceller med komprimert hydrogenlager på et eksisterende Ektank fartøy. Løsningen kan eliminere utslipp i havn og redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas.
Bildetekst: Konseptillustrasjon HyEkoTank. Retrofit installasjon av brenselceller med komprimert hydrogenlager på et eksisterende Ektank fartøy. Løsningen kan eliminere utslipp i havn og redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas.

I tillegg til TECO 2030, Shell International Trading and Shipping Company Limited og Shell International Exploration and Production BV, involverer HyEkoTank-prosjektet partnerne: Ektank AB, Blom Maritime AS, TECO Solutions AS, Umoe Advanced Composites AS (UAC), FKAB Marine Design, Neste Oyj, og UiT - Norges arktiske universitet.

HyEkoTank-prosjektet vil retrofitte en 18 600 DWT produkttanker med et 2,4 MW brenselcellesystem av TECO 2030 og et komprimert hydrogenlager på 4000 kg for demonstrasjon i 2024.

HyEkoTank’s hydrogendrevne tankskip vil demonstrere nullutslipp i havn og 60 % reduksjon av klimagassutslipp under seilas. Dette banebrytende prosjektet kan bli en «first mover» i dette maritime shipping segmentet, og bidra til å nå de ambisiøse klimamålene satt av EU. Som en del av den europeiske grønne avtalen har EU forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, og et bindende mål om å oppnå klimanøytralitet innen 2050. I "Fit for 55-pakken" utvikler EU for tiden sitt klima, energi og transportrelatert lovgivning for å tilpasse gjeldende lover med 2030- og 2050-ambisjonene.

"Vi er stolte over å ha blitt invitert til å motta støtte fra HORIZON EUROPE når vi går videre med integreringen av TECO 2030 brenselceller ombord på skip. Hydrogen tankskip konseptet vil være et toppmoderne fartøy retrofittet for å redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas og i havn,” sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030. “Det er ingen tvil om at nullutslipp er veien videre hvis vi har noen ambisjoner om å nå målene i Parisavtalen,” legger Enger til.

"Shell er stolte over å være en del av dette brenselcelleprosjektet, som har som mål å demonstrere evnen til hydrogen som et nullkarbondrivstoff for den maritime sektoren. Målet vårt er å være en energibedrift med nullutslipp innen 2050, og for å akselerere denne overgangen samarbeider vi med kunder og bedrifter innenfor alle sektorer. Shell vil kjøpe brenselcellesystemet og levere det fornybare hydrogenet til å drive dette banebrytende prosjektet mens vi fortsetter å drive innovasjon for å levere renere energiløsninger som kundene våre trenger.» sier Carl Henrickson, daglig leder technology, innovation og digitalisation, Shell Shipping og Maritime.

«Vi er ydmyke for å bidra med våre høykvalitets og energieffektive fartøyer til utviklingen av nullutslippsteknologier for å møte miljøkrav og forskrifter. Vi er glade for at fartøyene våre passer inn i konseptet HyEkoTank som er på linje med selskapets miljøstrategi,» sier Jörgen Johnsson, administrerende direktør i Ektank AB.

«Å støtte shipping industrien mot karbonnøytralitet krever samarbeid, nye innovasjoner og utnyttelse av alle tilgjengelige løsninger. Siden maritime transport er en av de største kildene til transportutslipp, er det et pressende behov for lavere utslippsløsninger som allerede er tilgjengelige i dag. Neste er glade for å være en del av dette prosjektet som muliggjør betydelig reduksjon i klimagassutslipp. Dette er igjen et nytt skritt mot avkarbonisering av industrien og på linje med våre bærekraftsmål for å muliggjøre lavkarbontransport av fornybart drivstoff,» sier Lauri Helin, visepresident for logistikk og operasjoner for oljeprodukter, Neste.

«BLOM Maritime er stolte av å være en del av dette spennende prosjektet. Vi er en sterk tilhenger av arbeidet den maritime industrien gjør for å gå over til mer miljøvennlige kraftsystemer og er stolte av å være en del av HyEkoTank-prosjektet finansiert av HORIZON EUROPE. Dette er en milepæl for grønnere skipsfart og er helt i tråd med IMO/FN-målene og BLOM Maritimes selskapsvisjon,» sier Marius Blom, konsernsjef, BLOM Maritime.

“TECO Solutions er stolte over å ta del i HyEkoTank-prosjektet, med finansiering fra HORIZON EUROPE. Vårt mål er å være i forkant av avkarboniseringen til den maritime industrien og ser på dette milepæl prosjektet som en fantastisk mulighet i denne forbindelse. Vi ønsker å utnytte vår brede og lange erfaring fra maritime installasjoner til å være en verdifull bidragsyter i dette viktige prosjektet, sier Eivind Hermansen, administrerende direktør, TECO Solutions.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildetekst: Konseptillustrasjon HyEkoTank. Retrofit installasjon av brenselceller med komprimert hydrogenlager på et eksisterende Ektank fartøy. Løsningen kan eliminere utslipp i havn og redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas.
Bildetekst: Konseptillustrasjon HyEkoTank. Retrofit installasjon av brenselceller med komprimert hydrogenlager på et eksisterende Ektank fartøy. Løsningen kan eliminere utslipp i havn og redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas.
Last ned bilde

Lenker

Om TECO 2030 ASA

TECO 2030 ASA
TECO 2030 ASA
Lysaker Torg 45
1366 Lysaker

+47 672 00 300http://www.teco2030.no

Om TECO 2030: Europas første Giga-produksjonsanlegg for hydrogen PEM brenselceller og moduler i Narvik, Norge. Produksjonskapasiteten vil bygges opp gjennom 2023 og tidlig i 2024, med målsetting om en produksjonskapasitet på 120 MW brenselceller i 2024, 400 MW i 2025 og 1,6 GW i 2030.

TECO 2030 er et norskbasert clean tech selskap som utvikler nullutslippsteknologi for maritim og tung industri. Vi utvikler PEM-brenselceller og moduler, som gjør det mulig for skip og andre tunge applikasjoner å bli utslippsfrie. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under tickeren TECO og i New York, OTCQX under tickeren TECFF. TECO2030 er en spinoff fra TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og tjenester til den globale shippingindustrien siden 1994. For mer informasjon, vennligst besøk www.teco2030.no.

Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

TECO 2030 and Umoe Mandal receives preliminary approval for high-speed vessel design29.2.2024 07:00:00 CET | Press release

(Lysaker, Norway, February 29th, 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and Umoe Mandal successfully receives “approval of preliminary design” from the Norwegian Maritime Authority for a multimegawatt hydrogen fuel cell powered high-speed vessel design. The preliminary approval is a result of the application submitted earlier this month and is the first stage of the design and approval process for constructing a fuel cell powered vessel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye