Systemair AB delårsrapport Q1 2020/21

Pressmeddelande 26 augusti 2020

Första kvartalet, maj – juli 2020

• Nettoomsättningen minskade med 6,8 procent till 2 100 Mkr (2 254).
  • Den organiska tillväxten uppgick till -4,4 procent (4,1).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 182 Mkr (173).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 8,7 procent (7,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till 82 Mkr (128).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,57 kr (2,44).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 177 Mkr (194).

Roland Kasper, VD & koncernchef kommenterar:
”Kvartalet inleddes svagt i maj månad till följd av Covid-19 pandemin men både juni och juli visade på en återhämtning och var försäljningsmässigt goda. Totalt sett var försäljningsutvecklingen under kvartalet bättre än förväntat, men minskade trots det med 6,8 procent, varav 4,4 procent var negativ organisk tillväxt. Bruttomarginalen minskade något till 33,6 procent (34,0) till följd av lägre kapacitetsutnyttjande och rörelseresultatet uppgick till 182 Mkr eller 8,7 procent vilket är 1,0 procentenhet bättre än förra året. Bra ventilation reducerar smittspridning vilket påverkar efterfrågan positivt.”

För ytterligare information kontakta:
Roland Kasper, CEO, + 46 73 094 40 13, +46 222 440 13
Anders Ulff, CFO, + 46 70 577 40 09, +46 222 440 09

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Notera:Informationen är sådan som Systemair AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande kl. 13:00 (CET) den 26 augusti 2020.

Systemair i korthet
Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 50 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika. Bolaget omsatte 8,9 miljarder kronor räkenskapsåret 2019/20 och har cirka 6 200 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 10 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 11 procent. Systemair bidrar till att förbättra inomhusklimatet med hjälp av energieffektiva och hållbara produkter som minskar koldioxidutsläppen.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, Fantech och Menerga. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 80-tal bolag.

PRESS RELEASE: NACON ANNOUNCES A SPECIAL EDITION THEMED REVOLUTION UNLIMITED PRO CONTROLLER FOR THE NEXT CALL OF DUTY® GAME28.9.2020 18:00:10 CESTPress release

NACON ANNOUNCES A SPECIAL EDITION THEMED REVOLUTION UNLIMITED PRO CONTROLLER FOR THE NEXT CALL OF DUTY GAME Lesquin, September 28, 2020 – NACON, a leading designer and distributor of gaming accessories, is pleased to announce it has entered into a licensing agreement with Activision to create a special edition themed REVOLUTION Unlimited Pro Controller for the next game in the iconic Call of Duty franchise. Planned for release on November 13th 2020, Call of Duty: Black Ops Cold War drops players into the depth of the Cold War’s volatile geopolitical universe in a gripping experience where nothing is as it seems. In addition to the story campaign, Black Ops Cold War will bring an arsenal of Cold War weapons and equipment into the next generation of Black Ops Multiplayer combat, and an all-new co-operative gameplay experience with Zombies. Boasting a wireless game mode, the REVOLUTION Unlimited for PlayStation4 offers exceptional performance and multiple configuration options that compet

EVS Broadcast Equipment reports update of share buyback program28.9.2020 17:45:00 CESTPress release

Publication on September 28, 2020, after market closing Regulated information – reporting share buyback EVS Broadcast Equipment S.A.: Euronext Brussels (EVS.BR), Bloomberg (EVS BB), Reuters (EVSB.BR) EVS reports update of share buyback program EVS Broadcast Equipment reports that the following transactions, conducted within the framework of the share buyback program announced on May 6, 2020, took place between September 21, 2020 and September 25, 2020. DateNumber of shares acquiredAverage price (EUR)Highest price (EUR)Lowest price (EUR)Total (EUR)21/09/20205,00013.517813.6213.42 67,589 22/09/20205,00013.582413.8013.42 67,912 23/09/20203,65015.565213.7213.46 56,813 24/09/20201,97113.577013.6613.52 26,760 25/09/20204,99313.652913.7413.54 68,169 Total20,614 13.9344 13.80 13.42 287,243 As of September 25, 2020, and since the start of the buyback program, EVS has bought 252,263 shares at an average price of EUR 15,3008, representing in total EUR 3,859,819. After aforementioned transactions