Syv nordmenn til karate-EM

Europamesterskapet i karate holdes i Spania 28.-30. mars, blant de som kjemper om å bli Europas beste i karate er syv norske utøvere. For flere av dem er det endelige målet OL i 2020.

Landslagstrener for karate, Wayne Otto, har tatt ut laget som skal representere Norge under Europamesterskapet i karate for seniorer. Dette er et viktig stevne for de norske utøverne som kan de sanke viktige rankingpoeng til OL-kvalifiseringen hvis de presterer godt.

EM arrangeres i år i Guadalajara i Spania 28.-30. mars hvor det deltar 450 utøvere fra 46 nasjoner. De innledende kampene starter torsdag, eventuelle bronsefinaler på lørdag, og finalene er på søndag.

Allerede 21. mars samles laget i Oslo for pre-camp. Der skal finjusteringene gjøres før avreise til Spania.

Europamesterskapet er også et viktig kvalifiseringsstevne til European Games som arrangeres i Minsk, Hvitrussland i slutten av juni. Det europeiske sommermesterskapet er et samarbeid mellom alle de 50 europeiske olympiske komiteene.

Norske utøvere som er tatt ut til å representere Norge under EM i karate:

Bettina Alstadsæther, -61kg, Stavanger Karateklubb

Andrine Hilton, -68kg, Tiger Karateklubb

Lotte Andersen, +68kg, Stavanger Karateklubb

Daniel Cho Johnsen, -67kg, Sentrum Kampsportklubb

Ole Christian Hansen, -75kg, Sarpsborg karateklubb

Adrian Lopez, -84kg, Sarpsborg karateklubb

Ismail Bellemkhannate, +84 kg, Mizuchi Karateklubb

Andrine Hilton
Adrian Lopez
Bettina Alstadsæther
Ismail Bellemkhannate
Lotte Andersen
Ole Christian Hansen
Daniel Johnsen

TAEKWONDO: FIRE NORSKE UTØVERE TIL KADETT- OG JUNIOR-EM1.10.2019 12:47:56 CESTPressemelding

Mens deler av landet nyter høstferie skal fire unge, hardtarbeidende taekwondo-utøvere representere Norge i EM for kadetter og juniorer i Spania. – De siste årene har Norge vunnet medaljer i dette mesterskapet. Vi håper derfor at den norske troppen skal kunne være med å kjempe i toppen også i år, selv om fokuset på dette nivået er å opparbeide seg internasjonal konkurransegjennomføring, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.