Sykehusstreiken trappes opp mandag

De streikende forbundene i LO og YS som streiker for pensjon fra første krone i sykehusene, har varslet at streiken trappes opp mandag. Totalt er dermed 812 medlemmer i de aktuelle forbundene i konflikt.

Fra LO sin side trappes streiken opp med i alt 87 medlemmer fordelt på 9 medlemmer fra Oslo Universitetssykehus HF, 5 fra Sørlandet Sykehus Arendal, HF, 32 fra Vestre Viken HF, Drammen, 21 fra Sykehuset Vestfold HF og 20 fra A-Hus HF, til sammen 87 nye strekende. I tillegg tar YS ut ytterligere 56 medlemmer fra Sykehusene i Østfold, Bergen og Trondheim.

Dermed er konflikten merkbar på i alt ni ulike sykehus. Forbundene som er i konflikt er Fagforbundet, Delta, Parat, Fellesorganisasjonen (FO), Creo og EL og IT-forbundet.

– Vi står på vårt. Dette er fortsatt like blodig urettferdig som da streiken startet for tre uker siden. Til tross for at det tar på å streike så lenge, er de streikende ved godt mot. Det er en viktig kamp vi utkjemper. Pensjon fra første krone, også for deltidsansatte med lave stillingsprosenter, er et ufravikelig krav for oss.

De dette handler om er i hovedsak kvinner og de fleste er unge. Derfor er dette både et likestillingskrav og et likebehandlingskrav. Det hører ingen sted hjemme at disse arbeidstakerne ikke skal tjene opp pensjon. Det er et pensjonssvik, det finnes ikke andre ord, sier Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet.

Det er ikke bare det at de ikke tjener opp pensjon. De får heller ikke forsikringsordninger knyttet til uførhet og dessuten ikke etterlattepensjon, sier hun.

Et rettferdig likestillingskrav

Kravet om pensjon fra første krone og første arbeidede time er ikke nytt. Dette er gjeldende avtale i kommunesektoren og har vært det i flere år. Det betyr at f.eks. en helsefagarbeider som jobber for kommunen i 19 prosent deltidsstilling tjener opp pensjon, mens en som har en tilsvarende stilling i sykehus, ikke gjør det.

75 prosent av dem som rammes er kvinner, med små stillinger og lav lønn. Vi er utrolig skuffet over at arbeidsgiversiden velger konflikt heller enn å møte sine lavest lønte ansatte med et rettferdig likebehandlingskrav, sier Skoghaug.

– Det er ikke fare for liv og helse. Vi driver en forsvarlig konflikt, og skulle likevel arbeidsgiver lokalt mene at noen av streikeuttakene vil medføre fare for liv og helse, innvilges det dispensasjon, forsikrer Skoghaug.