Teckningsstipendiat med ett särskilt öga för pilar

Uppsala, Sept. 04, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Hugo Hernqvist - Sökord Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiat 2022 10 sep - 9 okt 2022 Bror Hjorths Hus, Uppsala

Hugo Hernqvist - Sökord
Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiat 2022
10 september - 9 oktober
Bror Hjorths Hus, Uppsala

Lördag 10 september öppnar utställningen Sökord med Hugo Hernqvist, Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiat 2022. Konstnären, som studerar Fri konst på HDK-Valand i Göteborg, har bland annat tecknat pilträd och åkrar. Resultatet kan ses på Bror Hjorths Hus i Uppsala 10 sep-9 okt.

Pressvisning: torsdag 8 september kl 9-14 (läs mer nedan)

Mitt teckningsarbete börjar med att jag samlar på bilder från fotoalbum och digitala bildarkiv. I bildarkiven slår jag på olika sökord som åker, sanering, beta, pilträd. Sökresultaten speglar mina intresseområden men är också avhängiga på vilka sökord en arkivarie angivit en specifik bild. På så sätt kommer jag i kontakt med bilder som ringar in det jag är intresserad av men som också leder till nya oväntade associationer. En sökning på åker kan ge bilder på ett järnvägsbygge eller en skånsk militärövning.

När jag sedan tecknar utgår jag från dessa bilder. Det finns något skönt avskalat med att teckna med grafit på papper. Jag skissar aldrig utan börjar i en ände av bilden och tecknar slumpmässigt vidare. Jag tycker om att titta noga på någonting och sedan själv bli överraskad av bilden jag tecknat. På samma sätt som med resultaten från mina sökord så är det det oväntade, slumpartade som lockar mig till tecknandet.

Bror Hjorthföreningens teckningsstipendium är avsett att uppmuntra lovande unga tecknare vid landets konsthögskolor och Konstfack. Ett syfte med stipendiet är också att framhäva teckningens betydelse för Bror Hjorth och som självständigt konstnärligt uttrycksmedel, samt påminna om Bror Hjorths gärning som professor i teckning vid Konstakademien.

Stipendiet instiftades 1992 och var till en början årligt, men delas sedan 2012 ut vartannat år till en elev på någon av landets fem konsthögskolor. Två kandidater nomineras av vardera skolas lärare. Stipendiaten utses av en jury bestående av representanter från Bror Hjorthföreningen och Bror Hjorths Hus. I stipendiet ingår, förutom stipendiesumman på 25.000 kr, också en utställning på Bror Hjorths Hus.

Utställningen är ett samarbete med museets vänförening Bror Hjorthföreningen

PRESSVISNING:
Du är välkommen att få en förhandstitt på utställningen tors 8 sep kl 9-14.
Avtala tid med: Tomas Järliden,  utställningskommissarie, 018-567034 eller tomas@brorhjorthshus.se

PRESSBILDER:
Pressmaterial hittar du i vårt pressrum press.brorhjorthshus.se
Frågor eller önskemål? Kontakta mattias@brorhjorthshus.se

INVIGNING:
Utställningen invigs lördag 10 september kl 14.00
Efter stipendieutdelning berättar Hugo Hernqvist kort om sin utställning.

ÖPPETTIDER:
Tors–sön kl 12–16
Kulturnatten i Uppsala lör 10 sep kl 12-20
Kvällsöppet tors 6 okt kl 12-16 + 18-20

About Press - Bror Hjorts Hus
Bror Hjorths Hus är ett konstnärsmuseum i Uppsala inrymt i Bror Hjorths tidigare bostad och ateljé. Förutom Bror Hjorths konst, visas utställningar med andra konstnärer i en tillbyggd konsthall. Museet har också en museibutik och kafédel. Oavsett om du kommer för att se Bror Hjorths konst, någon av de tillfälliga utställningarna i konsthallen, delta i konstskola eller lyssna på ett föredrag eller konsert hoppas vi att du lämnar huset med en känsla av att du upplevt något utöver det vanliga. Bror Hjorth (1894-1968) räknas som en av de stora modernisterna i svensk konst, lika mycket målare som skulptör och dessutom en skicklig tecknare. Hans konst är en hyllning till kärleken, musiken och livet. Med sina många målningar, skulpturer, reliefer och teckningar ger museet en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Marknadsförare/Intendent
Mattias Enström

mattias@brorhjorthshus.se
018-567032

Museichef
Tomas Järliden

tomas@brorhjorthshus.se
018-567034
018-567030

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Inbjudan till HMS Networks telefonkonferens för det tredje kvartalet 202229.9.2022 11:30:00 CEST | Pressemelding

HMS Networks AB (publ) offentliggör sin rapport för det tredje kvartalet 2022 onsdagen den 19 oktober 2022 kl. 07.30. Samma dag kl. 09.00 arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Staffan Dahlström samt finanschef Joakim Nideborn presenterar rapporten. Presentationen hålls på engelska och följs direkt via telefon eller via internet. De bilder som används under presentationen kommer att finnas tillgängliga på HMS webbplats före telefonkonferensen. För att delta i telefonkonferensen, ring in eller följ webbpresentationen via länken nedan. SE: +46 8 505 583 50 UK: +44 33 3300 9034 US: +1 646 722 4904 Länk till webbsändningen Presentation och inspelning av telefonkonferensen kommer sedan att finnas tillgängligt på HMS webbsida. https://www.hms-networks.com/sv/aktieagare För mer information, kontakta: Staffan Dahlström, VD HMS, +46 (0)35 17 29 01 Joakim Nideborn, Finanschef HMS, +46 (0)35 710 6983 HMS Networks AB (publ) är en marknadsledande leverantö

Invitation to HMS Networks’ third quarter 2022 conference call29.9.2022 11:30:00 CEST | Press release

HMS Networks AB (publ) will release its third quarter report 2022 on Wednesday October 19, 2022, at 07.30 CET. On the same day, at 09.00 CET, a conference call will be held for press and analysts, where President and CEO Staffan Dahlström and CFO Joakim Nideborn present the report. The presentation will be held in English and is followed live by telephone or the internet. Slides used in the presentation will be made available on HMS’ website prior to the telephone conference. To participate in the telephone conference, please call or follow the online presentation via the link below. SE: +46 8 505 583 50 UK: +44 33 3300 9034 US: +1 646 722 4904 Link to webcast The presentation and recording of the telephone conference will be available on HMS’ website after the call. https://www.hms-networks.com/ir For more information, please contact: Staffan Dahlström, CEO HMS, +46 (0)35 17 29 01 Joakim Nideborn, CFO HMS, +46 (0)35 710 6983 HMS Networks AB (publ) is a market-leading provider of solut