BarnekreftforeningenBarnekreftforeningen

Tatoveringsstudioer over hele landet markerer Barnekreftdagen med farger, blekk og nål

For sjette år på rad samler tatoveringsstudioer over hele landet inn penger til Barnekreftforeningen gjennom sin innsamlingsaksjon «Kroppskunst mot barnekreft». Tatovører vier en hel dags arbeid til saken og setter fokus på barn og ungdom med kreft i anledning Barnekreftdagen.
Foto: www.kroppskunstmotkreft.no

I år har over 23 studioer fra ulike kanter av landet meldt seg på etter initiativ fra Kari Kjelskau, eier av tatoveringsstudioet "Memento Tattoo" i Oslo.

Lørdag 10. februar vil det bli mulig for folk og tatovere seg og samtidig støtte en god sak. Hvert studio tatoverer små fastsatte motiv de selv har designet for kr 500,- til inntekt for Barnekreftforeningen.

Studioene er svært nøye på å bruke blekk som ikke inneholder kreftfremkallende stoffer.

- Kampanjen skal gjenspeile barns evne til å utrykke seg gjennom farger og fantasifulle
tegninger, sier Kari Kjelskau, initiativtaker til Kroppskunst mot Barnekreft.

Til sammen har studioene bidratt med over 2,5 millioner kroner til Barnekreftforeningen som jobber for å bekjempe barnekreft. Kari forteller at arrangementet «Kroppskunst mot barnekreft» har fått overveldende respons fra kunder som vil tatovere seg hos tatoveringsstudioer som deltar på aksjonen. Ba Nå er studioene igjen klare for å forevige små kunstverk på kroppene til publikum.

Barnekreftforeningen forteller at de er svært takknemlige overfor alle som deltar på «Kroppskunst mot barnekreft”, og at pengene er med på å gi barn og ungdom med kreft ulike tilbud for å mestre hverdagen både under og etter en tøff kreftbehandling.

Kari Kjelskau
Prosjektleder og initiativtaker til Kroppskunst mot Barnekreft
e-post: kari@memento-tattoo.com

Anja Haug Tronrud
Kommunikasjonsjonsrådgiver i Barnekreftforeningen
Mobil: 99555696
E-post: anja@barnekreftforeningen.no

Foto: www.kroppskunstmotkreft.no

Om Barnekreftforeningen:
Barnekreftforeningen ble stiftet i 1982 av foreldre til barn med kreft. Foreningen drives på frivillig basis av foreldre som har eller har hatt barn med kreft. Foreningen har 14 fylkesforeninger rundt om i landet og formålet er å være en støttepartner og informasjonskilde for familier som rammes av barnekreft. Barnekreftforeningen jobber med å sette fokus på barnekreft i samfunnet og samle inn penger til mer forskning innenfor barnekreft.

Fakta om Barnekreft:
Hvert år får 185 barn i alderen 0–18 år i Norge forskjellige typer kreft.
Barnekreft kan deles i tre nesten like store grupper:

• Leukemier
• Hjernesvulster
• Andre solide svulster

De fleste barn som blir behandlet for kreft, får intens behandling med cellegift i opptil
flere år. Noen av diagnosene krever også kirurgiske inngrep og strålebehandling.
Hvordan behandlingen er, avhenger av hva slags kreftsykdom barnet har. På grunn av
den tøffe behandlingen lever mange av barna med større eller mindre seneffekter.
Selv om kreft er en meget alvorlig sykdom er det gode sjanser for å bli frisk(kreftfri?)
ved mange av de vanligste kreftformene barn får.
Les mer: www.barnekreftforeningen.no