Sverre Bjertnes og Arne Lygre forener kunst og teater i Galleri Brandstrup

I sin nye separatutstilling på Galleri Brandstrup har billedkunstner Sverre Bjertnes med seg dramatiker Arne Lygre på laget. Lygres spesialskrevne skuespill, «Minner om oss», med tre markante skuespillere, er en integrert del av utstillingen «Det kollektive mennesket».

Sverre Bjertnes (40) fyller ikke mindre enn to utstillingslokaler hos Galleri Brandstrup på Tjuvholmen, når han fredag 18. november åpner utstilling med nye arbeider; 22 oljemalerier, 15 skulpturer og åtte tegninger. Enakteren «Minner om oss» sammenstiller teater med den visuelle kunsten som to likeverdige kunstformer, og har sitt utspring i Bjertnes’ to og en halv meter høye bronseskulptur «Det kollektive mennesket». Forestillingen skal spilles i galleriet under åpningen og siden tre søndager på rad.

– Denne skulpturen ble utgangspunktet for Arne Lygres nye  tekst. Vi har jobbet fram og tilbake både med teksten og skulpturen, som to likestilte elementer. Arnes form er emosjonelt forståelig, som er en kvalitet jeg også setter høyt. Den har en slags minneform som jeg synes ligger nært opptil hvordan jeg selv jobber med min kunst, sier Sverre Bjertnes.

Kunstneren tok selv kontakt med Lygre i 2014, etter å ha sett den prisbelønte dramatikerens forestilling «Ingenting av meg» på Det Norske Teatret. Det uvanlige samarbeidet skal nå videreføres i to nye skulpturer og spesialskrevne skuespill, i løpet av de neste fire årene.

– Jeg har aldri tidligere takket ja til å basere eget arbeid på andres forelegg, men da Sverre tok kontakt og ønsket en dialog om et mulig samarbeidsprosjekt, ble jeg nysgjerrig. Både på enakterformen, og på dette å arbeide innenfor en annen kontekst enn det jeg vanligvis gjør. Sverre viste meg en modell av en skulptur, og ønsket seg en kort dramatisk tekst, som kunne inkorporeres i dette verket. Jeg fikk modellen med meg hjem, og vi ble enige om et forsøk. Det tok litt tid, men etter hvert resonnerte det i meg, det var noe med en desperasjon, det å søke sammen, og kanskje iboende i den skulpturelle formen: noe monumentaktig, noe som skulle huskes, minnes, som etter hvert ble en drivkraft i arbeidet med å finne et språk til den nye teksten, sier Arne Lygre.

Stykket «Minner om oss» er en enakter, og handler om et ektepar som mister et barn. Skuespillerne Madalena Sousa Helly-Hansen, Olav Waastad og Elias Holmen Sørensen er tre unge skuespillere som har markert seg sterk på diverse scener, mens regien er ved Johannes Holmen Dahl. Han hadde sist regien på Arne Lygres kritikerroste stykke «La deg være», som for tiden spilles på Nationaltheatret.

- Det er antagelig første gang – i alle fall i Norge – at teater og billedkunst smelter sammen på denne måten, der den formende kunsten projiseres i en dramatisk tekst, sier gallerist Kim Brandstrup.

Bildetekst (1): Nærmere 500 sprittusjer har gått med når Sverre Bjertnes og hans assistenter dekorerer galleriveggene hos Galleri Brandstrup, før åpning av separatutstillingen «Det kollektive mennesket/Minner om oss» fredag 18. november.

Bildetekst (2): "Det Store Bildet" måler 4,20m x 2,60m, og er et av hovedverkene på utstillingen.

Bildetekst (3): Skulpturen "Det kollektive mennesket" danner utgangspunktet for Arne Lygres spesialskrevne skuespill, "Minner om oss".

Praktisk informasjon til redaksjonen:

• Utstillingen åpner fredag 18. november klokken 19.00. Første forestilling for «Minner om oss» er søndag 20. november klokken ??
  • Sverre Bjertnes, Arne Lygre, skuespillerensemblet og regissør vil være i aktivitet i galleriet fra mandag formiddag 14.11. Det vil være anledning for pressen  å overvære prøver og montering av utstillingen gjennom hele uken frem mot åpning.
  • Vennligst kontakt pressekontakt Rune Brynhildsen (telefon 905 57 793) eller gallerist Kim Brandstrup (telefon 915 45 352) for avtale.

Om Galleri Brandstrup

Galleri Brandstrup
Tjuvholmen allè 5

22545454http://www.brandstrup.no/

Galleri Brandstrup Oslo was founded by Kim Brandstrup and Marit Gillespie in 2000 at the historic site of Madserud Gård on Skøyen in Oslo. In March 2010 we were the first gallery to move to Oslo’s new gallery district, Tjuvholmen, where we are still located.

Our stall of artists includes a selection of the driving forces within Nordic contemporary art. Additionally we pride ourselves on working with some of today’s most groundbreaking and internationally renowned artists, such as representing Marina Abramović and Joseph Kosuth in Scandinavia, a result of our close collaboration with the Sean Kelly Gallery in New York. Our artists are selected with conviction, based on their unique conceptual and visual expression. The gallery displays monthly exhibitions. We also organize projects and shows with museums and other galleries, besides participate in art fairs; the past years we have been showing at The Armory Show and Art Brussels. In 2011, Brandstrup organized an exhibition by Mark Quinn, alongside White Cube Gallery in London and Kistefos Museum. We have displayed solo exhibitions with John Baldessari and Kohei Yoshiyuki in joint efforts with Sonnabend Gallery, Marian Goodman Gallery, Turid Meeker Contemporary Art and Yossi Milo.

The gallery has gained expertise in providing contemporary art in public and private spaces on commission. We emphasis on site-specific and thematic alteration, in collaboration with in stall and out sourced artist. Our projects are dedicated to art as an expression of human creativity, which is consequently a significant factor in our experience of our everyday life. The essential components in our commissioned projects are planning and production, with a consistent quality control throughout the process. We work in close collaboration with our artists, the clients and potentially architects, interior designers and landscapers.

In 2014, Galleri Brandstrup along with Eli Lilleng Ertvaag formed BGE Art Projects in Stavanger, Norway. BGE Art Projects provides contemporary art consultancy to companies, public and private collectors. Please visit www.bgeart.com for further information.

Følg pressemeldinger fra Galleri Brandstrup

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Galleri Brandstrup på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Galleri Brandstrup

Melgaard og Bjertnes åpner to utstillinger med felles kunstverk: Sammen igjen etter fem år2.1.2018 07:30:00 CET | Pressemelding

Fem år etter sine siste samarbeidsprosjekter, som tok New Yorks kunstkritikere med storm, er Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnes tilbake med to samarbeidende utstillinger med nye, felles kunstverk. 12. januar åpner duoen dørene for to omfattende utstillinger - på Galleri Brandstrup og Rod Bianco i Oslo. Deretter følger store, individuelle utstillinger på løpende bånd.