Svindel-sms sendt i Kredinor sitt navn

Det er denne helgen sendt svindel SMS-er med link hvor det gis inntrykk av at Kredinor er avsender. Det virker som om mottakerne her "tilfeldige" personer. Kredinor har IKKE sendt SMS-varsel denne helgen, og har politianmeldt dette.

En rekke personer har mottatt svindel-SMS som gir inntrykk av at den kommer fra Kredinor denne helgen. Kredinor har politianmeldt forholdet og ber nå folk være forsiktige og ikke klikke på link eller gi fra seg personlige opplysninger.

Kredinor mottok gjennom lørdagen en rekke henvendelser fra folk som hadde fått SMS med krav om betaling via link. Henvendelsene som kom tyder på at SMS er sendt til et tilfeldig utvalg personer. Det dreier seg både om folk som har krav til betaling og folk som aldri har fått sendt fra Kredinor tidligere.

Det tyder derfor på at dette er svindelforsøk sendt til et større, og tilfeldig utvalg personer, med mål om at de skal stresses til å gå inn på lenken i meldingen. Nettsiden det er lenket til i SMS-en fører til en nettside hvor man tilsynelatende kan logge seg på med BankID. Informasjon om telefonnummer, fødselsnummer og bank- eller kredittkortinformasjon etterspørres.

Det er svært lite heldig at de opplysningene det spørres etter havner hos uvedkommende, som i dette tilfellet er svindlere som bevisst har laget SMS-en for å få tak i denne informasjonen. Selv om Kredinor har politianmeldt dette, kan det likevel ikke utelukkes at nye forsøk på svindel SMS-er sendes, inntil de som står bak dette stoppes.

Det er svært viktig at mistenkelige SMS-er undersøkes nøye. En mistenkelig SMS kan være en melding som denne som sendes sent på kvelden, med ganske lavt beløp og stresser betaling. En annen mistenkelig SMS er om folk ikke har noe ubetalt krav hos Kredinor eller andre inkassoselskap. Da er det ikke logisk å motta en SMS med krav om betaling.

Alle som har en sak hos Kredinor finner den ved å logge inn på Min side med BankID, via www.kredinor.no. Hvis det eksisterer et krav hos Kredinor vil det ligge under oversikt over saker på Min side. Det gjelder alle.

Eksempel på svindel-SMS sendt med inntrykk av at den kommer fra Kredinor denne helgen. Kredinor har ikke sendt disse SMS-kravene.

Rådhusgata 27

Kredinor er et av Norges største inkassoselskap som tilbyr løsninger innenfor fakturering, reskontro, inkasso og porteføljer. Vi er spesialister på betalingsløsninger, betalingsoppfølging og inkasso innen bransjene energi, bank/finans, handel, telecom og offentlig sektor.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.