Norges Kampsportforbund

Taekwondo: Uttak til kadett- og juniorlag

I mars gjennomførte Norges Kampsportforbund uttakssamlinger for kadetter og juniorer. I etterkant av samlingene har landslagsledelsen tatt ut kadett- og juniorlag.
Fem utøvere er tatt ut til kadett- og juniorlaget. Tre av disse er Alexander Plaipetch-Unes.  Amina Hammich og Arne Andresen.
Fem utøvere er tatt ut til kadett- og juniorlaget. Tre av disse er Alexander Plaipetch-Unes. Amina Hammich og Arne Andresen.

Utøverne som nå er tatt ut til kadett- og juniorlaget er:

Kadetter:

• Martin Romundset Nilsen, Aure Kampsport Klubb
  • Lene Gamst, Elvebyen Taekwondo Klubb

Juniorer:

• Amina Hammich, Grorud Taekwondo Klubb
  • Arne Andresen, TIF Viking
  • Alexander Plaipetch-Unes, Tøyen Taekwondo Klubb

Godt prestasjonsmiljø

Utøverne vil nå få kontrollert oppfølging av landslagsledelsen. Alle blir også invitert til treninger og samlinger med seniorlandslaget.

- Om norske taekwondo-utøvere skal kjempe om medaljer i internasjonale mesterskap, er det viktig at det kommer nye kadetter og juniorer inn. Vi har skapt et godt prestasjonsmiljø sammen med Olympiatoppen, og har kvalifisert norske taekwondo-utøvere til nesten samtlige OL. Vi står igjen med flere OL-medaljer og sterke prestasjoner så langt. Ambisjonene er at dette skal fortsette i OL i 2024 og 2028. Ungdoms-OL i 2026 er også et viktig mål i seg selv, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Flere vil få muligheten

Jacobsen understreker at flere utøvere vil få muligheten til å tas inn på laget.

- Nå er det disse utøverne som er tatt ut i første omgang, men det vil bli arrangert flere utviklingssamlinger. Det vil derfor komme flere muligheter til å bli tatt ut. Ett av kriteriene for å bli tatt ut er utøveren virkelig vil satse på toppodrett. Klubb og foresatte må også støtte satsningen helhjertet.

Norges Kampsportforbund oppfordrer alle taekwondoutøvere til å forberede seg godt til neste uttakssamling. Denne arrangeres høsten 2022.

Amina Hammich. Foto: Khalique A. Rana.
Alexander Plaipetch-Unes. Foto: Jarle Unes.
Arne Andresen. Foto: TIF VIking.

Om Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund
Ullevål Stadion, Sognsveien 75K

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund