Tårnene ved Sogndal og Førde lufthavn drives fra Avinors nye tårnsenter i Bodø

Torsdag 23. februar ble tårndriften ved Sogndal og Førde lufthavner overført til Avinor sitt nye tårnsenter i Bodø, som de første i Sør-Norge. Med dette drives nå totalt 11 tårn fra Bodø.
Avinors Remote Towers Centre i Bodø. Foto: Avinor/Øystein Løwer

− Etter overføringen av Sogndal og Førde AFIS har vi nå 11 tårn i drift fra det nye tårnsenteret i Bodø, sier Jan Gunnar Pedersen, konserndirektør for flysikring i Avinor.

Han forteller at de med dette har kommet enda et skritt videre med etableringen av verdens største tårnsenter

− Fra Sogndal og Førde har det kommet 9 AFIS-fullmektiger som har stått på og sørget for en sikker og stabil drift ved lufthavnene, samtidig som de har gjennomført all opplæring forut for overføringen til Bodø. Deres innsats gjennom det siste året blir satt stor pris på sier Flysikringsdirektør Jan Gunnar Pedersen i Avinor.

God driftsstabilitet på Avinors fjernstyrte tårntjeneste

-Kravet er at den nye tjenesten fra tårnsenteret i Bodø skal bli minst like sikker og stabil som før. Etter snart fire år med fjernstyrt tårndrift har vi gode erfaringer med driftsstabiliteten. Det har vært svært få forsinkelser med direkte årsak i den nye teknologien som har blitt tatt i bruk, noe som beviser at systemet leverer i henhold til planen, sier Flysikringsdirektør Jan Gunnar Pedersen i Avinor.

- Vi har et godt samarbeid med teknologileverandørene Kongsberg Defence & Aerospace og Indra Navia. Systemet de leverer, gir oss nye muligheter som tidligere ikke har vært tilgjengelig i den konvensjonelle tårndriften. Dette inkluderer deteksjon av bevegelige objekter i luftrommet og på bakken ved lufthavnene. I tillegg har vi tilgang på avanserte kameraløsninger som gjør at vi kan yte en sikker, stabil og effektiv tårntjeneste. Dette er en styrke for driften av lokale tårn rundt om i landet, som fjernstyres fra senteret vårt i Bodø, sier Lars Vågsdal, Konserndirektør for Teknologi i Avinor.

Avinors tårnsenter i Bodø er verdens største av sitt slag. I dag er lufthavnene Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal og Førde en del av tårnsenteret i Bodø. Til neste år vil lufthavnene Molde, Sandnessjøen og Leknes bli tatt inn i tårnsenteret.

Avinors Remote Towers Centre i Bodø. Foto: Avinor/Øystein Løwer
Sogndal lufthavn. Foto: Avinor/Ben Marius Lorentzen
Førde lufthavn. Foto: Avinor/Ben Marius Lorentzen

- Avinors offentlige journal

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.