Systemair Kapitalmarknadsdag

Pressmeddelande 26 september 2019

Systemair (SYSR) håller idag en kapitalmarknadsdag i Skinnskatteberg. Temat är ”The strategy forward”.

Under dagen får besökarna en chans att se den högmoderna produktionsprocessen av ventilations- och värmeprodukter i Skinnskatteberg, den största av koncernens 27 produktionsanläggningar.

Stora investeringar har gjorts under senare år i syfte att effektivisera produktionen och minska spillet i tillverkningen. Vidare får besökarna en visning av det nya Teknikcentrat där ett omfattande produktutvecklingsarbete sker och produkter testas och mäts i ljudlaboratoriet och klimatkammaren.

Systemairs Tekniska Direktör, Mats Sandór, kommer att presentera vikten av god ventilation och drivkrafterna inom branschen. Marknadsdirektör, Olle Glassel, berättar om Systemairs marknadsposition globalt och på den europeiska marknaden samt bolagets strategi för fortsatt organisk tillväxt.

Systemairs CFO, Anders Ulff, presenterar uppdaterade finansiella mål.

• Genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på minst 10% (12%) över en konjunkturcykel
  • Genomsnittlig rörelsemarginal på lägst 10% över en konjunkturcykel
  • Soliditeten ska överstiga 30%
  • Utdelning om cirka 40% (30%) av resultatet efter skatt

Dagen avslutas med att Roland Kasper sammanfattar strategin under de kommande åren och det fortsatta arbetet med att genomdriva lönsamhetsförbättringar samt kontinuerlig tillväxt.

”Under senare år har fokus legat på att förbättra lönsamheten. Flera omstruktureringar och investeringar har genomförts i syfte att nå synergier från tidigare förvärv och fortsätta växa. Vi är nu redo för att ta nästa steg i vår tillväxtresa med en rörelsemarginal på över 10%. Lönsamhetsmålet ska nås genom fortsatta effektivitetsåtgärder inom produktionsanläggningar och produktplattformar samt ökat lönsamhetsfokus”, säger koncernchef Roland Kasper.

”Systemair har konsekvent arbetat med hållbarhet inom produkter och produktionsanläggningar. Vi utvecklar hela tiden nya mer energieffektiva produkter som hjälper till att minska energianvändningen i samhället. Vi är med och gör skillnad”, fortsätter Roland Kasper.

För ytterligare information kontakta:
Roland Kasper, CEO, + 46 73 094 40 13, +46 222 440 13
Anders Ulff, CFO, + 46 70 577 40 09, +46 222 440 09

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Systemair i korthet
Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 50 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Afrika. Bolaget omsatte 8,3 miljarder kronor räkenskapsåret 2018/19 och har cirka 6 000 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 10 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 10 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, Fantech och Menerga. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 70-tal bolag.

Nexstim Abp: Preliminärt utfall av den lyckade företrädesemissionen1.6.2020 19:30:00 CESTPressemelding

Företagsmeddelande, insiderinformation, Helsingfors 1 juni 2020 kl. 20.30 (EEST) Nexstim Abp: Preliminärt utfall av den lyckade företrädesemissionen FÅR EJ PUBLICERAS ELLER SPRIDAS DIREKT ELLER INDIREKT I FÖRENTA STATERNA, AUSTRALIEN, SYDAFRIKA, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SINGAPORE ELLER NÅGON ANNAN STAT DÄR SPRIDNINGEN ELLER PUBLICERINGEN STRIDER MOT LAGEN. Teckningstiden för Nexstim Abp:s (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) (”Nexstim” eller ”bolaget”) företrädesemission om cirka 2,3 miljoner euro (”emissionen”) avslutades 25 maj 2020 i Sverige och 27 maj 2020 i Finland. Enligt det preliminära emissionsutfallet övertecknades emissionen och cirka 273 procent av de tilldelade aktierna tecknades. Av de tilldelade 376 719 780 nya aktierna (”emissionsaktierna”) tecknades 336 033 654 emissionsaktier (cirka 89,2 procent av emissionsaktierna) med företrädesrätt och 40 686 126 emissionsaktier (cirka 10,8 procent av emissionsaktierna) tilldelas i enlighet med emissionsvillkoren. Enligt det preliminära emissio

Nexstim Plc: Preliminary results of the successful rights issue1.6.2020 19:30:00 CESTPress release

Company announcement, inside information, Helsinki, 1 June 2020 at 8:30 pm (EEST) Nexstim Plc: Preliminary results of the successful rights issue NOT FOR PUBLICATION OR DISTRIBUTION, EITHER DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN THE UNITED STATES, AUSTRALIA, SOUTH AFRICA, HONG KONG, JAPAN, CANADA OR SINGAPORE, OR IN ANY OTHER COUNTRY WHERE PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE AGAINST THE LAW. The subscription period of Nexstim Plc’s (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) (“Nexstim” or “the Company”) rights issue of approximately EUR 2.3 million (“the Share Issue”) ended on 25 May 2020 in Sweden and on 27 May 2020 in Finland. The preliminary results indicate that the Share Issue was oversubscribed and a total of 273% shares were subscribed for of the shares offered. Of the 376,719,780 new shares offered in the Share Issue (“the Offer Shares”), 336,033,654 Offer Shares (approximately 89,2% of the Offer Shares) were subscribed using subscription rights which means that 40,686,126 Offer Shares (approximately 10.8% of