Sykkelsommer 2020

Asplan Viak og Syklistenes Landsforening har inngått samarbeid for at du enkelt skal kunne få de gode sykkelopplevelsene denne sommeren.
Samarbeidet mellom Asplan Viak og Syklistenes Landsforening gjør sykkelsommeren 2020 mulig. Foto: Geir Egilsson

Asplan Viak har utviklet kartløsningen som skal gjøre det lettere å planlegge sykkelturer og finne gode ruter i Norge.

- Vi samarbeider med Syklistenes Landsforening (SLF) og planen er at kartløsningen skal utvides med flere ruter så snart de er kvalitetssikret av SLF, sier vår by- og sykkelplanlegger Geir Egilsson.

- Norgeskartet for sykkel vil også kunne brukes til utvikling av nye ruter, kartlegging av infrastruktur for syklende og for dialog med brukerne. Hele norgeskartet for sykkel ligger finner du her

Tilpasset karttilbud for tursyklistene

Et slikt samarbeid om en kartløsning spesielt tilpasset tursyklister, vil gjøre det mye enklere å planlegge og finne fram til de gode sykkelopplevelsene, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

- Asplan Viak har stor kompetanse på slike løsninger, og sammen med kunnskapen Syklistens Landsforenings har opparbeidet gjennom vårt mangeårige arbeid med å kartlegge sykkelruter, har vi fått et tilpasset karttilbud som er tilgjengelig for alle. Dette er viktig for oss da vi ser økende interesse for sykkelturer, og i vårt pågående arbeid for sykkelturisme, sier Andersson.

Sykkelsommer 2020: https://syklistforeningen.no/sykkelsommer-2020/

Ruten Ålesund-Geiranger slik den vises i kartløsningen fra Asplan Viak. Illustrasjon: Asplan Viak
Frister det med grønne ruter i Trondheim? Illustrasjon: Asplan Viak.

Asplan Viak er et av Norges største rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer. Selskapet har i snart 60 år bistått med tverrfaglig rådgivning og analyser til offentlig og privat virksomhet. Vi har over 1100 medarbeidere, fordelt på 31 kontorsteder. Virksomheten er organisert i to divisjoner: Plan og Arkitektur og Bygg og Infrastruktur. Asplan Viak er eiet av Stiftelsen Asplan.