Sven Schuwirth utnevnt som ny COO i CUPRA

- Schuwirth vil ha ansvar for daglige operasjoner i CUPRA
- Med mer enn 20 års erfaring innen bilindustrien har Schuwirth omfattende kunnskap innen områder som salg, markedsføring og digital strategi
- I den nye rollen, med direkte rapportering til Wayne Griffiths, styrker CUPRA sitt kjerneledelsesteam mens de beveger seg mot elektrifisering.
Schuwirth begynte i SEAT S.A. i juni 2021 som leder for digital forretningsvirksomhet, bedrifts- og produktstrategi, og har i løpet av de siste 20 månedene spilt en viktig rolle i utviklingen av CUPRA sin produktstrategi og ledet merkets utvidelse til nye markeder, inkludert Australia.
«Sven Schuwirth er en svært dyktig leder med en klar visjon for fremtidens bilindustri. Han er aldri redd for å utfordre grenser, og under hans ledelse starter vi en ny æra», sa CUPRA-sjef Wayne Griffiths. "Jeg vil takke Antonino Labate, en av CUPRAs første troende, for hans bidrag til å gjøre merket til virkelighet på bare 5 år. Jeg ønsker ham alt det beste for fremtiden", la han til.
Schuwirth har mer enn 20 års erfaring innen bilindustrien innen områder som salg, markedsføring og digital strategi, og har tilbrakt mesteparten av karrieren sin i Volkswagen Group. Etter å ha studert forretningsledelse og ingeniørfag ved Technical University of Berlin og University of California, ble Schuwirth med i AUDI AG i 1999. I 2004 ble han utnevnt til leder for merkevareutvikling og bedriftsidentitet. Som leder for merkevarestrategi var han ansvarlig for produkt-, portefølje- og kommunikasjonsstrategi fra 2008.
Fra 2009 til 2016 var Schuwirth leder for merkevareutvikling og digitalisering. I 2019 returnerte han til AUDI AG, etter et år hos BMW AG, for å ta ansvar for den nyopprettede divisjonen "Brand Audi, Digital Business and Customer Experience".
Nøkkelord
Kontakter
Joachim NæssHarald A. Møller AS
Tel:474 87 450Joachim.Naess@moller.noBilder
Om CUPRA
CUPRA er det ukonvensjonelle utfordrermerket som kombinerer følelser, elektrifisering og ytelse for å inspirere verden fra Barcelona. Lansert i 2018, har CUPRA sitt hovedkontor i Martorell (Barcelona), i tillegg til et globalt nettverk av spesialiserte salgssteder. CUPRA viser at elektrifisering og sportslighet er en perfekt match, og i 2022 nådde merket nye høyder med over 150 000 kjøretøyer levert. Hver lansering av en modell har markert en ny milepæl i å definere merkets karakter, nå sist med lansreringen av CUPRA Born, merkets første 100% elektriske kjøretøy.
CUPRA er FC Barcelonas offisielle bil- og mobilitetspartner, World Padel Tours premium-sponsor og offisiell sponsor for eSports Club Finetwork KOI. CUPRA er det eneste bilmerket som deltar i EXTREME E, ETCR og Formula E racing-konkurransene. CUPRA-triben består av et team av ambassadører som ønsker å være den drivende kraften for endring. Blant ambassadørene er Street Artist TV Boy, olympiske gullmedaljevinnere Adam Peaty, Melvin Richardson og Saul Craviotto, den tyske målvakten Marc ter Stegen og to ganger Ballon d'Or og Best FIFA Award-vinnende fotballspiller Alexia Putellas.
Følg pressemeldinger fra CUPRA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CUPRA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra CUPRA
SEAT S.A. legger frem årlig omsetning på 10,5 milliarder euro, den nest høyeste i selskapets historie.24.3.2023 10:00:00 CET | Pressemelding
Barcelona, 22/03/2023. I dag presenterte SEAT S.A. sine resultater for 2022 og neste steg i sin strategi. Selskapets omsetning økte med 14% fra 9 256 millioner euro til 10 513 millioner euro. Dette er den nest høyeste omsetningen i selskapets 73-årige historie, etter rekordåret i 2019 med 11 157 millioner euro. Driftsresultatet økte med 550 millioner euro til 179 millioner euro (2021: -371 millioner euro), før engangskostnader for omstrukturering på 293 millioner euro. Dette representerer en forbedring i avkastning på salg på 5,7 prosentpoeng, fra negativ 4% til positiv 1,7%. Resultatet etter skatt økte med 324 millioner euro til 68 millioner euro (2021: -256 millioner euro). Resultatene bekrefter at 2022 var året for selskapets økonomiske vending.
CUPRA stiller i Formel E neste år9.12.2022 10:30:00 CET | Pressemelding
CUPRA har som målsetting å være et rent elektrisk bilmerke fra 2030. Nå er de klare for neste utviklingstrinn: Sammen med ABT stiller CUPRA fra 2023 team i verdens ledende elektriske racingserie: Formel E. Dette er et naturlig neste steg for merket på sin vei mot å endre bilsportverden – og for å vise at ytelser og elektrifisering er en perfekt match.
CUPRA Born, merkets første helelektriske bil, oppnår 5 stjerner i EURO NCAP7.7.2022 10:30:00 CEST | Pressemelding
- CUPRAs første helelektriske modell er blant markedets sikreste med høy score i alle fire kategorier; beskyttelse av voksne (93%), beskyttelse av barn (89%), ubeskyttede trafikanter (73%) og assistentsystemer (80%) - CUPRA Borns resultater føyer seg inn i rekken av de gode resultatene fra både CUPRA Formentor og CUPRA Leon, som begge oppnådde 5 stjerner
Thomas Schäfer blir ny styreleder i SEAT S.A.4.7.2022 14:24:34 CEST | Pressemelding
Thomas Schäfer, direktør for Volkswagen, er utnevnt som styreleder i SEAT med effekt fra 8. juli 2022. Utnevnelsen er en del av en større endring i Volkswagengruppen fra 1. juli, som inkluderer at Schäfer blir nytt styremedlem i «Volume Brand Group». Denne gruppen inkluderer Volkswagen, Volkswagen Commercial Vehicles, SEAT/ CUPRA og ŠKODA. Felles mål: Å øke samarbeidstakten i gruppen, utnytte fullt synergipotensiale, og å redusere kostnader og kompleksitet på en bærekraftig måte.
CUPRA viser elektriske visjoner på vei mot 20258.6.2022 14:45:00 CEST | Pressemelding
CUPRA drar nå duken av sine planer for veien mot 2025. Blant annet viser utfordrermerket fra Barcelona frem de to elbilkonseptene CUPRA Tavascan og CUPRA UrbanRebel, som er begge høyaktuelle for det norske markedet
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom