Sverre M. Fjelstad får Friluftslivets hederspris

I flere tiår har han trollbundet publikum med sine TV-programmer, filmer og bøker fra naturen. Nå hedres naturfotograf og forfatter Sverre M. Fjelstad med Friluftslivets hederspris.

HEDRES: Sverre M. Fjelstad er her avbildet i sin barndomsskog på Dølerud i 2015. Foto: Per Erik Fjeld

Naturmagasinet-skaper Sverre M. Fjelstad fyller i år 90 år. Jubilanten kan nå også feire at han tildeles Friluftslivets hederspris 2020.

Friluftslivets Hederspris ble første gang delt ut i 1995, og blant tidligere vinnere finner vi HM Dronning Sonja, Lars Monsen og Norsk Leirskoleforening.

Har inspirert mange

Mest kjent er Fjelstad trolig fra NRK-programmet Naturmagasinet (1966–74). I tillegg har han laget over hundre naturfilmer, og skrevet opp mot 30 naturbøker og utallige artikler med historier både fra Norge og utlandet. I over 20 år hadde han også en fast spalte i A-magasinet, med navnet Naturen rundt oss.

Juryen beskriver Fjelstad som en sterk og engasjerende formidler av natur- og dyreliv, som har inspirert svært mange gjennom sitt arbeid.

– Sverre M. Fjelstad har betydd mer for friluftlivsinteressen for de aktuelle generasjonene i løpet av tre tiår enn de aller fleste. Mange av disse har igjen inspirert nye generasjoner. Friluftslivstradisjonen står sterkt i Norge. Dette kan Fjelstad ta en del av æren for, skriver juryen i sin begrunnelse.

En oppmuntring på videre ferder

Sverre M. Fjelstad er født 17. oktober 1930. Han har alltid hatt en spesiell interesse for natur, og er fortsatt en aktiv friluftsmann.

– For en hyggelig overraskelse! Dette blir en god oppmuntring på videre ferder. En liten porsjon stolthet ligger på lur, sier Fjelstad om tildelingen.

Friluftslivets hederspris eies og deles ut av fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv og festivalen ‘Friluftsliv for alle.

Juryen består av: Dag Kaas (leder), fylkesmann Knut Storberget, fylkesordfører Even A. Hagen, avd.dir. i Miljødirektoratet, Berit Lein, stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Ingjerd Schou og Arne Nævra, samt programskaper i NRK/TV Trond Berg og Kjell Haugen som representant for ‘Friluftsliv for alle’.

Juryleder Dag Kaas: 918 15 240