Systemair Kapitalmarknadsdag

Pressmeddelande 26 september 2019

Systemair (SYSR) håller idag en kapitalmarknadsdag i Skinnskatteberg. Temat är ”The strategy forward”.

Under dagen får besökarna en chans att se den högmoderna produktionsprocessen av ventilations- och värmeprodukter i Skinnskatteberg, den största av koncernens 27 produktionsanläggningar.

Stora investeringar har gjorts under senare år i syfte att effektivisera produktionen och minska spillet i tillverkningen. Vidare får besökarna en visning av det nya Teknikcentrat där ett omfattande produktutvecklingsarbete sker och produkter testas och mäts i ljudlaboratoriet och klimatkammaren.

Systemairs Tekniska Direktör, Mats Sandór, kommer att presentera vikten av god ventilation och drivkrafterna inom branschen. Marknadsdirektör, Olle Glassel, berättar om Systemairs marknadsposition globalt och på den europeiska marknaden samt bolagets strategi för fortsatt organisk tillväxt.

Systemairs CFO, Anders Ulff, presenterar uppdaterade finansiella mål.

• Genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på minst 10% (12%) över en konjunkturcykel
  • Genomsnittlig rörelsemarginal på lägst 10% över en konjunkturcykel
  • Soliditeten ska överstiga 30%
  • Utdelning om cirka 40% (30%) av resultatet efter skatt

Dagen avslutas med att Roland Kasper sammanfattar strategin under de kommande åren och det fortsatta arbetet med att genomdriva lönsamhetsförbättringar samt kontinuerlig tillväxt.

”Under senare år har fokus legat på att förbättra lönsamheten. Flera omstruktureringar och investeringar har genomförts i syfte att nå synergier från tidigare förvärv och fortsätta växa. Vi är nu redo för att ta nästa steg i vår tillväxtresa med en rörelsemarginal på över 10%. Lönsamhetsmålet ska nås genom fortsatta effektivitetsåtgärder inom produktionsanläggningar och produktplattformar samt ökat lönsamhetsfokus”, säger koncernchef Roland Kasper.

”Systemair har konsekvent arbetat med hållbarhet inom produkter och produktionsanläggningar. Vi utvecklar hela tiden nya mer energieffektiva produkter som hjälper till att minska energianvändningen i samhället. Vi är med och gör skillnad”, fortsätter Roland Kasper.

För ytterligare information kontakta:
Roland Kasper, CEO, + 46 73 094 40 13, +46 222 440 13
Anders Ulff, CFO, + 46 70 577 40 09, +46 222 440 09

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Systemair i korthet
Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 50 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Afrika. Bolaget omsatte 8,3 miljarder kronor räkenskapsåret 2018/19 och har cirka 6 000 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 10 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 10 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, Fantech och Menerga. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 70-tal bolag.

Golar LNG Partners LP: Q3 2019 results presentation21.10.2019 14:19:00 CESTPress release

Golar LNG Partners LP 3rd Quarter 2019 results will be released before the NASDAQ opens on Tuesday November 26, 2019. In connection with this a webcast presentation will be held at 4:30 P.M (London Time) on Tuesday, November 26, 2019. The presentation will be available to download from the Investor Relations section at www.golarlngpartners.com This webcast will be immediately followed by a Q&A session. Participants will be able to join this webcast by dialling-in using the following details: a. Webcast Go to the Investors, Results Centre section at www.golarlngpartners.com and click on the link to "Webcast". To listen to the conference call from the web, you need to have installed Windows Media Player, and you need to have a sound card on your computer. b. Teleconference Call-in numbers: International call +44 2071 928 000 UK Free call 0800 376 7922 US Toll +1 631 510 7495 USA Free call 866 966 1396 Norway Toll +47 23 96 02 64 Norway Free call 800 51874 The participants will be asked f

Rovio Entertainment Corp.: Capital Markets Day 2019 Agenda21.10.2019 14:16:00 CESTPress release

Rovio Entertainment Corporation Press Release Oct. 21, 2019 Rovio Entertainment is organizing Capital Markets Day for analysts, institutional investors and financial media on Monday November 4th, 2019. Location: Kluuvikatu 4, 00100 Helsinki, Finland During the day Rovio’s CEO Kati Levoranta, together with members of Games leadership and other senior management, will present an overview on Rovio’s strategy, including a deep dive into the games portfolio and growth strategy. A short Q&A session is scheduled after each presentation and at the end of the day. Capital Markets Day 2019 agenda (all times in EET): 12:00-13:00 Registration & lunch 13:00-13:40 Rovio overview & strategy: winning in a dynamic growth market 13:40-13:55 Passionate, skillful teams and inspiring culture 13:55-15:10 Games - our unique approach to drive growth 15:10-15:25 Coffee Break 15:25-15:45 Angry Birds - building long-term franchise growth 15:45-16:00 Hatch - pioneering mobile game streaming 16:00-16:30 Financials