Synnøve Brøndbo Plassen slipper debutalbum med slåttetralling fra Folldal!

"Hjemve" betyr hjemlengsel, og er tittelen på Synnøve Brøndbo Plassen sitt debutalbum! Med denne utgivelsen ønsker Synnøve å løfte frem den fantastiske tradisjonen for slåttetralling fra hennes hjembygd Folldal. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra, som har resultert i en nydelig debutplate, produsert av den prisvinnende folkemusikeren og komponisten Gjermund Larsen. Plateslipp blir på Sentralen i Oslo, fredag 22. oktober!

Synnøve Brøndbo Plassen. Foto av Zosha Warpeha.

Hjemve - Slåttetralling fra Folldal - album ute 22. okotober

Hør "Hjemve" her

Last ned wav og pressekit

Tidligere har det vært lange tradisjoner for slåttetralling i Folldal, og det er nettopp denne tradisjonen Synnøve ønsker å løfte frem i lyset med denne utgivelsen. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra. Nydelig tralling av springleik, reinlender, vals og halling er noe av det vi får høre på «Hjemve». I 2019 ble hun årets Hilmartalent, og utpekt til å være et av de fremste talentene innenfor folkemusikken i dag. Dette ble også starten på samarbeidet med Gjermund Larsen som ble hennes mentor, og som er produsent på denne utgivelsen.

«I dette prosjektet ønsket jeg å formidle de fantastiske tralletradisjonene i Folldal. Jeg syns det er viktig musikk på mange måter, og jeg håper jeg og stemmen min har tilført musikken noe nytt.» sier Plassen.

Synnøve vokste opp i et miljø med både slåttemusikk og gammeldans, og har derfor alltid blitt eksponert for den instrumentale folkemusikken. Dette har resultert i en enorm interesse for slåttetralling og tralling til dans. Da hun begynte å grave mer i tradisjonsmusikken i Folldal dukket det etter hvert opp flere eksempler på at slåttemusikken har vært tralla før i tiden. Det viste seg også at flere spellemenn hadde lært slåtter på fela etter tralling. Hennes egen oldefar, Mikael Plassen (1902-1996), var en spellemann i Folldal som lærte slåtter etter tralling fra sin mor Sigrid Plassen. Sigrid hadde slåttene etter en stor spellemann kalt Gammel-Husin, som igjen lærte slåtter etter trallingen fra sin mor Marit Beitrusten Husom. Musikken du får høre på denne platen er slåtter Synnøve har med seg fra barndommen, blant annet etter sin oldefar, og slåtter hun har funnet i nyere tid, alle fra Folldal.

«Endelig har jeg fått lydfestet denne fantastiske tradisjonen som jeg har jobbet med i mange år!» sier Plassen.

Synnøve Brøndbo Plassen er en folkemusiker, sanger og pedagog, og går nå utøvende master i folkemusikk ved Norges musikkhøgskole. Hun har fordypet seg mest i tradisjonene fra Folldal, Østerdalen og Trøndelag, og repertoaret hennes spenner seg fra salmer og bånsuller til slåttestev og skillingsviser. I tillegg til å bli utpekt som årets Hilmar-talent, har hun mottatt en rekke andre talenstipender og utmerkelser. Hun blir omtalt som en allsidig folkesanger gjennom sin formidling av både tradisjonell folkemusikk, arrangert folkemusikk og nykomponert musikk. Hun har også spilt mye i lag med Bendik Smedåsgjelten Qvam på gitarer og mandolin.

KONSERTER:
22. oktober - Sentralen, Oslo
23. oktober - Rondeslottet, Folldal
12-14. november - Hilmarfestivalen
19. november - Ljøsblått, Oslo (NMH)
25-28. november - Folkelarm, Oslo

Synnøve Brøndbo Plassen. Foto av Zosha Warpeha.
Cover foto av Zosha Warpeha. Cover design av Steinar Karlsen.

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.

"Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret"19.11.2021 09:24:34 CET | Pressemelding

Frode Alnæs er klar med sin første og etterlengtede juleplate "Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret". Han har tidligere skrevet to av våre mest kjente juleklassikere "Long December Night" og "Vitae Lux". Disse to er begge med på platen, men i ny drakt. I tillegg kan man fråtse i åtte helt nye julesanger – alle på norsk. Hør albumet her Frode Alnæs er kjent som en låtskriver med sans for den gode melodien. "Lang desember natt" er intet unntak. Dette er blitt en usedvanlig vakker og varm juleplate, og musikken og tekstene fyller oss med alt julen har å by på, på godt og vondt. Her er det mange musikalske høydepunkter, både humor og alvor, lavmælte låter og salmer. Flere av låtene bør være høyaktuelle som potensielle nye juleklassikere vi ikke blir kvitt med det første. "Vitae Lux" slippes allerede 12. november og er årets julelåt hos Frelsesarmeen. Frode Alnæs har skrevet all musikken i tillegg til å være produsent, og har med seg et topplag av sangere og musikere på albumet. - "