Tårnselskapet AS skal hjelpe med å bygge Norges raskeste 5G-nett

23 forskjellige bredbåndsselskaper i Altibox-partnerskapet oppretter felles tårnselskap for å sørge for rask utbygging av Ice’ nasjonale 5G-mobilnett.
Sentrale bredbåndsselskaper fra hele Norge blir med i et nyopprettet tårnselskap som skal bidra til å bygge Norges raskeste 5G-nett. Her representert ved noen av de største selskapene foran en av Ice’ eksisterende 5G basestasjoner i Nydalen i Oslo. Fra venstre: Odd-Eirik Grøttheim, direktør NTE Telekom, Toril Nag, konserndirektør tele i Lyse samt styreleder i Ice og Altibox, Mariann Salvesen, direktør Haugaland Kraft Fiber og Ola Børke, direktør i Eidsiva Bredbånd. (Foto: Sebastian Storvik).

Ice bygger nå 3900 nye basestasjoner, og oppgraderer over 3200 basestasjoner. Erfarne infrastrukturutbyggere i Altibox-partnerskapet vil få en sentral rolle i utbyggingen.

5G avhengig av fiber

Det nyopprettede Tårnselskapet AS eies av til sammen 23 regionale og lokale selskaper som alle har bred erfaring med utbygging av digital infrastruktur. Fremtidens mobilnett er avhengig av sikker infrastruktur og fiber mellom basestasjonene, noe Altibox-partnerne er eksperter på.

– Tårnselskapet vil være et sterkt bidrag til at alle i Norge får tilgang til høyhastighetsnett, sier Toril Nag, konserndirektør for Lyses telekomvirksomhet og styreleder i Ice og Altibox.

Gir lokalt eierskap

Med 5G-nettet vil Altibox-partnere kunne tilby høyhastighetsbredbånd i områder der fiber ikke er tilgjengelig, eller skape konkurranse i områder der forbrukerne kun har tilbud fra én operatør i dag.

– Vi er henrykte for at Altibox-partnerne ønsker å bidra i denne storstilte utbyggingen av samfunnskritisk digital infrastruktur. Det er nettopp samarbeidet mellom partnerne som gjør at vi snarest mulig kan tilby Norges raskeste 5G-mobilnett og høyhastighetsbredbånd til alle, sier styreleder i Tårnselskapet AS og teknologidirektør i Ice, Jan-Erik Hvidsten.

Ice skal oppgradere 3200 basestasjoner og bygge 3900 nye. Tårnselskapet skal bygge infrastrukturen basestasjonene skal monteres i. Her representert ved noen av de største selskapene foran en av Ice’ eksisterende 5G basestasjoner i Nydalen i Oslo. Fra venstre: Odd-Eirik Grøttheim, direktør NTE Telekom, Toril Nag, konserndirektør tele i Lyse samt styreleder i Ice og Altibox, Mariann Salvesen, direktør Haugaland Kraft Fiber og Ola Børke, direktør i Eidsiva Bredbånd. (Foto: Sebastian Storvik).
Opprettelsen av Tårnselskapet vil føre til raskere utbygging av det tredje nasjonale 5G-nettet som vil gi de ulike Altibox-partnerne over hele landet muligheten til å tilby høyhastighets bredbånd til dem som ikke har godt bredbånd i dag. Fra venstre: Odd-Eirik Grøttheim, Mariann Salvesen, Toril Nag og Ola Børke. (Foto: Sebastian Storvik).
Tårnselskapet vil gi de ulike Altibox-partnerne deleierskap til de mange mobilmastene som rulles ut i storstilt skala over hele Norge. De nye og eksisterende basestasjonene skal benyttes av Ice som bygger ut Norges tredje landsdekkende 5G-mobilnett. På bildet er en eksisterende rooftop-installasjon med 5G basestasjon fra Ice i Nydalen i Oslo. (Foto: Sebastian Storvik).
Erfarne infrastrukturutbyggere i Altibox-partnerskapet vil få en sentral rolle i utbyggingen av det tredje nasjonale 5G-nettet. Ice skal bygge 3900 nye basestasjoner og mange av disse kommer i nye mobilmaster. (Foto: Sebastian Storvik).

Fakta:
Følgende selskaper er med i Tårnselskapet AS:
Afiber AS
Telefiber AS
Vesterålskraft Bredbånd AS
Viken Fiber AS

De 23 fiberpartnerne har hver en eierandel på 2,45%. Lyse Fiberinvest eier resten av selskapet (43,7%).

Tårnselskapet vil eie alle mobiltårn som bygges i forbindelse med den massive utbyggingen av Ice’ nasjonale 5G-mobilnett. Tårnselskapet vil også forvalte eksisterende tårn i Ice samt leie ut plass i mobilmastene til andre mobiloperatører.

Lyse er største eier av Tårnselskapet AS og er eneeier av både Altibox og Ice. Både Ice og Altibox-partnerskapet har passert 700.000 kunder på hver sin side og allerede investert milliarder i nye nett. Sammen besitter Ice og Lyse landsdekkende digital infrastruktur og en tredjedel av mobilfrekvensene for både 4G og 5G. Det legger til rette for satsing som vil komme forbrukere, bedriftene, industrien og offentlig sektor til gode.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lyse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.