Taekwondo: Ny elitetrener for det norske taekwondo-landslaget

Norges Kampsportforbund har engasjert Juan Antonio Ramos fra Spania som ny elite-trener for det norske taekwondo-landslaget. Ramos har erfaring som toppidrettsutøver og som trener på høyeste nivå. Han er blant annet dobbel verdensmester, europamester og har deltatt i flere OL som utøver.
Juan Antonio Ramos: Foto: Norges Kampsportforbund

Som trener har Ramos erfaring fra Grand Prix, EM, VM og OL og vet hva som må til for å kunne kjempe om medaljer i internasjonale mesterskap.

- For å kunne trene og lede de beste i verden og ha målsetting om medaljer i OL må man ha trenere som har kompetanse og erfaring om vet hva som skal til for å kunne prestere på det høyeste nivået. Derfor har Norges Kampsportforbund nå hentet inn en av de beste trenere i verden til taekwondolaget, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

Taekwondo-landslaget vil som vanlig ha utstrakt reisevirksomhet i forbindelse med stevner og sanking av viktige ranking-poeng. Man vil derfor i stor grad kombinere reiser med trening under Ramos sin ledelse, i tillegg til treningsleir både på Skullerud i Oslo og hos Ramos sitt eget akademi i Spania.

I tillegg til Ramos er Norges Kampsportforbund i dialog med en landslagstrener som skal være i Oslo på fulltid. Han skal sikre at den daglig i treningskvaliteten holder høyt nivå og samarbeide tett med Ramos og resten av landslagsledelsen. Planen er at han skal være på plass så snart som mulig.

Stor utfordring

Ramos og landslagstreneren man nå vil rekruttere i nær fremtid, vil begge inngå i det nye prestasjonsteamet som forbundet har etablert i samarbeid med Olympiatoppen. Prestasjonsteamet vil jobbe sammen frem mot sommer-OL 2024 og 2028. Formålet med prestasjonsteamet er å utvikle talenter til å bli toppidrettsutøvere som kan kjempe om medaljer i OL og VM.

Vi tok en rask prat med Ramos, under hans første samling på kampsportforundets landslagssenter og han hadde følgende å si om sitt nye oppdrag:

Hvorfor ville du jobbe med det norske taekwondo-landslaget?

- Da jeg oppdaget denne ledige stillingen, ble jeg selvfølgelig veldig interessert og etter samtaler med Helle (Borgen, sportskonsulent i Norges Kampsportforbund) forstod jeg at dette var et bra sted å være. Samtalene var enkle og konsise, akkurat som jeg liker det, så når tilbudet kom var det enkelt å takke ja til jobben.

Hva vet du om de norske utøverne?

- Jeg visste selvfølgelig hvem Richard var, etter hans prestasjoner i Grand Prix, OL-kvalifiseringen og OL. Ellers har jeg ikke fått fullstendig oversikt over laget, men vet at vi har en sterk jente i tungvekt i Eliza Frazier Haugen, samt mange unge, lovende utøvere som Kristian Borgen. Vi har mye å jobbe med, og jeg gleder meg til å følge de norske utøverne fremover.

Dette blir et opplegg hvor du først og fremst er hjemme i Spania, men kommer til Norge på camper og norske utøvere kommer på treningsleir i Spania. Hva ser du på som de største fordelene og ulempene med dette opplegget?

- Det jeg ser mest frem til er å jobbe i et kompetent team hvor alle ledd blir tatt hånd om, både rundt det fysiske ved Andreas Suoranta (talentutviklingskonsulent i Norges Kampsportforbund) og med et forbund som gir god støtte. Ulempen er jo selvfølgelig at jeg ikke er på plass 100%, men samtidig er jeg sikker på at vi kan få til en løsning som gjør at utøverne får den oppfølgingen de trenger.

- Jeg gleder meg til å ta imot de norske utøverne på leir på mitt akademi i Mallorca også; her er vi vant til å ha internasjonale topputøvere fra hele verden på besøk over lengre perioder. Flere av disse har vunnet medaljer i store internasjonale mesterskap, så her får Norge også gode sparringsmuligheter, avslutter Ramos.

Juan Antonio Ramos: Foto: Norges Kampsportforbund