Decon-X

Tar grep med roboter for å utrydde listeria

I januar ble Slidre Ørretsenter rammet av et listeria-utbrudd. Nå tar selskapet grep, og blir verdens første matvareprodusent til å ta i bruk norske Decon-X sine desinfiseringsroboter for å eliminere de farlige listeria bakteriene.

– Det viste seg at fisken var infisert av listeria før vi mottok den hos oss. Vi er likevel opptatt av å gjøre det som står i vår makt at maten vi lager produseres under så sikre forhold som mulig. Derfor tar vi nå i bruk Decon-X sine desinfiseringsroboter som utrydder 99,9999 prosent av alle bakterier, virus og sporer – og dermed også listeria, sier Mads Kjernsholen, daglig leder i Slidre Ørretsenter.

Etter at det på nyåret ble oppdaget listeria-bakterier i rakfisk produsert av Slidre Ørretsenter, trakk Hamar-selskapet produktene sine fra markedet. Et av grepene selskapet har gjort i å hindre fremtidige utbrudd, har vært å ta i bruk markedets mest avanserte desinfiseringsverktøy.

– Et hvert utbrudd av listeriose er ett for mye, og vi er nå glad for at vi har kommet til bunns i problemet. Vi tar mattrygghet på største alvor, og våre kunder skal være sikker på at maten vi produserer er trygg. Det er også derfor vi nå skjerper rutinene ytterligere og er føre-var ved at vi nå tar den beste teknologien i bruk for å desinfisere hele produksjonslokalet vårt, sier Kjernsholen.

Pioner innen matvareproduksjon
En fersk rapport fra NOFIMA viser at teknologien, som til vanlig benyttes på helseinstitusjoner, er like anvendbar for å sikre tilfredsstillende renhold innen matproduksjon. 117 helseinstitusjoner i flere land benytter nå teknologien.
Slidre Ørretsener er første aktør innen matvareproduksjon som benytter teknologien i full skala.

Roboten, som er utviklet og produsert i Norge hos Tronrud Engineering, sender ut en tåke som inneholder fem prosent hydrogenperoksid. Tåken angriper mikrobene og fjerner disse. Hydrogenperoksid løser seg opp til vann og oksygen, og inneholder ingen reststoffer og er således veldig miljøvennlig. Teknologien fjerner 99,9999 prosent av alle listeria-bakterier, viser forskningsrapporten fra Nofima.

– Vi er glad for at vi har kommet til bunns i problemet. Det er også derfor vi nå har skjerpet rutinene ytterligere og er føre-var ved at vi nå desinfiserer hele produksjonslokalet vårt, sier Kjernsholen.

Forbedrer mattrygghet
Der desinfisering tradisjonelt gjøres som manuell smittevask, har Decon-X utarbeidet en teknologi, deconxing, som effektivt fjerner smitte og sørger for at alle mikrober påviselig fjernes gjennom en automatisert desinfiseringsprosess.

– Vi ser at mattrygghet blir viktigere fremover, og bakterier og smitte kan utgjøre voldsom skade for både samfunnet og for den enkelte som rammes. Det er gledelig å se at teknologien vi har utviklet for helsesektoren også kan anvendes for sikrere og tryggere matproduksjon, sier administrerende direktør i Decon-X, Bjørn Platou.

For mer informasjon kontakt:

Bjørn Platou
Administrerende direktør, Decon-X
bplatou@deconx.com

Mads Kjernsholen
Daglig leder, Slidre Ørretsenter As
mads@slidreorretsenter.no

Om Decon-X

Decon-X
Granfos Næringspark · Vollsveien 13c

+47 22 16 51 60https://deconx.com

Decon-X er en norsk leverandør av automatiserte løsninger for smittevern. Selskapet har utviklet en avansert desinfiseringsmaskin som kontrollerer prosessene og som sørger for automatiserte desinfiserings løsninger for sykehus, sykehjem og matvareproduksjon. Roboten som Decon-X har utviklet genererer tørr tåke fra hydrogenperoksid og brukes både forebyggende og ved utbrudd. Decon-X hovedmål er å alltid sørge en reduksjon av minst 99,9999% av alle mikrober – en log 6 redusering - samt at roboten alltid automatisk rapporterer avvik og ferdigstillelse til brukerne. Alle tester gjennomføres med biologiske indikatorer (Geobacillus stearothermophilus). Dagens teknologi er basert på tester i bedriftens eget test rom samt av partnere i en 3-årig forsknings studie finansiert under BIA programmet til Norges Forskningsråd. Fjerning av mikroorganismer er verifisert hos Dr. Brill Institute i Hamburg, Tyskland samt hos Nofima i Norge. Blant Decon-X mange profesjonelle kunder er NMBU Veterinærinstituttet på nye Campus Ås.

Decon-X har levert løsninger og maskiner til helse institusjoner i Norge, Sverige og Danmark siden 2014 og har i dag samarbeidspartnere og distributører i hele Norden samt syd Europa og Midt-Østen.