Ta brannsjekk på hytta i påsken

Også årets påske blir annerledes, men mange flytter husstanden til hytta. Skadeforebygger anbefaler å benytte muligheten til å ta en skikkelig sjekk for å unngå skader av gnagere, vann og brann!

Fjorårets hytteforbud er heldigvis historie, men myndighetene fraråder likevel overnattingsbesøk i påsken. Og med en anbefaling om å møte så få som mulig, blir det fort litt tid til overs på hytta.

– Vær din egen skadeforebygger i påsken og gjør litt vedlikehold! Da unngår du unødvendige og kostbare skader, og du kan ha ekstra lave skuldre når det åpnes for besøk igjen, oppfordrer skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Tren på brannsikkerhet med barna

Det første du bør gjøre er å sjekke at alle røykvarslere virker, og bytte batteri. Sjekk også at du har alt du trenger av brannslukkingsutstyr, og at det ikke er blitt for gammelt. Snu pulverapparatet opp ned og forsikre deg om at pulveret sildrer nedover.

– Se på dette som en mulighet til å ta en real brannsjekk. Har du barn kan du gjøre dette til en familieaktivitet, med praktisk trening i brannvern. Tren på slukking, og på hva dere skal gjøre dersom det skulle begynne å brenne, sier Nielsen.

Tips for å unngå fuktskader og uønskede gnagere

Påsken er en super tid til å sjekke at alt er som det skal før våren, både inne og ute. Har du innlagt vann bør du sjekke om det suser i rørene – dette kan være tegn på lekkasje. Ta en god titt i kriker og kroker og på loftet etter muselort, og sørg for å tette alle mulige innganger for gnagere.

Dersom det ikke er snø på taket og langs veggene, bør du sjekke taket for løs takpapp eller takstein, og rense takrennene. Det er lurt å vaske ytterveggene en gang i året, og sjekke både panel og grunnmur for tegn på fukt og råte.

Og helt til slutt har Nielsen et godt råd for når du reiser hjem igjen fra hytta.

– Husk å ha lufteavstand hvis du har nedtrekkbare persienner. Ikke trekk rullgardiner eller persienner helt ned – da unngår du kondens på vinduene og vindusrammene.

Skadeforebyggerens sjekkliste for å unngå skader på hytta

• Ta en grundig brannsjekk. Bytt batterier i røykvarslere og sjekk slukningsapparater
  • Steng utvendig og innvendig stoppekran når du forlater hytta.
  • Tøm rør for vann før du drar
  • For å unngå frostskader, påse at det er varme i våtrom
  • Unngå snøskader og at taket faller sammen – måk snø av hyttetaket om det trengs
  • La det være lufteavstand – ikke trekk rullgardiner eller persienner helt ned