Taekwondo gull til Alexander Plaipetch-Unes (14) i kadett-EM

Alexander Plaipetch-Unes imponerte stort i helgens kadett-EM for olympiske vektklasser, og tok til slutt gull etter å ha slått Matvii Forostiuk fra Ukrainia i klassen -65 kilo.

Alexander Plaipetch-Unes på pallen. Foto: Jarle André Unes.

Europamesterskapet for kadetter ble arrangert i Sarajevo i Bosnia and Herzegovina under strenge smittevernstiltak. Den unge nordmannen imponerte i finalen og kampen ble stoppet i andre runde da Plaipetch-Unes ledet 21-10 over Forostiuk. Plaipetch-Unes har hittil konkurrert for Strømmen Tongil, men har nylig byttet til Tøyen Taekwondo.

Plaipetch-Unes kvalifiserte seg til kadett-EM ved å vinne sølv i Presidents Cup som ble arrangert i Helsingborg i februar. Samme måned tok han gull i det åpne tyrkiske mesterskapet.

Karanteneregler fulgt
På grunn av COVID-19 og smittevernreglene hadde Norges Kampsportforbundet i utgangspunktet besluttet at man ikke skulle delta i mesterskapet. Deltakelse ville kreve karantene både i for- og etterkant.

– Siden Alexander var den eneste som hadde kvalifisert seg EM, og foresatte hadde ordnet med hjemmeskole, ble det besluttet at Alexander skulle delta. Forbundet viste at det å delta i kadett-EM var den store drømmen og målet til Alexander, og er svært glade for at drømmen ble realisert på denne måten. Denne gullmedaljen er ingen tilfeldighet – Alexander har trent målbevisst to ganger daglig i klubben hver eneste dag de siste årene, forteller Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Underverker for motivasjonen
Far og trener Jarle André Unes understreker at deltakelsen i mesterskaper er viktig for videre satsing.

– Jeg og Alexander er takknemlige for at forbundet lot oss reise nedover, og vi er klar over at deltakelsen er omdiskutert i disse covid-dager. Vi tar med oss denne positiviteten allikevel – dette gjør underverker for Alexanders motivasjon for videre trening. Vi sender også en spesiell takk til Grandmaster Nadeem Malik på Tongil Strømmen og Grandmaster Shah ved Tøyen Taekwondo Klubb, avslutter en stolt far og trener.

Alexander Plaipetch-Unes på pallen. Foto: Jarle André Unes.

Nina Bansal skal konkurrere i Taekwondo VM online.23.11.2020 10:40:00 CETPressemelding

I mai i år skulle VM i taekwondo mønster blitt arrangert i Danmark. Grunnet korona-situasjonen ble mesterskapet avlyst, og det internasjonale taekwondo-forbundet inviterer derfor nå til VM som e-stevne. Innledende runder starter 23. november, og landslagstrener og -utøver Nina Bansal (34) er eneste norske utøver i mesterskapet. Bansal er regjerende europamester, og ser frem til å konkurrere om VM-tittelen på nettet.

Wushu: To norske medaljer på første dag i online-EM25.5.2020 13:47:08 CESTPressemelding

Som en følge av korona-epidemien ble årets EM i wushu, som var planlagt arrangert i Moskva, avlyst. Det europeiske wushu-forbundet ønsket allikevel å gi utøvere av kinesisk kampsport over hele Europa et konkurransetilbud, og i dag ble derfor online-EM i wushu innledet. Totalt deltar seks norske utøvere i mesterskapet. Allerede på mesterskapets første dag markerte den norske troppen seg, med sølv til Sophia Abramowski (12) og bronse til Jonas Thorsen Loe (17).

TAEKWONDO MØNSTER: NYTT GULL TIL NINA BANSAL11.5.2020 12:17:10 CESTPressemelding

Forrige uke arrangerte World Taekwondo Europe (WTE) sin første online-konkurranse i taekwondo mønster. Fem norske utøvere deltok, og landslagstrener og utøver Nina Bansal tok gull i sterk konkurranse mot utøvere fra hele verden. Online-konkurranser har blitt etablert av flere aktører nå i korona-perioden, og stevnene viser stor interesse for å konkurrere hos utøvere verden over. I stevnet avholdt av det europeiske taekwondoforbundet forrige uke deltok hele 1200 utøvere fra 75 nasjoner.