Tar avskjed med første faste preses

Med kultur- og salmekveld i Vår Frue kirke lørdag 25. januar og høytidelig avskjedsgudstjeneste i Nidarosdomen søndag 26. januar, tar Den norske kirke avskjed med sin første faste preses, Helga Haugland Byfuglien. Media er velkommen til å dekke arrangementene.

Helga Haugland Byfuglien (bildet) ble innsatt som preses i 2011, og har siden vært en naturlig frontfigur for Den norske kirke.

Hun har ledet kirken gjennom krevende debatter og omstillinger og stått i spissen for store nasjonale markeringer. I fjor høst varslet hun at hun ville gå av. 25.-26. januar markeres avskjeden i Trondheim.

Solveig Slettahjell, Edvard Hoem og Nidaros domkor er noen av aktørene på kultur- og salmekvelden i Vår Frue kirke lørdag 25. januar kl. 17.00.
Søndagens avskjedsgudstjeneste ledes av domprost Ragnhild Jepsen. Preses Helga Haugland Byfuglien holder dagens preken og Nidarosdomens guttekor deltar. Gudstjenesten overføres direkte i NRK P1. Det vil bli mulighet for intervjuer umiddelbart etterpå.

Deretter er det mottagelse i Erkebispegården for inviterte gjester. Her vil Den norske kirkes ledere være på plass, i tillegg til ordfører, fylkesordfører, fylkesmann og representanter for regjering og nasjonale myndigheter. Pressen er velkommen også til å dekke dette arrangementet, lunsjen starter ca. kl. 13.00.

• I forbindelse med søndagens avskjedsgudstjeneste, blir det etablert pressesenter i besøkssenteret rett ved Nidaros domkirke. Her blir det kaffe og enkel servering og tilgjengelige arbeidsplasser. Informasjon og talemanus vil bli lagt frem etter hvert.

Kontaktpersoner:
• Kommunikasjonsrådgiver Magne Vik Bjørkøy, 90789950 - epost mb499@kirken.no
• Stiftsdirektør Steinar Skomedal, tlf.92802499 - epost ss859@kirken.no

Vedlagt høyoppløste portrettbilder av Helga Haugland Byfuglien

65 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.