Systemair AB delårsrapport Q1 2019/20 – En bra början på året

Pressmeddelande 29 augusti 2019

Första kvartalet, maj – juli 2019

• Nettoomsättningen ökade med 12,0 procent till 2 254 Mkr (2 013).
  • Den organiska tillväxten uppgick till 4,1 procent (5,4).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 173 Mkr (145).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,7 procent (7,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till 128 Mkr (72).
  • Resultat per aktie uppgick till 2,44 kr (1,39).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 169 Mkr (75).

Roland Kasper, VD & koncernchef kommenterar:
”Under det första kvartalet var tillväxten bra och uppgick till 12,0 procent, varav 4,1 procent organiskt. Tillväxten var särskilt positivt inom regionerna Östeuropa samt Nordamerika. I Mellanöstern och Asien ökade omsättningen med 9 procent organiskt. I Norden har vi sett en avmattning under kvartalet. Rörelseresultatet förbättrades och uppgick till 173 Mkr jämfört med 145 Mkr samma kvartal föregående år. Resultat efter skatt ökade med 78 procent till 128 Mkr jämfört med 72 Mkr året innan.”

För ytterligare information kontakta:
Roland Kasper, CEO, + 46 73 094 40 13, +46 222 440 13
Anders Ulff, CFO, + 46 70 577 40 09, +46 222 440 09

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Notera: Informationen är sådan som Systemair AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande kl. 13:00 (CET) den 29 augusti 2019.

Systemair i korthet
Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 50 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Afrika. Bolaget omsatte 8,3 miljarder kronor räkenskapsåret 2018/19 och har cirka 6 000 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 10 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 10 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, Fantech och Menerga. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 70-tal bolag.

Results of the annual general meeting of ENR Russia Invest SA26.5.2020 19:10:00 CESTPress release

Press Release Geneva, 26 May 2020 Results of the annual general meeting of ENR Russia Invest SA All resolutions proposed by the board of directors (“Board”) of ENR Russia Invest SA (“Company”) were unanimously approved at the Company’s annual general meeting held on 26 May 2020, being: Approval of 2019 annual report and financial statements for the year ended 31 December 2019 of both the group and the Company and the carrying forward of CHF 234'656 of retained losses.Discharge of all members of the Board for the 2019 financial year.Re-election for one year of Dr. Walter Fetscherin and Mr. Gustav Stenbolt to the Board, with Mr. Gustav Stenbolt as Company chairman (each for a term of office up to the next annual general meeting).Election of Dr. Walter Fetscherin and Mr. Gustav Stenbolt to the Company’s remuneration committee.Election of ZELLWEGER & MASSROURI as independent shareholder representative for the 2021 annual general meeting.Re-election of BDO SA, Geneve as the Company and grou

Saniona meddelar utfall i optionsinlösen26.5.2020 18:15:00 CESTPressemelding

PRESSMEDDELANDE 26 maj 2020 Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling fokuserad på sällsynta sjukdomar, meddelade idag utfallet i inlösen av teckningsoptioner av serie TO 1, vilka emitterades i samband med Sanionas företrädesemission och riktade emission under det första kvartalet 2020. Under perioden 11 – 25 maj 2020 har innehavare av teckningsoptioner av serie TO 1 kunnat teckna aktier med stöd av teckningsoptioner. Totalt nyttjades 970 797 teckningsoptioner av serie TO 1, vilket motsvarar en nyttjandegrad om 65,61 procent. Saniona tillförs därmed cirka 24,3 MSEK före emissionskostnader, vilka beräknas uppgå till cirka 0,4 MSEK. Antal aktier och aktiekapital Saniona tillförs cirka 24,3 MSEK före emissionskostnader. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till cirka 0,4 MSEK. När de nya aktierna har registrerats hos Bolagsverket kommer antalet aktier i Saniona uppgå till 30 383 316 stycken och aktiekapitalet uppgå till 1 519 165,80 SEK. ”Vi är tacksamma fö