Tapte finalen sist: Nå skal Jonathan og Nicolay vinne AF-kollektivet

De to NTNU-studentene ble slått i finalen sist. Nå lover de en grusom revansje.
REVANSJ: Jonathan Eide (til venstre) og Nicolay Schiøll-Johansen vil til topps i årets konkurranse. Vinner de, får de bo et år gratis i kollektiv. Foto: Line Lunderby/AF Gruppen.

Runde to av AF Gruppens rekrutteringskampanje er i full gang. Premien er ett års gratis bolig i studentkollektiv.

I vinter vant OsloMet tidenes første AF-kollektiv, og seks studenter fra skolen flyttet nylig inn i et herskapelig townhouse på Frogner. Men de kom ikke dit uten hard konkurranse. I finalen, som ble avholdt over en hel helg i Trysil, møtte de sterk motstand fra både Bergen og Trondheim.

Bittert tap
Jonathan Eide og Nicolay Schiøll-Johansen (begge 21 år) var to av NTNU-deltakerne som ga Oslo-gjengen tøff kamp helt til målstreken. De er fortsatt bitre over at det var Oslo-studentene som vant. I finalen løste de oppgaver på lag med andre fra samme studiested som hadde kommet seg videre fra konkurransens innledende runder. Når de i høst får en ny sjanse til å vinne AF-kollektivet har ikke Trondheims-studentene tenkt å la den gå i fra seg.

– Det var utrolig bra stemning i Trysil. Vi jobbet utrolig effektivt sammen som lag. Det jeg husker best er at vi pushet hverandre fremover i stedet for å fokusere på egne interesser, sier Nicolay, som opprinnelig er fra Stabekk i Bærum. Han går første året på dataingeniør bachelor.

Stategien er klar
Bittert var tapet også for Stavanger-gutten Jonathan. Han går i 3. klasse på elektroingeniør med spesialisering innen automasjon.

Nå er de glade for å få en ny mulighet til å få AF-kollektivet til sin studieby Trondheim neste skoleår.

– Konkurranseinstinktet er på topp. Jeg vil gjerne dra til finalen i Trysil igjen. Det var en veldig morsom helg. Og premien, ett år gratis bolig, er jo utrolig bra, sier Jonathan.

Dersom det blir finale på ham også i år, har han strategien klar.

– Jeg skal ta en tydeligere lederrolle, og se nøye på hva oppgaven faktisk spør om og hva som vektes i besvarelsen. Deretter fordele tidsbruken basert på dette.

Potensiell arbeidsgiver
Jonathan forteller at han fikk meget bra inntrykk av AF gjennom konkurransen. I finalehelgen fremsto AF som en sosial bedrift, som er opptatt av å rekruttere de beste folka for å oppnå resultater. Selv ønsker ham å jobbe med robotikk og automasjon, og om den rette stillingen dukker opp, er AF en potensiell arbeidsgiver.

Nicolay likte godt at AF fremsto profesjonell og interessert.

– I første omgang kunne jeg godt tenke meg sommerjobb i AF. Jeg ser at flere av de som var med i finalen i fjor allerede har fått det, og jeg blir ikke overrasket om en del får fast jobb etter hvert.

– En fantastisk mulighet
Nå følger de to dagens kollektiv-beboere gjennom sosiale medier. Samtidig er de ivrige deltagere i den innledende runden av høstens konkurranse, som er mobilspill på en plattform utviklet av AF. Alle kan gå inn på afkollektivet.no og spille frem til 7. november. Herfra går de beste spillerne videre til en semifinale.

Nå håper Nicolay og Jonathan at innsatsen både holder til semifinale og til en ny tur til Trysil, og at kollektivet neste studieår blir i Trondheim med de to blant beboerne.

– Det er en fantastisk mulighet for studenter til å spare penger og være med på noe spennende samtidig. Å få dele bolig med morsomme, smarte og nysgjerrige folk som er lette å omgås med,  det hadde vært supert, sier Nicolay.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 30,5 mrd kroner i 2023 og har i dag ca. 6000 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).