T-banetunell må prioriteres i NTP

Yrkestrafikkforbundet krever i sin høringsuttalelse til neste Nasjonale transportplan (NTP) at T-banen i Oslo blir prioritert.

Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg

- Nødvendig oppgradering av T-banen i Oslo med nytt signalsystem, bygging av ny sentrumstunell og utbygging av Fornebubanen må til for at vi skal sikre et godt kollektivtilbud i hovedstaden, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.

Forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge tar i høringsuttalelsen til orde for økt frekvens og kapasitet i kollektivtilbudet.

- For at befolkningen skal velge å reise kollektivt, må tilbudet bedres og prisene reduseres, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet. Han mener det viktigste man kan gjøre for å gjøre kollektivtrafikken bedre i Norge, er å investere i tiltak som øker fremkommeligheten for tog, buss og bane.

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har 12.000 medlemmer i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.