TECO 2030 har signert en LOI med AVL på vegne av en ikke navngitt lastebilkunde for levering av brenselceller til 30 lastebiler basert på AVL HyTruck-plattformen, levering begynner slutten av neste år.

(Lysaker, Norge, 1. november 2022) TECO 2030 ASA (OSE: TECO, OTCQX: TECFF), Norsk nullutslippsteknologi-selskap som utvikler hydrogen brenselceller for maritim og tungtransport industri.
Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030. HyTruck Brenselscelle systemet er enkelt å retrofitte på eksiterende lastebilder for å gjøre dem nullutslippsklare.

Denne intensjonsavtalen (“LOI”) oppsummerer diskusjon temaer mellom TECO 2030 og AVL angående levering av 120 brenselcelle stacks. AVL har mottatt en forespørsel om tilbud (RFQ) fra en kunde for levering av 60 brenselcellesystemer for lastebiler basert på 100kW TECO2030 brenselcelle-stacks.

Dette kundeprosjektet har som mål å utstyre 30 tungtransport-lastebiler med brenselcellesystemer basert på AVL HyTruck-plattformen. Hvert av disse systemene vil kreve 2x100kW stacks, som summerer opp til totalt 120 individuelle stacks (totalt 12MW). Leveringen av disse stablene er planlagt å starte i Q4/2023.

AVL jobber allerede med en formell forespørsel (RFI/RFQ) for den potensielle underforsyningen av respektive TECO2030 brenselcellestacks, en slik RFI/RFQ skal utstedes av AVL til TECO2030 i løpet av de neste 2-3 ukene. Basert på dette planlegger AVL å inngå detaljerte diskusjoner med TECO2030 med hensyn til leveringsomfang, alle tekniske detaljer, kommersielle vilkår samt vilkår og betingelser.

«Dette vil ha en enorm positiv innvirkning på produksjonsstarten vår, tidligere enn forventet, og vi er sikre på at dette vil markere starten på en verdensomspennende grønn omstilling mot en bærekraftig hydrogen brenselcellefremtid,» sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030 ASA.

«Vi ser økende etterspørsel av brenselcelleteknologi, spesielt i segmentet for tunge lastebiler. Med dette prosjektet ønsker vi å støtte en av våre kunder med å utstyre kjøretøy tidlig på markedet med en ytelse og kjøreevne som ikke er sett før med brenselceller,» sier Juergen Rechberger, Vise President Hydrogen & Fuel Cell, AVL List GmbH.

Om AVL: AVL er verdensstørsteuavhengigeselskap for utvikling, simulering og testing av drivlinjesystemer, deresintegreringikjøretøyetsamt nye felt som ADAS/AD og Data Intelligence. www.avl.com

Om TECO 2030: Europasførste Giga-produksjonsanlegg for hydrogen PEM brenselcellestacks og moduleri Narvik, Norge. Produksjonskapasitetenvilbyggesoppgjennom 2023 og tidligi 2024, med målsetting om enproduksjonskapasitetpå 120 MW brenselcelleri 2024, 400 MW i 2025 og 1,6 GW i 2030.

TECO 2030 er et Norsk nullutslippsteknologi-selskap som utvikler hydrogen brenselceller for maritim og tungtransport industri. TECO 2030 utvikler PEM-brenselcellestacks og PEM-brenselcellemoduler, somgjør det mulig for skip og andretungeapplikasjoner å bliutslippsfrie. Selskapet er notertpå Euronext Growth på Oslo Børs under tickeren TECO og i New York, OTCQX under tickeren TECFF. TECO2030 er en spinoff fra TECO Maritime Group, et konsernsom har levertteknologi og tjenestertil den globaleshippingindustriensiden 1994. For merinformasjon, vennligstbesøk www.teco2030.no.

TECO 2030 and Umoe Mandal submits fuel cell high-speed vessel design for approval in principle1.2.2024 12:15:00 CET | Press release

(Lysaker, Norway, February 1st, 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTCQX: TECFF, ISIN: NO0010887516) and Umoe Mandal has just delivered the documentation package to the Norwegian Maritime Authority for an approval in principle application of the World’s first fuel cell high-speed vessel design. The designed vessel is designed to be installed with a multimegawatt fuel cell system for full propulsion.

TECO 2030 with partners starts second EU Horizon project, granted over EUR 2.3 million22.1.2024 12:50:00 CET | Press release

(Lysaker, Norway, January 22nd 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTCQX: TECFF, ISIN: NO0010887516) commends it’s second EU Horizon Project, Zero Emission Adriatic Ship – ZEAS, together with 13 partners from various European Countries. The overall project grant from EU Horizon is over EUR 13.5 million, where over EUR 2.3 million is reserved to TECO 2030’s deliverable of 1.2 megawatts (MW) of fuel cells for full vessel propulsion.