Teckningsstipendiat med ett särskilt öga för pilar

Uppsala, Sept. 04, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Hugo Hernqvist - Sökord Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiat 2022 10 sep - 9 okt 2022 Bror Hjorths Hus, Uppsala

Hugo Hernqvist - Sökord
Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiat 2022
10 september - 9 oktober
Bror Hjorths Hus, Uppsala

Lördag 10 september öppnar utställningen Sökord med Hugo Hernqvist, Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiat 2022. Konstnären, som studerar Fri konst på HDK-Valand i Göteborg, har bland annat tecknat pilträd och åkrar. Resultatet kan ses på Bror Hjorths Hus i Uppsala 10 sep-9 okt.

Pressvisning: torsdag 8 september kl 9-14 (läs mer nedan)

Mitt teckningsarbete börjar med att jag samlar på bilder från fotoalbum och digitala bildarkiv. I bildarkiven slår jag på olika sökord som åker, sanering, beta, pilträd. Sökresultaten speglar mina intresseområden men är också avhängiga på vilka sökord en arkivarie angivit en specifik bild. På så sätt kommer jag i kontakt med bilder som ringar in det jag är intresserad av men som också leder till nya oväntade associationer. En sökning på åker kan ge bilder på ett järnvägsbygge eller en skånsk militärövning.

När jag sedan tecknar utgår jag från dessa bilder. Det finns något skönt avskalat med att teckna med grafit på papper. Jag skissar aldrig utan börjar i en ände av bilden och tecknar slumpmässigt vidare. Jag tycker om att titta noga på någonting och sedan själv bli överraskad av bilden jag tecknat. På samma sätt som med resultaten från mina sökord så är det det oväntade, slumpartade som lockar mig till tecknandet.

Bror Hjorthföreningens teckningsstipendium är avsett att uppmuntra lovande unga tecknare vid landets konsthögskolor och Konstfack. Ett syfte med stipendiet är också att framhäva teckningens betydelse för Bror Hjorth och som självständigt konstnärligt uttrycksmedel, samt påminna om Bror Hjorths gärning som professor i teckning vid Konstakademien.

Stipendiet instiftades 1992 och var till en början årligt, men delas sedan 2012 ut vartannat år till en elev på någon av landets fem konsthögskolor. Två kandidater nomineras av vardera skolas lärare. Stipendiaten utses av en jury bestående av representanter från Bror Hjorthföreningen och Bror Hjorths Hus. I stipendiet ingår, förutom stipendiesumman på 25.000 kr, också en utställning på Bror Hjorths Hus.

Utställningen är ett samarbete med museets vänförening Bror Hjorthföreningen

PRESSVISNING:
Du är välkommen att få en förhandstitt på utställningen tors 8 sep kl 9-14.
Avtala tid med: Tomas Järliden,  utställningskommissarie, 018-567034 eller tomas@brorhjorthshus.se

PRESSBILDER:
Pressmaterial hittar du i vårt pressrum press.brorhjorthshus.se
Frågor eller önskemål? Kontakta mattias@brorhjorthshus.se

INVIGNING:
Utställningen invigs lördag 10 september kl 14.00
Efter stipendieutdelning berättar Hugo Hernqvist kort om sin utställning.

ÖPPETTIDER:
Tors–sön kl 12–16
Kulturnatten i Uppsala lör 10 sep kl 12-20
Kvällsöppet tors 6 okt kl 12-16 + 18-20

About Press - Bror Hjorts Hus
Bror Hjorths Hus är ett konstnärsmuseum i Uppsala inrymt i Bror Hjorths tidigare bostad och ateljé. Förutom Bror Hjorths konst, visas utställningar med andra konstnärer i en tillbyggd konsthall. Museet har också en museibutik och kafédel. Oavsett om du kommer för att se Bror Hjorths konst, någon av de tillfälliga utställningarna i konsthallen, delta i konstskola eller lyssna på ett föredrag eller konsert hoppas vi att du lämnar huset med en känsla av att du upplevt något utöver det vanliga. Bror Hjorth (1894-1968) räknas som en av de stora modernisterna i svensk konst, lika mycket målare som skulptör och dessutom en skicklig tecknare. Hans konst är en hyllning till kärleken, musiken och livet. Med sina många målningar, skulpturer, reliefer och teckningar ger museet en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Marknadsförare/Intendent
Mattias Enström

mattias@brorhjorthshus.se
018-567032

Museichef
Tomas Järliden

tomas@brorhjorthshus.se
018-567034
018-567030

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

FRO - Special General Meeting6.12.2022 22:33:02 CET | Press release

Frontline Ltd. (“Frontline”) (NYSE: FRO – OSE: FRO) announces that it will hold a Special General Meeting of Shareholders (the “Meeting”) to consider and approve, among other things, the redomiciliation of Frontline to the Republic of Cyprus under the name of Frontline plc (the “Redomiciliation”). The Meeting will be held on December 20, 2022, at 8:00 a.m. local time, at Par-la-Ville Place, 4th Floor, 14 Par-la-Ville Road, Hamilton, Bermuda. Shareholders of record as of November 7, 2022 will be entitled to vote at the Meeting. Frontline has filed with the U.S. Securities and Exchange Commission (“SEC”), a registration statement on Form F-4 with a proxy statement for the Meeting and a prospectus containing information about the Redomiciliation that was declared effective by the SEC on December 2, 2022. The final proxy statement and prospectus together with other proxy materials containing important Meeting information (the “Meeting Materials”) are being mailed to shareholders of record

African Development Fund mobilizes $8.9 billion for Africa’s low-income countries, the highest in its 50-year history6.12.2022 21:38:00 CET | Press release

TANGIER, Morocco, Dec. 06, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- After a year of intense negotiations and a difficult global economic outlook, development partners of the African Development Fund (ADF) have agreed to commit a total package of $8.9 billion to its 2023 to 2025 financing cycle. It is the largest replenishment in the history of the Fund. ADF is the concessional window of the African Development Bank Group, providing grants and soft loans to the continent’s low-income countries. The $8.9 billion replenishment package includes $8.5 billion in core ADF funding and $429 million for the newly created Climate Action Window. ADF-16 core funding represents a 14.24% increase over ADF-15 of $7.4 billion. It is a strong endorsement of the African Development Fund and its impact in tackling the continent’s multiple development needs, including recovery from the Covid-19 pandemic, the effects of climate change, fragility, debt, and economic vulnerabilities. Algeria and Morocco contributed to the Fu