Norlandia

Sylvi Listhaug på besøk i Sverige – vil ha mer valgfrihet i Norge

Eldre- og folkehelseminister Sylvi Listhaug besøkte tirsdag 5.november Norlandia i Sverige for å lære mer om valgfrihet i svensk eldreomsorg.
Eldre- og folkeminister Sylvi Listhaug besøkte Norlandia i Sverige for å lære mer om valgfriheten de eldre i Sverige har.

I Sverige har brukerne mer valgfrihet enn i Norge til selv å velge leverandør av tjenestene de har rett på. Tjenestene private leverer er en del av det offentlig finansierte tilbudet, og det er derfor ikke dyrere for brukeren å velge en privat leverandør enn en kommunal.

- Det er brukerne helse- og omsorgstjenestene er der for, derfor mener jeg de må få bestemme og ha valgfrihet. Derfor er det interessant å se erfaringene på dette området både fra Sverige og Danmark, sier Sylvi Listhaug i en kommentar.

- Det var veldig interessant å besøke Norlandia i Sverige. I mange kommuner i Sverige kan private leverandører tilby tjenester på lik linje med kommunen. Dette gjør at de eldre får mulighet til å velge selv hvilken leverandør de ønsker skal gi dem hjelp, uten å måtte ha tykk lommebok og kunne betale for det selv, sier Listhaug.

Eldreminister Sylvi Listhaug besøkte Norlandia Tibblehemmet i Täby utenfor Stockholm. Listhaug fikk en omvisning i de nyrenoverte lokalene og møtte også noen av hjemmets beboere, samt flere representanter fra Norlandia, inkludert leder i Norlandia Care, Nathalie Boulas Nilsson. Med på besøket var også Vårdföretagarnas næringspolitiske sjef, Sabina Joyau og kommunalråd Hans Ahlgren fra Täby kommune.

Besøket ble avsluttet med en lunsj hvor ministeren fikk nærmere kjennskap til hvordan løsningene for fritt brukervalg og valgfrihet fungerer i Sverige.

I Sverige og Finland bygger Norlandia nytt flere steder, og satser særlig på sitt Generasjonskonsept, hvor barnehager, sykehjem og annet bygges sammen for å skape naturlige og viktige møteplasser mellom gammel og ung. Norlandia er en av Nordens største helse- og velferdsaktører, og driver innen eldreomsorg, pasienthotell og barnehager i Sverige.

Bilder

Last ned bilde
Eldreminister Sylvi Listhaug i samtale med beboer ved  Norlandia Tibblehemmet i Täby utenfor Stockholm.
Eldreminister Sylvi Listhaug i samtale med beboer ved Norlandia Tibblehemmet i Täby utenfor Stockholm.
Last ned bilde

Om Norlandia

Norlandia
Øvre Vollgate 13

Godt liv - hver dag!
Norlandia Health & Care Group AS er et norskeid, multinasjonalt selskap med hovedkontor i Oslo. Gjennom Norlandia, Aberia og Hero tilbyr vi velferdstjenester innen barnehage, helse, omsorg, avlastning og integrering.

Vi har over 8000 ansatte i Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Nederland og Polen. Våre ansatte er vår viktigste ressurs. Vi arbeider for et godt liv hver dag!

Følg pressemeldinger fra Norlandia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norlandia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norlandia