TCM Group A/S: Kvartalsrapport Q3 2022

SELSKABSMEDDELELSE

Nr. 148/2022

Tvis, 15. november 2022

Kvartalsrapport Q3 2022 (1. juli – 30. september)
(Tallene i parentes henviser til den tilsvarende periode i 2021)

Q3: Flad toplinje. Reduceret indtjening i 3. kvartal på grund af salgsmix.

CEO Torben Paulin:
“I løbet af tredje kvartal og især mod slutningen af ​​kvartalet udviklede salgsmixet i TCM Group sig negativt med lavere B2C omsætning end forventet, mens B2B omsætningen, omend tættere på forventningerne, indeholdt en større andel af projektsalg med lavere margin. Som følge heraf blev den samlede omsætning i tredje kvartal realiseret lavere end forventet, og med en indtjening væsentligt lavere end forventet. Omsætningen i tredje kvartal var DKK 265 mio. (DKK 262 mio.), svarende til en vækst på 1%. Justeret EBIT i tredje kvartal endte på DKK 21 mio. (DKK 32 mio.).

Som kommunikeret i selskabsmeddelelsen den 20. oktober har vi sænket vores forventninger til både omsætning og indtjening for hele året. Baseret på det lavere end forventede salg og indtjening i tredje kvartal, og da der også forventes et dårligere salgsmix i fjerde kvartal, estimerer vi en helårsomsætning i intervallet DKK 1.120-1.160 mio. og et helårs justeret EBIT i intervallet DKK 100-130 mio.

Vi har allerede iværksat en række tiltag for at imødegå situationen og sikre den fremadrettede indtjening i TCM Group. Med henblik på at justere produktionskapaciteten og øge effektiviteten besluttede vi at lukke det tredje skift (nathold) på vores fabrik i Tvis fra midten af september. Dette vil både reducere omkostningerne og øge effektiviteten i virksomheden. Derudover blev der i september gennemført en reduktion i antallet af administrative ansatte på 10 fuldtidsansatte. I lyset af udviklingen er der iværksat konkrete tiltag for yderligere at forbedre effektiviteten og reducere omkostningerne. Produktionskapaciteten vil blive tilpasset efter behov. For at imødegå effekten af stigende energiomkostninger i det nye år er der varslet en yderligere salgsprisstigning med virkning fra december 2022.

På baggrund af den nuværende makroøkonomiske usikkerhed har vi valgt ikke at benytte mandatet givet på den ordinære generalforsamling i april til at udlodde et ekstraordinært udbytte.”

Finansielle nøgletal 3. kvartal 2022

• Omsætningen blev DKK 265,0 mio. (DKK 262,4 mio.) svarende til en omsætningsvækst på 1,0%. Den sammenlignelige organiske vækst var 4% eksklusive omsætning fra tredjeparts produkter (kerneforretning).
  • Justeret EBITDA DKK 25,4 mio. (DKK 35,8 mio.). Justeret EBITDA margin var 9,6% (13,7%).
  • Justeret EBIT DKK 20,6 mio. (DKK 31,7 mio.). Justeret EBIT margin var 7,8% (12,1%).
  • Engangsposter havde en samlet negativ indvirkning på DKK 4,7 mio. (positiv indvirkning på DKK 12,0 mio.). Engangsposter omfattede omstrukturering af butiksnetværket samt omkostninger i forbindelse med organisatoriske omstruktureringer, hvorimod engangsposter LY primært indeholdt en teknisk gevinst fra Celebert/kitchn.dk transaktionen.
  • EBIT DKK 15,9 mio. (DKK 43,7 mio.), svarende til en EBIT margin på 6,0% (16,6%).
  • Periodens resultat DKK 9,7 mio. (DKK 38,0 mio.).
  • Frie pengestrømme var DKK -6,3 mio. (DKK -11,7 mio.).
  • Cash conversion ratio var 54,9% (56,4%).

Finansielle nøgletal 9 måneder 2022

• Omsætningen blev DKK 871,2 mio. (DKK 834,1 mio.) svarende til en omsætningsvækst på 4,4%. Den sammenlignelige organiske vækst var 8%.
  • Justeret EBITDA DKK 99,2 mio. (DKK 121,2 mio.). Justeret EBITDA margin var 11,4% (14,5%).
  • Justeret EBIT faldt med DKK 23,1 mio. til DKK 85,7 mio. (DKK 108,7 mio.). Justeret EBIT margin var 9,8% (13,0%).
  • Engangsposter havde en negativ indvirkning på DKK 6,5 mio. (positiv indvirkning DKK 9,2 mio.).
  • EBIT DKK 79,2 mio. (DKK 117,9 mio.), svarende til en EBIT margin på 9,1% (14,1%).
  • Periodens resultat DKK 58,6 mio. (DKK 94,6 mio.).
  • Frie pengestrømme var DKK -12,7 mio. (DKK 15,9 mio.).
  • Finansielle forventninger for helåret er en omsætning i niveauet DKK 1.120-1.160 mio. og Justeret EBIT i niveauet DKK 100-130 mio.

For yderligere oplysninger venligst kontakt:
CEO Torben Paulin +45 21210464
CFO Mogens Elbrønd Pedersen +45 97435200
IR Contact - ir@tcmgroup.dk

Præsentation
Delårsrapporten bliver præsenteret tirsdag den 15. november kl. 9:30 CET i en telekonference, der kan følges på TCM Groups hjemmeside eller på https://edge.media-server.com/mmc/p/m8mpdbfu.

For at deltage i telekonferencen og dermed have mulighed for at stille spørgsmål, skal deltagerne registrere sig forud for konferencen via nedenstående link. Ved registrering vil hver deltager få udleveret deltager-opkaldsnumre og en unik personlig PIN-kode.
Online registrering til opkaldet:

Om TCM Group A/S
TCM Group er Skandinaviens tredjestørste producent af køkkener, badeværelses- og opbevaringsmøbler. Produkterne er designet og produceret i Danmark og er rodfæstet i en stolt tradition for kvalitet og solidt håndværk. TCM Group fører en multibrand-strategi, hvor Svane Køkkenet er det primære brand, mens de øvrige brands er Tvis Køkken og Nettoline. Samlet dækker disse brands hele prisspektret, og de sælges gennem ca. 140 forhandlere i Danmark og resten af Skan-dinavien. TCM Group sælger desuden køkkener som private label gennem byggemarkedskæder i Danmark og uaf-hængige køkkenforretninger i Norge. TCM Group er leverandør til den 45% ejede e-commerce køkkenvirksomhed Cele-bert, som opererer gennem de forskellige brands kitchn.dk, billigskabe.dk, Celebert og Just Wood. Yderligere oplysninger fås på hjemmesiden www.tcmgroup.dk.

Denne kvartalsrapport indeholder udtalelser om fremtiden, herunder udtalelser om TCM Group’s fremtidige driftsresultater, økonomiske stilling, pengestrømme, forretningsstrategi og fremtidige målsætninger. Udtalelserne er baseret på forventninger eller forudsigelser, som ledelsen anser for at være rimelige på tidspunktet for offentliggørelsen af denne kvartalsrapport. Udsagn om fremtiden er forbundet med risici og usikkerhed samt en række faktorer, hvoraf mange vil være udenfor TCM Group’s kontrol. Dette kan medføre, at den faktiske udvikling og det faktiske resultat afviger væsentligt fra forventningerne i årsrapporten. Uden at være udtømmende omfatter sådanne faktorer generelle økonomiske og forretningsmæssige forhold, herunder markeds-, konkurrence- og leverandørforhold samt finansielle og lovgivnings forhold.

Vedhæftede filer

For at se dette indhold fra www.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra ml-eu.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Information om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Flere pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Benteler terminates the previously-announced sale to Tenaris of its Shreveport, Louisiana pipe manufacturing plant5.2.2023 19:20:07 CET | Press release