Taekwondo: VM-bronse til Mari Romundset Nilsen

Mari Romundset Nilsen tapte knepent mot Julyana AL-Sadeq fra Jordan i semifinalen. Til tross for dette kan landslagutøveren fra Aure Kampsportklubb stå stolt på pallen, med bronse medaljen rundt halsen.
Mari Romundset Nilsen og landslagstrener Jose Rosillo

Etter å ha vunnet mot både Vietnam og USA i de to innledende rundene, og kvartfinalen mot italienske Natalia D`Angelo, var det klart for semifinale. Selvom poengsummen var jevn gjennom hele kampen, måtte Mari se seg slått av den jordanske jenta Julyana AL-Sadeq, som er rangert som nummer to i verden.

Mari er rangert som nummer 30 i verden.

Historisk bronse medalje

- Mari har all grunn til å smile stort, sier Sportssjef i Kampsportforbundet, Dag Jacobsen. - Ikke bare er det en kjempe bragd å ta medalje i en så stor konkurranse som VM, men det er også den første medaljen vi har tatt i et VM siden 2009, da Nikolina Kursar tok bronse medalje i København.

Stolte landslagstrenere

- Det er mange følelser i luften akkurat nå, men jeg er kjempeglad og stolt over Mari. I dag har hun hatt en fantastisk prestasjon. Hun har gått veldig gode kamper mot utøvere med et skyhøyt nivå. Mari utfører handlingene med selvtilitt og i det nøyaktige øyeblikket. Mari er veldig ung, og jeg er sikker på at denne medaljen vil gi henne mye selvtillit til å fortsette å forberende utviklingen, sier landslagstrener Jose Rosillo.

- Personlig kan jeg ikke føle meg lykkeligere. Jeg begynte å jobbe som landslagstrener for litt over et år siden, og dette er min første VM-medalje som trener. Jeg vil takke landslagstrener Ramos og Norges Kampsportklubb for tilliten dere har gitt meg. Vi jobber veldig hardt for å heve nivået til alle utøverne våre. Det er ikke noe triks i ermet, men hardt arbeid, disiplin og ydmykhet, avslutter en tårevåt Rosillo.

50 års jubileum

I forbindelse med World Taekwondo sitt 50 års jubileum ble det arrangert en galla på åpningsdagen, Golden Jubilee Gala Adwards. Årets VM, som arrangeres i Baku i Azerbaijan, er historisk stort, da det deltar nærere 144 nasjoner. World Taekwondo startet med 17 medlemsnasjoner og har per. dags dato 213 medlemsnasjoner.

Vi ønsker å takke Summit 2024 og sponsorer innad i prosjektet, for deres uvurdelige støtte i denne viktige satsningen.

I morgen, onsdag 31.mai, er det Richard Ordemann som skal ut i ilden. Karoline Gjelsvik og Sebastian Thune konkurrerer lørdag 4. juni.

Mari Romundset Nilsen og landslagstrener Jose Rosillo
Mari og landslagstrener Ramos

Sommeren 2021 arrangerer Tokyo de olympiske leker. Norges Kampsportforbund drømmer om å sende norske utøvere for å delta i taekwondo og karate. Det vil være første gang karate er en OL-øvelse. Norge har tidligere kvalifisert seg til fire OL i taekwondo, og kan stolt vise til to sølvmedaljer. Nå jobber Norges Kampsportforbund beinhardt med å kvalifisere de beste til å ta gull i OL i Tokyo.