BarnekreftforeningenBarnekreftforeningen

Team Rynkeby overrekker rekordsum til Barnekreftforeningen

Fredag 29. september samler over 150 mosjonssyklister seg i Halden for å overrekke pengegave fra årets sykkelaskjon til Barnekreftforeningen. I år blir donasjonen rekordhøy.

I fjor samlet Team Rynkeby inn 5,7 millioner kroner til forskning på barnekreft. Sykkellagene har satt seg et ambisiøst mål for årets innsamling, og daglig leder i Team Rynkeby, Lars- Espen Hansen, melder at de i år har innsamlingsrekord.

Seremonien for overrekkelsen tar plass på Brygga kultursal i Halden, klokka 18.00, fredag 29. september. Seremonien blir en flott avslutning på den internasjonale barnekreftmåneden, i september. Team Rynkeby inviterer til sceneshow  og familiehygge for store og små.

På programmet blir det blant annet konsert med Sanne Kvitnes og band, opptreden fra illusjonist og premiære på Team Rynkebyfilmen 2017.

Syklistene har viet et helt år av sin fritid på denne innsmamlingen, og Barnekreftforeningen er imponert over hva de har fått til. Team Rynkeby gir et vesentlig bidrag til forskning på barnekreft som er avgjørende for at Barnekreftforeningen skal nå sitt mål om å bekjempe barnekreft.

Lars-Espen Hansen
Country Manager
leh@team-rynkeby.com

Om Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen
Tollbugata 35, 4 et.

02099http://www.barnekreftforeningen.no

Barnekreftforeningen: Barnekreftforeningen ble stiftet i 1982 av foreldre til barn og ungdom med kreft. Foreningen drives på frivillig basis av foreldre som har eller har hatt barn med kreft. Barnekreftforeningen består av 14 fylkesforeninger rundt om i landet og formålet er å være en støttepartner og informasjonskilde for familier som rammes av barnekreft. Barnekreftforeningen jobber med å sette fokus på barnekreft i samfunnet og øke forskning innenfor barnekreft.

Fakta om Barnekreft:

Hvert år får om lag 180 barn i alderen 0–18 år i Norge forskjellige typer kreft.

Kreft hos barn kan deles i tre nesten like store grupper:

• Barn med akutte leukemier (ALL)
  • Barn med hjernesvulst
  • Barn med solide svulster som kan utstå fra mange forskjellige organer

De fleste barn som får kreft, har fra et halvt- til flere års intens behandling med cellegifter foran seg. Noen av barna må også gjennom kirurgiske inngrep og strålebehandling. Hvordan behandlingen er, avhenger av hva slags kreftsykdom barnet har.

Selv om kreft er en meget alvorlig sykdom er det gode sjanser for å bli frisk ved mange av de vanligste kreftformene barn får.

Følg pressemeldinger fra Barnekreftforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Barnekreftforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen deler ut 22 millioner til livsviktig forskning på barnekreftdagen den 15. februar13.2.2023 16:52:40 CET | Pressemelding

Barnekreftforeningen deler nok en gang ut midler til livsviktig forskning på barnekreft, og inviterer til markering av Den internasjonale barnekreftdagen den 15. februar på Litteraturhuset i Oslo. Dagens avsluttes med lysmarkering og sang ved Sølvguttene på Slottsplassen i Oslo. Her vil Ordfører i Oslo, Marianne Borgen og daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen ta i mot familier som har eller har hatt kreftsyke barn.