Tæpperekord på Trollrock

Med over 12.000 mennesker innenfor festivalen ble det ble mye bra fjellrock og ikke minst salg av mat og drikke på de tre dagene Trollrock varte.
- Tæpping fungerte som en drøm i fjellheimen, og hele seks av ti festivaldeltakere tæppet kortet, sier festivalsjef Trond Rogne. De ferske tallene kommer fra Espos, selskapet som levererte betalingsløsninger til Trollrock. Både Esos og festivalsjefen er fornøyd med arrangementet.
- Betalingssystemet fungerte svært bra for oss oppi fjellheimen og det tok bort mye kø. Spesielt lettet det jobben for de 120 personene frivillige som jobbet på festivalen, sier Rogne.
Sparer ni sekunder
- At seks av ti velger å tæppe kortet fremfor å betale ved å stikke kortet inn i terminalen, er ny rekord på en enkeltfestival. Vår erfaring er at på festivaler må det gå kjapt og mange steder er det frivillige som jobber. For hver gang en kunde tæpper kortet sparer man ni sekunder, fremfor å bruke pinkode eller chip, sier markedssjef Vegar W. Heir i BankAxept.
Heir mener at festivalopplevelsen blir bedre fordi folk får brukt mer tid på musikk og hygge fremfor å stå i kø.
- Folk synes det er enklere å tæppe kortet. De frivillige er også glade for den nye betalingsmetoden, fordi folk slipper å skjule pinkoden sin, og kjøpene gjøres fort unna, sier Heir.
Vekst av kontaktløse kort
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept.I dag er 90 prosent av alle betalingsterminaler teknisk klargjort for å kunne håndtere kontaktløse betalinger.
Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner.
- Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere utsalgssteder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling, sier han..
Nøkkelord
Kontakter
Vegar W. HeirMarkedssjef
Tel:+47 951 27 697vh@bankaxept.noBilder



Lenker
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom