Syv tips til uteskole denne våren

Norske elever skal ha mer uteundervisning denne våren for å forhindre smitte. Her er enkle tips fra Norsk Friluftsliv til hvordan man flytter undervisningen ut.
AKTIV LÆRING: Undervisning ute gir gode muligheter til praktiske oppgaver. Foto: Sondre Formo Lindheim

Mandag 27. april åpner skolene dørene for elever på 1.-4. trinn, og etterhvert skal også de eldre elevene få komme tilbake til skolen. Skolehverdagen kommer til å bli annerledes enn det man er vant til på grunn av smittefaren, og denne våren blir det mye uteundervisning.

Friluftsliv i skolen

Norsk Friluftsliv, fellesorganisasjonen for 17 friluftsorganisasjoner, jobber for å fremme naturen som læringsarena i alle fag, gjennom prosjektet Friluftsliv i skolen.

– Lærere og foreldre har den siste tiden gjort en kjempeinnsats for å gjøre hjemmeundervisning mulig. Norsk Friluftsliv ønsker å berømme den innsatsen som har blitt gjort, og vi ser at det er mange som setter enormt stor pris på mulighetene til å ta med barna ut, sier Gunhild Bondevik Størseth, prosjektleder for Friluftsliv i skolen.

Nå må lærerne igjen snu seg om for å tilpasse skolehverdagen til de nye smittevernreglene.

– Dette er en kjempemulighet for lærerne til å få med seg elevene ut, og jeg tror de vil se mange gode resultater av dette, sier Bondevik Størseth.

Friluftsliv i skolen har laget et årshjul for uteaktiviteter med tips til uteundervisning uke for uke året rundt. Her har syv tips til uteundervisning som er tilpasset våren.

Syv tips til uteundervisning

1. Bruk sansene ute i naturen

Ved å bruke alle sansene når ute i naturen blir man mer glad i naturen, og man får mer respekt for den. Finn fem lukter, kjenn på fem forskjellige overflater, eller kan du se fem forskjellige farger? Kan du høre fem forskjellige lyder?

2. Finn insekter

Maur, gresshopper og sommerfugler er så forskjellige, men likevel tilhører de samme dyregruppe, nemlig insekter. Gå ut i naturen og let etter insekter. Lær hvorfor insekter er viktige for naturen vår.

3. Lag kunst med materialer fra naturen

Mulighetene for hva man kan lage av materialer man finner ute i naturen er mange. Hva med å lage en seljefløyte? Eller hva med å snekre en fuglekasse?

4. Lag en liten ryddeaksjon

Plastavfall og annen søppel er et av våre største miljøproblem. Samtidig er det ett av de områdene det er lettest å gjøre en innsats på individnivå, og alle kan bidra. Ta med en pose ut, og la målet være å fylle posen med søppel.

5. Lær om biologisk mangfold

Hvorfor er det så mange forskjellige arter? Hvilken plass og oppgave har de forskjellige artene? Hvilke konsekvenser kan det få hvis mange av artene dør ut? Gå ut i skogen; se og lytt etter tegn fra forskjellige arter og filosofer rundt spørsmålene over.

6. Finn ingredienser til mat man kan spise

På våren er det mange arter som kan høstes. Løvetann, geitrams, brennesle, strutseving, ramsløk og villgressløk, er eksempler på urter som kan høstes på våren, og som kan brukes til å lage suppe, toast eller noe annet godt.

7. Lær om allemannsretten ute i naturen

Alle barn og unge skal lære om allemannsretten, hvilke rettigheter den gir, men også om pliktene som følger med. Norsk Friluftsliv og Miljødirektoratet har laget et undervisningsopplegg i Salaby om allemannsretten for 1.-10. trinn. Dette er gratis og åpne for alle.

Flere tips finner du på friluftsliviskolen.no og pår Facebook-siden "Friluftsliv i skolen".

MER UTE: Nå skal elevene være mer ute, og Norsk Friluftsliv har en rekke tips til opplegg for uteundervisning. Foto: Sondre Formo Lindheim

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.