Norges Kampsportforbund

Taekwondo: Norsk OL-håp forbereder seg i Hellas

Hva gjør man når man er den eneste OL-kvalifiserte utøveren fra en nasjon hvor restriksjonene gjør at man ikke får møte internasjonal motstand i eget hjemland? Da de nasjonale restriksjonene gjorde det umulig å samle internasjonale sparringspartnere for Richard Ordemann (26) i Norge, fant landslaget nye måter å optimalisere OL-forberedelsene på.
Richard Ordemann - Foto:Norges Kampsportforbund.

Gode internasjonale kontakter og personer rundt landslaget med tilgang på bolig på Kreta gjorde det mulig for landslagstrener David Cook å invitere sparringspartnere til den greske ferieøya.

- Ideelt sett skulle vi gjerne gjort alle forberedelsene i Norge, men myndighetenes restriksjoner gjorde at vi ikke fikk tillatelse til å ta inn internasjonale sparringspartnere, selv etter å ha vært i karantene. Derfor fant vi en løsning på problemet og takket være gode venner i utlandet og i det norske taekwondo-miljøet har vi fått mulighet til å organisere en leir på Kreta, sier Cook.

Forberedelser mot god internasjonal motstand

Flere impulser fra forskjellige sparringspartnere på høyt nivå er viktig for å få best mulig forberedelser til et mesterskap. Trener Cook påpeker at man nå følger den samme oppskriften i forberedelsene til OL som man ellers ville fulgt til andre mesterskap.

- På plass i Kreta starter konkurransefasen av forberedelsene til OL. Der har vi fått på plass dedikerte sparringspartnere som vil hjelpe Richard med å sparre på høyt nivå under trening og under testkamper, i tillegg til å simulere konkurranse-situasjoner man kan forvente at oppstår i Tokyo. Denne perioden er viktig for å hjelpe Richard til å få både kropp og sinn inn i hans konkurranserammer.

I tillegg til vår egen Milos Pilipovic fra fulltidslandslaget, har landslagsledelsen også invitert flere sparringspartnere med internasjonale toppresultater til treningsleiren. Blant disse er den lokale greske utøveren og VM-sølvvinneren Apostolos Telikostoglou, samt franske Ismael Bouzid Souihu. Souihu som har medaljer fra EM og VM for junior.

Høye ambisjoner

Dag Jacobsen, Sportssjef i Norges Kampsportforbund, påpeker at Ordemann har møtt og vunnet over utøvere i sin klasse under OL (herrer -80 kg), spesielt da han vant Grand Prix-finalen.

- På bakgrunn av tidligere resultater, samt oppkjøringen som nå pågår, har man all grunn til å tro at Richard vil gjøre det bra i OL. Han er den første norske herreutøver som er kvalifisert til OL i taekwondo: Norge har to sølvmedaljer fra OL ved Trude Gundersen (2000) og Nina Solheim (2008), men har altså ikke hatt mannlige taekwondo-utøvere i OL før nå. Richard er dermed allerede historisk, og det blir et stort øyeblikk å se han konkurrere i OL i august, avslutter Jacobsen.

PS! Les hele uttalelsen fra landslagstrener David Cook rundt oppkjøringen til OL, samt hans oppfordring til andre norske kampidrettsutøvere som ikke kvalifiserte seg til årets leker, her.

Richard Ordemann - Foto:Norges Kampsportforbund.
Richard Ordemann - Foto: Syver Aas Bakke
Richard Ordemann og landslagskollega Eliza Haugen. Foto: Syver Aas Bakke.

Om Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund
Ullevål Stadion, Sognsveien 75K

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Sommeren 2021 arrangerer Tokyo de olympiske leker. Norges Kampsportforbund drømmer om å sende norske utøvere for å delta i taekwondo og karate. Det vil være første gang karate er en OL-øvelse. Norge har tidligere kvalifisert seg til fire OL i taekwondo, og kan stolt vise til to sølvmedaljer. Nå jobber Norges Kampsportforbund beinhardt med å kvalifisere de beste til å ta gull i OL i Tokyo.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund